Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa zwracam się z prośbą o (...)

Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa zwracam się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji dotyczącej wystawiania duplikatów faktur.
W firmie prowadzona jest księgowość według zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób fizycznych. Od grudnia 2003 roku do końca stycznia 2004r. trwał remont i adaptacja pomieszczenia biurowego, podczas którego zaginęła teczka z kopiami faktur sprzedaży za 2002 rok. Pozostała jedynie ewidencja sprzedaży za 2002 rok.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatkach od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury.

  1. Czy można natomiast wystawić duplikaty kopii faktur?
  2. W jaki sposób wystawić duplikaty zgodnie z danymi zawartymi w fakturze?
  3. Czy w sytuacji takiej należy zwrócić się do kontrahentów o przesłanie ksera oryginałów faktur i czy kontrahenci mają prawo odmowy przesłania kopii owych faktur?
  4. Jeśli mają obowiązek dostarczenia owych kserokopii, to czy można egzekwować od nich tego w określonym terminie?
    Uważamy, że w takiej sytuacji możemy wystawić duplikat kopii faktury na podstawie kserokopii faktur od odbiorców z określeniem terminu dostarczenia.

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pisemne zapytanie z dnia 16.02.2004r. (data wpływu do tut. organu ? 17.02.2004r.) w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radomsku informuje.

Zgodnie z art. 87 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Porady prawne

Wymogi jakie powinien spełniać rachunek, zostały określone w § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunku (Dz. U. Nr 240, poz. 2063).

Podatnicy, zgodnie z art. 88 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, obowiązani są przechowywać kopie wystawionych rachunków, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Stosownie do art. 70 § 1 ww. ustawy zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W postępowaniu podatkowym zasadniczą rolę odgrywają dowody z dokumentów. Ustalenie zobowiązania podatkowego wymaga w tym postępowaniu ścisłego unormowania czynności służących do odtworzenia zaistniałych zdarzeń i działań.

Dlatego też podatnicy mają obowiązek przechowywania rachunków, które stwarzają możliwości ustalenia rzeczywistego przebiegu zdarzeń oraz pozwalają na rzetelne określenia zobowiązania podatkowego.

W przypadku zaginięcia kopii rachunku sprzedaży u wystawcy należy dokonać jego uzupełnienia, np. poprzez kserokopię oryginału będącego w posiadaniu odbiorcy.

Dokument ten winien być opisany jako kserokopia oryginału z datą w jakiej została wykonana kserokopia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika