Czy zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, można zaliczyć do kosztów (...)

Czy zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jednorazowy odpis amortyzacyjny od wartości początkowej środka trwałego zakupionego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana T. przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2007r. (data wpływu do tut. Biura ? 6 września 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej środka trwałego, zakupionego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej środka trwałego, zakupionego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie 01.10.2006r. ? 28.02.2008r. jednoosobowa firma wnioskodawcy uczestniczy, w charakterze partnera, w realizacji projektu prowadzonego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich Działanie 2.3 schemat ?a? finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt polega na zorganizowaniu i wykonaniu usług szkoleniowych. Wnioskodawca ponosi wraz z liderem projektu (jako partner) wydatki niezbędne do realizacji zadań projektu, które finansowane są z budżetu projektu na podstawie kosztorysu zatwierdzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W kosztorysie projektu przewidziano zakup wielofunkcyjnego urządzenia biurowego HP Laser Jet za kwotę 3.999,00 zł brutto (3.277,87 zł netto). Ww. urządzenie zakupiono 28.11.2006r., jednak ze względu na harmonogram prac w projekcie zostało ono wprowadzone do użytkowania i do ewidencji środków trwałych w dniu 01.02.2007. Wartość początkowa urządzenia została ustalona w wysokości 3.999,00 zł. , gdyż wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.Zgodnie z obowiązującym od 01.01.2007r. art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustalono jednorazowy odpis amortyzacyjny środka trwałego o symbolu klasyfikacji KŚT 803 'wyposażenie techniczne dla prac biurowych'. Wnioskodawca zaznaczył, że spełnia warunek do uznania go za małego podatnika, gdyż wartość sprzedaży zarówno w roku 2005 jak i 2006 nie przekroczyła równowartości 800.000 euro i wyniosła odpowiednio 155.773,40 i 171.827,23 zł. W miesiącu luty 2007r. została naliczona i zaliczona w koszy firmy jednorazowa amortyzacja w kwocie 3.999,00 zł. Sfinansowanie zakupu urządzenia ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego spowodowało jednoczesne zaliczenie kwoty 3.999,00 w poczet pozostałych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym, zasadne jest skorzystanie z pomocy 'de minimis' przez partnera projektu ? w postaci zastosowania, zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej środka trwałego zakupionego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich Działanie 2.3 finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i rozliczenie całości poniesionych wydatków z budżetu projektu...

Zdaniem wnioskodawcy, prawo do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w żaden sposób nie jest uzależnione od przeznaczenia środka trwałego a skorzystanie z pomocy 'de minimis' nie wyklucza sfinansowania zakupu środka trwałego ze środków pochodzących z funduszy pomocowych Unii Europejskiej w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego. Środek trwały sklasyfikowany jako KŚT-803 został wprowadzony do użytkowania i ewidencji środków trwałych w 2007r. a firma spełnia status ?małego podatnika? w związku z powyższym jednorazowy odpis amortyzacyjny jest zasadny i nie naruszający aktualnie obowiązujących przepisów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Zatem środki finansowe otrzymane z Europejskiego Funduszu Społecznego, przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z zakupem środka trwałego, na podstawie cytowanego wyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy nie stanowią przychodów w znaczeniu podatkowym. Wnioskodawca opisując we wniosku stan faktyczny stwierdził, że środki finansowe otrzymane z Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczone na zakup środka trwałego zaliczył w poczet pozostałych przychodów.

W świetle powołanego wyżej przepisu postępowanie takie uznać należy za nieprawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust.

    17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
    - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Kosztem uzyskania przychodów mogą być natomiast, zgodnie art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a ? 22o, z uwzględnieniem art. 23.Zgodnie z art. 22h ust.1 pkt 1 ww. ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z za-strzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Ponadto, w myśl art. 22k ust. 7 tej ustawy, podatnicy w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 11, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Przy czym, w myśl art. 5a pkt 20 ww. ustawy ? za małego podatnika uważa się podatnika u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zgodnie z art. 22k ust. 10 powołanej wyżej ustawy ? pomoc o której mowa w ust. 7, stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego, dotyczących pomocy w ramach pomocy de minimis.Z kolei w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Fakt otrzymania z Europejskiego Funduszu Społecznego środków finansowych, które przeznaczono na zakup środka trwałego, nie wpływa na możliwość dokonania jego amortyzacji, jego wartość początkową, czy metodę dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Ma jednak wpływ na możliwość zaliczenia dokonanych odpisów amortyzacyjnych w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Cytowany powyżej przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyklucza bowiem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od tej części wartości początkowej środka trwałego, która została podatnikowi zwrócona.

    Biorąc powyższe pod uwagę, środek trwały, który jak wynika z wniosku, został przez wnioskodawcę (spełniającego kryteria do uznania go za małego podatnika) zakwalifikowany do grupy 8 rodzaju 803 (wyposażenie techniczne dla prac biurowych) Klasyfikacji Środków Trwałych, a którego wartość początkowa przekracza 3.500 zł, który został sfinansowany w całości ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego:
  • może podlegać jednorazowej amortyzacji ? nie wcześniej niż w miesiącu, w którym został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • z uwagi jednak na treść cytowanego przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 wskazanej powyżej ustawy, jednorazowe odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środka trwałego nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z uwagi na fakt, że opisując we wniosku stan faktyczny wnioskodawca stwierdził, że naliczona w miesiącu luty 2007r. jednorazowa amortyzacja w kwocie 3.999,00 zł. została zaliczona w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej należy stwierdzić, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika