Czy wydatki takie jak: koszty związane z eksploatacją wynajmowanej nieruchomości, koszty utrzymania (...)

Czy wydatki takie jak: koszty związane z eksploatacją wynajmowanej nieruchomości, koszty utrzymania nieruchomości w stanie oczekiwania na wynajem, koszty inne jak np. koszty energii elektrycznej, gazu, dostawy wody, odprowadzania ścieków, wywóz pojemników na śmiecie, dozoru obiektu, monitoringu włamaniowego, sprzątania, ubezpieczenia nieruchomości od ognia i zdarzeń losowych oraz odpowiedzialności cywilnej, koszty zatrudnienia dozorców lub firmy ochrony mienia, sprzątaczy, koszty przeglądów kominiarskich, gazowniczych, strażackich, koszty opłat za wieczyste użytkowanie gruntu, podatek od nieruchomości, wydatki na remonty bieżące, koszty biura rachunkowego oraz usług prawnych i rzeczoznawców, koszty prowadzenia rachunku w banku, eksploatacja samochodu używanego do działalności a także amortyzacja obiektu można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów ?

Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź- Bałuty uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22.08.2006r. w części dotyczącej zaliczania niektórych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Porady prawne

Ze złożonego w dniu 22.08.2006r. wniosku wynika, iż prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą (również w zakresie najmu, a uzyskane z działalności przychody opodatkowuje podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wątpliwości Pani w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego powstały na tle ustalenia czy wyszczególnione we wniosku wydatki m.in. koszty związane z eksploatacją wynajmowanej nieruchomości, koszty utrzymania nieruchomości w stanie oczekiwania na wynajem, koszty inne jak np. koszty energii elektrycznej, gazu, dostawy wody, odprowadzania ścieków, wywóz pojemników na śmiecie, dozoru obiektu, monitoringu włamaniowego, sprzątania, ubezpieczenia nieruchomości od ognia i zdarzeń losowych oraz odpowiedzialności cywilnej, koszty zatrudnienia dozorców lub firmy ochrony mienia, sprzątaczy, koszty przeglądów kominiarskich, gazowniczych, strażackich, koszty opłat za wieczyste użytkowanie gruntu, podatek od nieruchomości, wydatki na remonty bieżące, koszty biura rachunkowego oraz usług prawnych i rzeczoznawców, koszty prowadzenia rachunku w banku, eksploatacja samochodu używanego do działalności a także amortyzacja obiektu można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów, chyba,że nie zostały one poniesione lub obiekt w całości lub w części został wykorzystany na cele prywatne.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem tych wymienionych w art. 23 ustawy, które określają katalog wydatków nie będących kosztem podatkowym. Z powyższego należy wnioskować, że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągniętym przychodem musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, bądź funkcjonowanie źródła przychodów.

Wymienione wyżej wydatki, tj. koszty związane z eksploatacją wynajmowanej nieruchomości, koszty utrzymania tej nieruchomości w stanie oczekiwania na wynajem, koszty inne jak np. koszty energii elektrycznej, gazu, dostawy wody, odprowadzania ścieków, wywóz pojemników na śmiecie, dozoru obiektu, monitoringu, sprzątania, ubezpieczenia nieruchomości od ognia i zdarzeń losowych oraz odpowiedzialności cywilnej, koszty zatrudnienia dozorców lub firmy ochrony mienia, sprzątaczy, koszty przeglądów kominiarskich, gazowniczych, strażackich, koszty opłat za wieczyste użytkowanie gruntu, podatek od nieruchomości, wydatki na remonty bieżące, koszty biura rachunkowego oraz usług prawnych i usług rzeczoznawców, koszty prowadzenia rachunku w banku, eksploatacja samochodu używanego do działalności, a także na podstawie przepisu zawartych w art. 22 a-o cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym - amortyzację obiektu wprowadzonego do ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa, można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż w/w odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika