Czy przychody uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej wypłacane w związku z realizacją programu (...)

Czy przychody uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej wypłacane w związku z realizacją programu Transition Facility podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a ? b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani D. przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2007r. (data wpływu do tut. Biura ? 2 listopada 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. podatkiem, dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu realizacji programu Transition Facility ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2007r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. podatkiem, dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu realizacji programu Transition Facility.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatniczka wykonuje zawód tłumacza (PKD 74.85.Z ? Działalność związana z tłumaczeniami i usługami sekretarskimi, nr ew. 5458). W ramach swojej działalności tłumaczeniowej wykonuje bezpośrednio usługi tłumaczeń (faktury wystawia bezpośrednio na podmiot upoważniony do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy) na rzecz projektów bliźniaczych (tzw. projekty twinningowe) realizowanych w Polsce we współpracy ze starymi krajami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej. Są to projekty finansowane ze środków unijnych ramach programu Transition Facility (środki przejściowe) - rozszerzenie wsparcia finansowego realizowanego w ramach PHARE. Środki przejściowe ustanawia art. 34 Traktatu Przystąpienia. Ich wprowadzenie w nowych Państwach Członkowskich w okresie 2004-2006 zaproponowała Komisja Europejska w Dokumencie Strategicznym w odniesieniu do niektórych działań w zakresie rozwoju instytucjonalnego.

W roku 2007 dwa takie projekty, w ramach których wykonywała tłumaczenia już się zakończyły. Kolejny projekt rozpoczął się we wrześniu 2007r. i jest w trakcie jego realizacji.Od dochodów uzyskanych w projektach zakończonych i projekcie bieżącym wnioskodawczyni odprowadziła podatek dochodowy od osób fizycznych, ponieważ tak jej ustnie polecono we właściwym ze względu na siedzibę Urzędzie Skarbowym, w odpowiedzi na zapytanie o zwolnienie przedmiotowe na postawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dowiedziała się, że niektórzy koledzy tłumacze wykonujący także bezpośrednio usługi tłumaczeniowe na rzecz tych samych projektów, zostali zwolnieni przez właściwe dla nich Urzędy Skarbowe z obowiązku odprowadzenia od tych dochodów podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o cytowaną podstawę prawną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody uzyskane przez podatniczkę ze źródła, o którym mowa wyżej, powinny być zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawczyni w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody , o których mowa wyżej, powinny być objęte zwolnieniem przedmiotowym na podstawie powyższego przepisu, ponieważ pochodzą ze źródła, którym jest bezzwrotna pomoc finansowa Unii Europejskiej, a usługi wykonuje bezpośrednio na rzecz projektu nie będąc niczyim podwykonawcą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie ma zastosowania do osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym.

Charakter tych czynności wynika z dokumentacji dotyczącej poszczególnych programów, stąd oceny w tym względzie może dokonać tylko sam zainteresowany.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika