Skutki podatkowe otrzymanego dofinansowania na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu (...)

Skutki podatkowe otrzymanego dofinansowania na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura ? 30 lipca 2008 r.) uzupełnionym w dniach 20 i 31 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie:

  • skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego,
  • możliwości zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia współwłaścicieli ? ekspertów uzyskanego w związku z realizacją projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie:

  • skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego,
  • możliwości zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia współwłaścicieli ? ekspertów uzyskanego w związku z realizacją projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych o których m.in. mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. Dlatego też pismem z dnia 1 października 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniach 20 i 31 października 2008 r. do tut. Biura wpłynęły uzupełnienia wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółką cywilną trzech osób fizycznych. Jest firmą konsultingowo-badawczą działającą w zakresie planowania i zarządzania strategicznego, doradztwa dla instytucji publicznych i firm. Prowadzi również działalność związaną ze szkoleniami. Wnioskodawca jest płatnikiem VAT (sprzedaż opodatkowana 22% i część działalności- szkolenia zwolniona z VAT). Spółka prowadzi podatkową książkę przychodów i rozchodów a wspólnicy płacą 19% podatek liniowy od dochodu i rozliczają się z rocznych dochodów na PIT-36L. Spółka w 2008 r. złożyła kilka wniosków na dofinansowanie projektów ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny-Kapitał Ludzki). Wnioski aplikacyjne zostały złożone w różnych województwach i do różnych instytucji (Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Marszałkowskie) w zależności od ogłoszonego konkursu.

Kilka projektów ma charakter badawczy, analizują i diagnozują zjawiska związane z bezrobociem, migracją ludności, stopniem dostępności osób niepełnosprawnych do rynku pracy. Kilka innych projektów ma na celu stworzenie narzędzia informatycznego w formie ogólnodostępnego portalu internetowego, gromadzącego informacje na temat rynku pracy w poszczególnych regionach. W czasie realizacji poszczególnych projektów zaplanowano m.in. następujące koszty:

  • wynagrodzenia dla osób zatrudnionych przy realizacji projektu (umowa o pracę, umowa zlecenie lub o dzieło),
  • wynagrodzenia dla ekspertów (współwłaścicieli spółki),
  • koszty zakupu wyposażenia stanowisk pracy (biurka, szafy, komputer, kalkulator itp.),
  • koszt obsługi księgowej, koszt czynszu, usług telekomunikacyjnych, pocztowych itp.

Refundacja kosztów poniesionych w związku z realizacją poszczególnych projektów odbywać się będzie w następujący sposób: do 60 dni po podpisaniu umowy na wyodrębnione bankowe konto tzw. konto projektowe Spółka otrzymuje zaliczkę w wysokości 20% całkowitych kosztów projektu. Środki te, zgodnie z zawartymi umowami, wydatkuje na rzeczy i usługi potrzebne do zrealizowania projektu. W chwili wydatkowania 80% otrzymanej zaliczki Spółka zwraca się o kolejną płatność równocześnie rozliczając się z poniesionych do tej pory wydatków. W ciągu 60 dni od formalnego i merytorycznego zaakceptowania wniosku o płatność, instytucja z którą podpisana jest umowa na dofinansowanie realizacji projektu przekazuje środki finansowe na bankowe konto projektowe. Sytuacja ta będzie się powtarzała aż do momentu zakończenia umowy i rozliczenia się z otrzymanych środków i poniesionych wydatków. Spółka cywilna nie będzie czerpała żadnych korzyści, ani nie będzie sprzedawała produktów powstałych w trakcie realizacji projektów (raporty, analizy, platformy internetowe, narzędzia internetowe itp.).Wyposażenie zakupione dla realizacji projektów po ich zakończeniu zostanie spakowane, złożone i będzie przechowywane przez czas określony w umowie.W uzupełnieniach wniosku, w istotnym dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, wskazano, iż projekt 1 ? P. Portal Pracy jest realizowany od 1 sierpnia 2008 r. do 26 lutego 2010 r. ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Jest to nowy okres programowania funduszy strukturalnych. Projekt 2 ? Trajektorie migracyjne województwa podkarpackiego jest realizowany od 1 września 2008 r. do 29 października 2010 r. ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Zatem jest to również nowy okres programowania funduszy strukturalnych.

Ponadto wnioskodawca zaznaczył, że zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków z Europejskiego Funduszu Społecznego wszystkie zakupione środki trwałe muszą zostać wprowadzone do ewidencji środków trwałych ? zatem wyposażenie stanowisk pracy (typu meble biurowe, sprzęt komputerowy, oprogramowanie do komputera) będzie stanowiło środek trwały. Wartość każdego z tych elementów: zestaw biurowy, sprzęt komputerowy dla 1 stanowiska, oprogramowanie zawsze jest niższe niż 3.500,00 zł. aby było możliwe zakwalifikowanie tego kosztu w całości, a nie jedynie odpisów amortyzacyjnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

  1. Czy wpłaty dokonywane przez Instytucję, z którą została zawarta umowa na dofinansowanie projektów ze środków pochodzących z Unii Europejskiej są dla wnioskodawcy przychodem, a jednocześnie czy wydatki ponoszone w związku z realizacją projektów są kosztem uzyskania przychodu... (w uzupełnieniu wniosku pytanie to oznaczono Nr 1)
  2. Czy wynagrodzenia współwłaścicieli-ekspertów, będą zwolnione z podatku dochodowego... (w uzupełnieniu wniosku pytanie to oznaczono Nr 2)

Zdaniem wnioskodawcy:

ad.1) Wpłaty dokonywane przez instytucję, z którą została zawarta umowa na dofinansowanie projektów ze środków pochodzących z Unii Europejskiej nie stanowią przychodu, a jednocześnie wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie będą kosztem uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej zwrócone inne wydatki nie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Równocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymane środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej przekazywane za pośrednictwem instytucji upoważnionej do rozdzielania tych środków, nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu. W konsekwencji wydatki związane z osiągnięciem takiego przychodu nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej przekazywane będą za pośrednictwem instytucji upoważnionej do rozdzielania tych środków, a wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.ad. 2) Wynagrodzenia współwłaścicieli-ekspertów zatrudnionych przy realizacji projektu będą zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.W świetle cytowanego wyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, co do zasady otrzymane środki finansowe (dofinansowanie) stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem tej ich (jego) części, która została przeznaczona na nabycie (wytworzenie) środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), za które jak wynika z wniosku uznano - wyposażenie stanowisk pracy typu meble biurowe, sprzęt komputerowy, oprogramowanie do komputera. Z kolei stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.Z wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, iż wnioskodawca złożył kilka wniosków na dofinansowanie projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Wnioski aplikacyjne zostały złożone w różnych województwach i do różnych instytucji (Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Marszałkowskie) w zależności od ogłoszonego konkursu.W czasie realizacji poszczególnych projektów będą ponoszone wydatki na nabycie środków trwałych oraz wydatki na wynagrodzenia, obsługę księgową, czynsz, usługi telekomunikacyjne, pocztowe itp. Zakupione środki trwałe zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy ? środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego ? podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane ?dotacjami rozwojowymi?. Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 ? 2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jednakże tylko u jej beneficjenta.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż jeżeli w związku z realizacją programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007?2013, wnioskodawca będzie beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te:

  • w części przeznaczonej na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektów, z wyjątkiem wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), stanowić będą przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust.

    1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a nie na podstawie wskazanego przez wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ww. ustawy. Równocześnie, wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.
  • w części przeznaczonej na zakup środków trwałych nie stanowią na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej a nie jak nieprawidłowo wskazano we wniosku na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 3a tej ustawy. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne, dokonywane od ww. zakupionych środków trwałych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Odnosząc się do możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wspólników Spółki (ekspertów) uzyskanego w związku realizacją wskazanych we wniosku projektów należy zauważyć, że wspólnicy prowadząc działalność gospodarczą w formie Spółki cywilnej uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych wkładów w tej Spółce. Wspólnicy będą realizować projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a nie jako zatrudnieni przez spółkę eksperci do realizacji tych projektów. Zatem otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dofinansowanie nie stanowi wynagrodzenia dla wspólników Spółki cywilnej, lecz w części nie przeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych ? przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (z ww. zastrzeżeniem dotyczącym beneficjenta dotacji). Skoro, jak wskazano, otrzymane dofinansowanie w zakresie w jakim stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej jest zwolnione z opodatkowania na podstawie ww. przepisu prawa, bezprzedmiotowym jest badanie, czy przychód ten jest zwolniony na podstawie wskazanego we wniosku art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który na gruncie przedmiotowej sprawy nie ma zastosowania.

W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zważywszy na fakt, iż wnioskodawcą jest Spółka Cywilna, niniejsza interpretacja, stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej jest wiążąca tylko dla Spółki, co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika