możliwość wypłaty w gotówce niewykorzystanej ulgi na wyszkolenie uczniów

możliwość wypłaty w gotówce niewykorzystanej ulgi na wyszkolenie uczniów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani D., przedstawione we wniosku z dnia 05 marca 2008r. (data wpływu do tut. Biura ? 10 marca 2008r.), uzupełnionym wnioskami z dnia 9 i 30 czerwca 2008r. (data wpływu 13 czerwca 2008r. oraz 03 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wypłaty w gotówce niewykorzystanej ulgi na wyszkolenie uczniów ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 05 marca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. możliwości wypłaty w gotówce niewykorzystanej ulgi na wyszkolenie uczniów.Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 14 maja 2008r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 13 czerwca 2008r. oraz 03 lipca 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniach 01 października 2003r. i 28 października 2003r. decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego wnioskodawczyni zostały przyznane 2 ulgi na wyszkolenie pracowników młodocianych (uczniów) w zawodzie piekarz. W dniu 31 stycznia 2008r. wnioskodawczyni zlikwidowała działalność gospodarczą, prowadzoną w formie spółki cywilnej. Sporządzony został remanent likwidacyjny, w którym ujęto towary oraz wyposażenie. Wnioskodawczyni ma do odprowadzenia VAT, który w całości wynosi 9.862 zł. Udział wnioskodawczyni w spółce wynosi 30%. W chwili obecnej wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej i nigdy już nie będzie jej prowadzić w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego i stanem zdrowia. Z uwagi na wysokość emerytury, przyznanej ulgi wnioskodawczyni nigdy nie wykorzysta. Wnioskodawczyni zawsze była rzetelnym podatnikiem, uczciwie wywiązywała się ze swoich obowiązków wobec państwa, urzędu skarbowego, ZUS. Nigdy nie zalegała z jakimkolwiek zobowiązaniem. Wszystkie kontrole przeprowadzane w firmie wnioskodawczyni nigdy nie wykazały żadnych uchybień. Środki wypłacone z nabytych ulg mogłyby zostać przeznaczone na lekarstwa, potrzebne w związku z kłopotami zdrowotnymi wnioskodawczyni i jej męża, związanymi również z wykonywaną wcześniej pracą w piekarni. Szkolenie i wyszkolenie uczniów i przygotowanie ich do ciężkiej pracy piekarza wiązało się również ze znacznym wysiłkiem psychicznym ze strony wnioskodawczyni, poniesionymi stratami w wyniku zniszczeń, jakie na początku ucząc się zawodu dokonują. Wypłacenie uzyskanych ulg byłoby właśnie zadośćuczynieniem za te wszystkie lata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość wypłacenia ulgi z tytułu wyszkolenia uczniów (pracowników młodocianych) w zawodzie piekarz...

Zdaniem wnioskodawczyni skoro raz pozyskała ulgę, może mieć ją również wypłaconą.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na podstawie art. 1 pkt 24 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003r. Nr 202 poz.1956 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2004r. uchylony został art. 27c ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) regulujący zasady przyznawania ulgi uczniowskiej. Jednakże podatnikom umożliwiono korzystanie z tej ulgi na zasadzie praw nabytych.

Stosownie do art. 13 ust. 4 ww. ustawy podatnicy, którym przysługuje prawo do korzystania z ulgi uczniowskiej po dniu 31 grudnia 2003r., mają prawo do obniżenia podatku opłacanego na zasadach określonych w art. 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, pod warunkiem, że kwoty te nie zostały odliczone od podatku opłacanego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub w formie karty podatkowej.Jednocześnie zgodnie art. 13 ust. 1 ww. ustawy podatnikom, którzy przed dniem 01 stycznia 2004 r. nabyli prawo do obniżki podatku dochodowego o kwotę ulgi uczniowskiej w zakresie i na zasadach określonych w art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., a odliczenia te nie znalazły pokrycia w podatku dochodowym obliczonym za lata poprzedzające rok 2004, przysługuje prawo do dokonywania tych odliczeń na zasadach określonych w ustawie wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r.

W myśl natomiast art. 27c ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r. podatnicy, uzyskujący przychody wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 3, mogą korzystać z ulgi polegającej na obniżeniu podatku dochodowego z tytułu szkolenia uczniów, zwanej dalej 'ulgą uczniowską'.Zauważyć przy tym należy, iż z treści cyt. wyżej art. 27c ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r., jednoznacznie wynika, iż ulga na wyszkolenie uczniów realizowana może być tylko w jednej formie tj. poprzez obniżenie należnego podatku dochodowego. Dlatego też nie jest możliwe wypłacenie w gotówce niewykorzystanej ulgi uczniowskiej. Zarówno bowiem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i Ordynacji podatkowej nie przewidują możliwości innego niż obniżenie podatku sposobu skorzystania z tejże ulgi. W szczególności podkreślić należy, iż niewykorzystana ulga na wyszkolenie uczniów nie stanowi nadpłaty podatku w rozumieniu art. 72 § 1 ww. Ordynacji podatkowej. Zgodnie bowiem z jego treścią za nadpłatę uważa się kwotę:

  1. nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
  2. podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  3. zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  4. zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawczyni zostały przyznane dwie ulgi na wyszkolenie uczniów. Jednakże w związku z likwidacją pozarolniczej działalności gospodarczej i przejściem na emeryturę wnioskodawczyni nie wykorzystała ich w pełnej wysokości. Mając na względzie cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż nie istnieje podstawa prawna do wypłacenia wnioskodawczyni w gotówce niewykorzystanej części ulgi na wyszkolenie uczniów.

Jednocześnie zauważyć należy, iż zgodnie z cyt. wyżej art. 13 ust. 1 ww. ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw wnioskodawczyni ma prawo do wykorzystania przyznanych jej ulg uczniowskich do czasu ich pełnej realizacji, bowiem nieodliczoną w roku podatkowym kwotę ulgi uczniowskiej ma prawo realizować ? obniżając w następnych latach podatkowych podatek dochodowy wynikający z innych niż pozarolnicza działalność gospodarcza źródeł przychodu np. emerytury ? aż do pełnego wyczerpania ww. ulgi.

Z uwagi na powyższe przedstawione we wniosku stanowisko w tym względzie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika