1. Czy dochody, które będą osiągane przez wnioskodawcę z tytułu posiadania akcji w Spółce komandytowo-akcyjnej (...)

1. Czy dochody, które będą osiągane przez wnioskodawcę z tytułu posiadania akcji w Spółce komandytowo-akcyjnej będą dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej?
2. Czy dochody, które będą osiągane przez wnioskodawcę z tytułu posiadania akcji w Spółce komandytowo-akcyjnej mogą być opodatkowane tzw. ?podatkiem liniowym? w wysokości 19% uzyskiwanych dochodów, na podstawie art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3. Czy z samego faktu przekształcenia Spółki jawnej, w której wnioskodawca jest udziałowcem, w Spółkę komandytowo-akcyjną której akcjonariuszem wnioskodawca stanie się w wyniku przekształcenia, powstanie dla wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana G., przedstawione we wniosku (data wpływu do tut. Biura ? 15 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu posiadania akcji w Spółce komandytowo-akcyjnej tzw. podatkiem liniowym oraz skutków podatkowych przekształcenia Spółki jawnej w Spółkę komandytowo-akcyjną - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu posiadania akcji w Spółce komandytowo-akcyjnej tzw. podatkiem liniowym oraz skutków podatkowych przekształcenia Spółki jawnej w Spółkę komandytowo-akcyjną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W chwili obecnej wnioskodawca jest jednym z czterech wspólników Spółki jawnej. Wspólnicy Spółki jawnej, z uwagi na rozmiar prowadzonej działalności gospodarczej, chcą przekształcić - w rozumieniu art. 551 § 1 i art. 552 Kodeksu spółek handlowych, Spółkę jawną w Spółkę komandytowo-akcyjną. Z chwilą przekształcenia wnioskodawca stanie się akcjonariuszem Spółki komandytowo-akcyjnej, która powstanie w wyniku przekształcenia Spółki jawnej, w której jest wspólnikiem. Komplementariuszem w Spółce przekształconej będzie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dochody, które będą osiągane przez wnioskodawcę z tytułu posiadania akcji w Spółce komandytowo-akcyjnej będą dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej...
  2. Czy dochody, które będą osiągane przez wnioskodawcę z tytułu posiadania akcji w Spółce komandytowo-akcyjnej mogą być opodatkowane tzw. ?podatkiem liniowym? w wysokości 19% uzyskiwanych dochodów, na podstawie art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy z samego faktu przekształcenia Spółki jawnej, w której wnioskodawca jest udziałowcem, w Spółkę komandytowo-akcyjną której akcjonariuszem wnioskodawca stanie się w wyniku przekształcenia, powstanie dla wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy dochody, które będą uzyskiwane przez niego jako akcjonariusza Spółki komandytowo-akcyjnej są dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, w konsekwencji czego mogą być opodatkowane podatkiem liniowym w wysokości 19% podstawy opodatkowania.Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów jest między innymi pozarolnicza działalność gospodarcza. Art. 5a pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje z kolei, co należy rozumieć pod tym pojęciem.

Zgodnie z ww. przepisem działalnością gospodarczą jest prowadzona we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły, bez względu na jej rezultat, zarobkowa działalność:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy.

Art. 5b ust. 2 ww. ustawy doprecyzowuje, iż w sytuacji gdy pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, uznaje się za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, chyba że podatnik dokona wyboru sposobu opodatkowania, o którym mowa w art. 30c tej ustawy.Art. 30c ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.Prawo wyboru opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej ?podatkiem liniowym? przyznaje podatnikom art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosownie do którego, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c o ile dopełnią obowiązków informacyjnych określonych tym przepisem. W takim przypadku przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, osiąganych przez podatników, którzy wybrali opodatkowanie ?podatkiem liniowym?, nie łączy się - zgodnie z art. 8 ust. 1a ww. ustawy, z przychodami z pozostałych źródeł.Dokonany przez podatnika wybór sposobu opodatkowania źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza dotyczy - zgodnie z art. 9a ust. 5 ww. ustawy, wszystkich form prowadzenia tej działalności. Jest o tyle uzasadnione, iż dochód podatnika osiągany z różnych form prowadzenia działalności gospodarczej będzie opodatkowany łącznie, a zatem muszą mieć do niego zastosowanie te same zasady opodatkowania. Tym samym, dochód osiągany z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie oraz bycia wspólnikiem w spółce lub w spółkach osobowych będzie rozliczany łącznie, wg tych samych zasad dla każdej z form.Zarówno spółka jawna jak i spółka komandytowo-akcyjna są spółkami osobowymi (art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych), w związku z czym do ich wspólników mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na takiej samej zasadzie opodatkowane są dochody wspólnika Spółki jawnej jak i dochody uzyskiwane przez wspólnika Spółki komandytowo-akcyjnej, i to zarówno tego który ma status komplementariusza jak i tego, który ma status akcjonariusza. Każda bowiem z tych osób jest wspólnikiem (różnie nazywanym w odniesieniu do różnego rodzaju wspólników występujących w poszczególnych spółkach, np. partnerzy, komandytariusze, komplementariusze, akcjonariusze), a zatem osobą której prawa i obowiązki wynikają z przysługujących jej tytułów uczestnictwa w spółce, a zatem z udziałów lub akcji.W tym stanie rzeczy nie ma jakichkolwiek podstaw do rozróżniania sytuacji prawnopodatkowej w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej w zakresie różnych form wykonywania tej działalności, bowiem żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzasadnia tego typu odróżnienia. Zarówno zatem dochody osiągane przez komplementariusza jak i przez akcjonariusza Spółki komandytowo-akcyjnej mogą być opodatkowane ?podatkiem liniowym? w wysokości 19% podstawy opodatkowania pod warunkiem zachowania formalnych warunków wskazanych w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Zdaniem wnioskodawcy żaden przepis ww. ustawy nie nakłada na wnioskodawcę obowiązku zapłaty podatku dochodowego wynikających z samego faktu dokonania przekształcenia Spółki jawnej, w której jest udziałowcem, w Spółkę komandytowo-akcyjną w której - w wyniku przekształcenia - stanie się akcjonariuszem. W szczególności, w takiej sytuacji - na mocy art. 24 ust. 3 ww. ustawy, nie można mówić o obowiązku zapłaty podatku wynikającego z likwidacji działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, iż możliwość opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wnioskodawca (osoba fizyczna) stwierdził, że dochody uzyskiwane przez niego jako akcjonariusza Spółki komandytowo-akcyjnej są dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej i w konsekwencji mogą być opodatkowane 19% podatkiem liniowym. Dlatego też jego stanowisko uznano za prawidłowe.Natomiast w odniesieniu do wspólników Spółki komandytowo-akcyjnej będących osobami prawnymi zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IPPB1/415-507/10-2/RS, interpretacja indywidualna

IPPB1/415-508/10-2/RS, interpretacja indywidualna

IPPB1/415-510/10-2/KS, interpretacja indywidualna

IPPB1/415-511/10-2/KS, interpretacja indywidualna

IPPB1/415-512/10-2/KS, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika