1. Czy w momencie przystąpienia wnioskodawczyni do Spółki jawnej dojdzie do powstania u niej przychodu (...)

1. Czy w momencie przystąpienia wnioskodawczyni do Spółki jawnej dojdzie do powstania u niej przychodu podlegającego opodatkowaniu?
2. Jeśli zdaniem organu podatkowego dojdzie do powstania takiego przychodu w momencie przystąpienia do Spółki jawnej, to według jakich zasad i przy zastosowaniu których przepisów prawa podatkowego wnioskodawczyni powinna ustalić przychód podlegający opodatkowaniu i według jakiej stawki go opodatkować?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani S., przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura ? 29 września 2008 r.), uzupełnionym w dniu 26 listopada 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych przystąpienia nowego wspólnika do istniejącej Spółki jawnej (pytania oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych przystąpienia nowego wspólnika do istniejącej Spółki jawnej (pytania oznaczone we wniosku Nr 1).

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 18 listopada 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia.

W dniu 26 listopada 2008 r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni planuje przystąpienie do istniejącej Spółki jawnej utworzonej przez trzy osoby fizyczne. Spółka jawna działa na rynku od wielu lat. Dotychczasowi wspólnicy Spółki jawnej wnieśli do niej wkłady w wysokości ok. 6 mln zł. Obecnie majątek Spółki jawnej znacznie przewyższa wartość wkładów wniesionych przez wspólników. Majątek Spółki jawnej ma wartość ok. 25 mln zł.

Wnioskodawczyni, po przystąpieniu do Spółki jawnej, stanie się czwartym wspólnikiem tej Spółki. Wnioskodawczyni ? tytułem wkładu ? wniesie do Spółki ok. 1 mln zł.

W związku z przystąpieniem do Spółki wnioskodawczyni jako czwartego wspólnika konieczna będzie zmiana umowy Spółki jawnej. W umowie Spółki jawnej określony zostanie nowy podział zysków Spółki pomiędzy jej wspólników. Wspólnicy planują uniezależnić udział w zyskach Spółki jawnej od wysokości wkładów wniesionych przez poszczególnych wspólników. Wnioskodawczyni, jako czwarty wspólnik, będzie miała prawo do 25% udziału w zysku Spółki jawnej.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż wnioskodawczyni wniesie do Spółki ok. 1 mln zł w postaci wkładu pieniężnego lub aportu (wkładu niepieniężnego). Wnioskodawczyni nie wyklucza również częściowego wniesienia wkładu pieniężnego i częściowego wniesienia wkładu niepieniężnego. Wkładem niepieniężnym może być nieruchomość lub rzecz ruchoma.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w momencie przystąpienia wnioskodawczyni do Spółki jawnej dojdzie do powstania u niej przychodu podlegającego opodatkowaniu...

Jeśli zdaniem organu podatkowego dojdzie do powstania takiego przychodu w momencie przystąpienia do Spółki jawnej, to według jakich zasad i przy zastosowaniu których przepisów prawa podatkowego wnioskodawczyni powinna ustalić przychód podlegający opodatkowaniu i według jakiej stawki go opodatkować...

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem wnioskodawczyni w świetle przepisów Kodeksu spółek handlowych rzeczy i prawa wniesione do spółki jawnej (lub innej spółki osobowej) tytułem wkładu, a także rzeczy i prawa nabyte lub uzyskane dla spółki jawnej w inny sposób w czasie jej istnienia, są majątkiem spółki. Majątek spółki przez cały czas jej trwania jest traktowany jako majątek odrębny od majątku osobistego poszczególnych wspólników. Dlatego też przyjmuje się, iż wniesienie wkładu przez jednego wspólnika nie powoduje przysporzenia po stronie innych wspólników spółki osobowej, a w rezultacie nie skutkuje także powstaniem przychodu podatkowego dla żadnego ze wspólników (jest całkowicie neutralne dla rozliczeń podatkowych pozostałych wspólników). Nie można bowiem uznać, że przystąpienie do spółki jednego ze wspólników wywołuje jakiekolwiek skutki w sferze majątkowej innego wspólnika.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawczyni wskazała:

  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wydaną z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 26 marca 2008 r. (IBPB3/423-244/08/SD/KAN-3279/12/07),
  • postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 25 czerwca 2007 r. (1471/DPR2/423-40/07/AB).

    >

W opinii wnioskodawczyni, ponieważ majątek Spółki jawnej stanowi majątek odrębny od majątku osobistego poszczególnych wspólników należy uznać, że jej przystąpienie do Spółki jawnej nie doprowadzi do powstania dla niej przychodu. Przystąpienie do Spółki jawnej nie oznacza bowiem, ze wnioskodawczyni otrzymuje część majątku Spółki jawnej. Majątek Spółki jawnej pozostaje wciąż majątkiem odrębnym od majątku osobistego wnioskodawczyni.

W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawczyni, przystąpienie przez nią do Spółki jawnej będzie neutralne pod względem podatkowym i nie doprowadzi do powstania u niej przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Spółka jawna, w myśl art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm. ? oznaczonej w dalszej części skrótem k.s.h.) jest spółką osobową.

W myśl art. 3 k.s.h., przez umowę spółki handlowej wspólnicy albo akcjonariusze zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu przez wniesienie wkładów oraz, jeżeli umowa albo statut spółki tak stanowi, przez współdziałanie w inny określony sposób.

Stosownie do art. 48 § 2 k.s.h., wkład wspólnika może polegać na przeniesieniu lub obciążeniu własności rzeczy lub innych praw, a także na dokonaniu innych świadczeń na rzecz spółki.

Wkład pieniężny (i) lub niepieniężny w postaci nieruchomości oraz innych rzeczy w momencie jego wniesienia do spółki osobowej nie rodzi u wspólnika wnoszącego wkład żadnych skutków w podatku dochodowym.

W szczególności zauważyć należy, iż czynność ta nie wiąże się z odpłatnym zbyciem tychże składników majątku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl wyżej wskazanego przepisu do źródeł przychodów zalicza się odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z treści art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy wynika jednak, iż przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie stanowi także źródła przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy tj. kapitałów pieniężnych, ponieważ przepis ten dotyczy wyłącznie wnoszenia wkładu niepieniężnego do spółek posiadających osobowość prawną, albo wkładów do spółdzielni. Nie ma natomiast zastosowania do wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki osobowej.

Również analizując regulacje zawarte w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w świetle którego za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach, brak jest podstaw do kwalifikacji tego typu zdarzenia jako przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż wniesienie wkładu pieniężnego jak również wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości oraz innych rzeczy, nie rodzi u wspólnika wnoszącego wkład żadnych skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych, w momencie jego wniesienia, gdyż czynność ta nie generuje przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPB3/423-244/08/SD, interpretacja indywidualna

IBPBI/1/415-1026/09/ESZ, interpretacja indywidualna

IBPBI/1/415-1035/09/ESZ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika