W jaki sposób ustalić dochód ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa - spółki jawnej, (...)

W jaki sposób ustalić dochód ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa - spółki jawnej, której wspólnicy prowadzą działy specjalne produkcji rolnej, a z których dochód ustalany jest w oparciu o normy szacunkowe?
Czy wypłata środków pieniężnych po likwidacji tej spółki, poszczególnym wspólnikom w proporcji do ich udziałów w spółce, podlega opodatkowaniu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana B. przedstawione we wniosku z dnia 03 sierpnia 2007r. (data wpływu do tut. Biura ? 09 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wykorzystywanego przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej przez spółkę jawną oraz likwidacji tej spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. Biura Krajowej Informacji Podatkowej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wykorzystywanego przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej przez spółkę jawną oraz likwidacji tej spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik jest wspólnikiem spółki jawnej prowadzącej działy specjalne produkcji rolnej (fermę jaj konsumpcyjnych), z których dochód ustalany jest przy zastosowaniu norm szacunkowych. Spółka nie prowadzi innej działalności i jest podatnikiem podatku od towarów i usług.Spółka nie prowadzi ksiąg podatkowych, ewidencji środków trwałych ani ewidencji wyposażenia.

Spółka zamierza sprzedać innemu podmiotowi gospodarczemu zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a mianowicie: nieruchomości zabudowane, środki trwałe (maszyny, urządzenia i środki transportu), wyposażenie o wartości powyżej i poniżej 1.500 zł, majątek obrotowy, tj. kury nioski, zapasy jaj, pasz, opakowań, a także wierzytelności powstałe w wyniku sprzedaży jaj na odroczony termin. Po sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa nastąpi likwidacja spółki. Po spłacie wszystkich zobowiązań pozostałe środki pieniężne zostaną wypłacone poszczególnym wspólnikom w proporcji do ich udziałów w spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. W jaki sposób ustalić dochód ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jeżeli spółka nie prowadzi ksiąg i nie potrafi ustalić kosztu sprzedaży poszczególnych składników przedsiębiorstwa i w jaki sposób dochód ten podlega opodatkowaniu...
  2. Czy wypłata wspólnikom z tytułu likwidacji spółki w proporcji do ich udziałów w spółce podlega opodatkowaniu i w jaki sposób ustalić dochód...

Zdaniem wnioskodawcy:

  1. Z tytułu sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie powstanie dochód do opodatkowania ze względu na specyfikę ustalania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

    Normy szacunkowe obejmują zarówno dochód z tytułu prowadzenia działów specjalnych, jak i ze sprzedaży majątku, który służył prowadzeniu tej działalności.

  2. Wypłata środków pieniężnych po likwidacji spółki, poszczególnym wspólnikom w proporcji do ich udziałów w spółce jest w całości wolna od podatku. Opodatkowanie zwrotu udziałów powodowałoby podwójne opodatkowanie dochodu, raz na poziomie spółki, a drugi raz przy zwrocie dla poszczególnych wspólników.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie przewiduje odrębnych uregulowań w zakresie sprzedaży przedsiębiorstwa (bądź jego części), a zatem sprzedaż taką należy traktować jako sprzedaż poszczególnych składników majątku. Pamiętać przy tym należy, iż zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Wobec tego przychody ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wykorzystywanego przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej przez spółkę jawną, należy dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, potraktować jako przychody wspólników spółki uzyskane ze zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa (jego części).Sprzedaży tej (oprócz sprzedaży tych składników majątku, z których dochód ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych np. sprzedaż kur czy jaj) nie można potraktować jako przychodu uzyskanego ze źródła jakim są działy specjalne produkcji rolnej, bowiem spółka nie wybrała opodatkowania na zasadach ogólnych przewidzianych postanowieniami art. 15 w związku z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (nie prowadzi ksiąg podatkowych).

Dlatego też przychód uzyskany ze sprzedaży poszczególnych składników przedsiębiorstwa (jego części) wykorzystywanego przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej należy kwalifikować do poszczególnych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.:

  • sprzedaż nieruchomości ? art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a,
  • sprzedaż innych niż nieruchomości, środków trwałych, wyposażenia, pasz i opakowań ? art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości ? jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy wymienionej w art. 1 (o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006r., stosuje się zasady określone w ustawie wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007r.

Dlatego też, jeżeli nabycie będących przedmiotem zbycia nieruchomości nastąpiło przed 01 stycznia 2007r. to stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt. 8 lit. a-c nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Zgodnie z art. 28 ust. 2 w/w ustawy, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Jeżeli natomiast nabycie tychże nieruchomości nastąpiło w 2007r. to w myśl art. 30e ust. 1 cytowanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku. Przy czym podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 tej ustawy). Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie (art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pamiętać przy tym należy, iż niezależnie od daty nabycia nieruchomości, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).Przepis powyższy znajduje również zastosowanie w odniesieniu do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d cytowanej powyżej ustawy, zgodnie z którym źródłem przychodu jest odpłatne zbycie innych rzeczy ? jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Przy czym dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy wymienionych w tym przepisie, jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy (art. 24 ust.

6 w/w ustawy).Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Ustalony stosownie do wyżej powołanych przepisów, dochód uzyskany ze sprzedaży innych rzeczy, o którym mowa w art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wykazać w zeznaniu rocznym składanym w urzędzie skarbowym w terminie do 30 kwietnia następnego roku.

W tym samym terminie należy wpłacić należny z tego tytułu podatek dochodowy obliczony według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy. Natomiast sprzedaż kur niosek, zapasów jaj oraz resztek bądź odpadów otrzymanych w wyniku cyklu produkcyjnego, jak również wierzytelności związanych ze sprzedażą jaj, należy zaliczyć do źródła przychodów, jakim są działy specjalne produkcji rolnej (art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy), od którego ustalono dochód szacunkowy, co oznacza, iż ich sprzedaż jest obojętna podatkowo.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w konsekwencji wskazanego powyżej sposobu opodatkowania sprzedaży składników majątku spółki jawnej, której wnioskodawca jest wspólnikiem - wypłata środków pieniężnych po likwidacji tejże spółki, poszczególnym wspólnikom w proporcji do ich udziałów w spółce będzie wolna od podatku. Nie sposób jednakże zgodzić się z uzasadnieniem stanowiska podatnika, iż zwrot udziałów do spółki byłby opodatkowany raz na poziomie spółki a drugi raz przy jego zwrocie poszczególnym wspólnikom. Jak bowiem wynika z cyt. powyżej art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest spółka jawna lecz każdy wspólnik tejże spółki.Wobec powyższego nieprawidłowe jest stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 03 sierpnia 2007r., tak w części dotyczącej braku skutków podatkowych sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa wykorzystywanego przez spółkę jawną przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, jak i w zakresie dotyczącym skutków podatkowych zwrotu wspólnikom udziałów w likwidowanej spółce jawnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika