Skutki podatkowe cesji umowy leasingu dla cedenta sygn: IBPB1/415-809/08/BK

Skutki podatkowe cesji umowy leasingu dla cedenta

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Dariusza K., przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura ? 13 października 2008r.), uzupełnionym w dniu 18 listopada 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w związku z planowaną cesją umowy leasingu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w związku z planowaną cesją umowy leasingu.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 12 listopada 2008r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 18 listopada 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w roku 2007 zawarł umowę leasingu samochodu osobowego. Umowa ta spełniała wszelkie kryteria opisane w art. 23b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z tym wydatki z nią związane były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów ? czynsz inicjalny zgodnie z uzyskaną interpretacją proporcjonalnie do trwania umowy leasingowej w kolejnych latach podatkowych, natomiast pozostałe czynsze na zasadach ogólnych, tj. z chwilą otrzymania faktury dokumentującej wykonanie usługi leasingowej.

Od czynszy odliczony został podatek od towarów i usług w kwocie stanowiącej 60% kwoty podatku VAT naliczonego z poszczególnych otrzymanych faktur, jednak łącznie nie więcej niż 6000,000 zł.

Aktualnie wnioskodawca zamierza zbyć prawa do umowy leasingowej w drodze cesji.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z faktem zbycia praw do umowy leasingowej w drodze cesji (zdarzenie przyszłe) powinien z chwilą podpisania umowy cesji dokonać korekty swoich rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z przedterminowym zakończeniem umowy leasingowej, poprzez wycofanie z kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej czynszów zaliczonych do kosztów, do chwili cesji... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem wnioskodawcy nie musi dokonywać jakichkolwiek korekt swoich rozliczeń podatkowych z tytułu umowy leasingowej do dnia zawarcia cesji tej umowy. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje wprost skutków podatkowych w przypadku przeniesienia praw wynikających z umowy leasingu na nowego leasingobiorcę. Przepisy te nie określają skutków podatkowych w przypadku cesji umowy leasingu przed czasem oznaczonym w umowie leasingowej. Przepisy ww. ustawy regulują jedynie skutki podatkowe występujące w trakcie trwania umowy oraz skutki podatkowe wynikające z rozporządzenia przedmiotem leasingu po upływie podstawowego okresu umowy.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Unormowanie to oznacza, iż możliwość zaliczenia określonego wydatku, nie wyłączonego z mocy art. 23 ww. ustawy, do kosztów uzyskania przychodu zależna jest od podatnika, bowiem to na nim ciąży obowiązek wykazania istnienia bezpośredniego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami a uzyskanym przychodem.

Wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów ustawodawca w treści art. 23 tej ustawy nie wymienia kosztów odpowiadających wartości już spłaconych rat leasingowych w przypadku, gdy korzystający dokona cesji umowy na osobę trzecią. Zgodnie z podaną powyżej zasadą zaliczania do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków, w sytuacji kiedy należności uiszczane przez wnioskodawcę za korzystanie z samochodu miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą,, stanowić będą koszt uzyskania przychodu.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku cesji umowy leasingu na osobę trzecią, dokonane opłaty leasingowe mogą stanowić koszty uzyskania przychodów do czasu korzystania z przedmiotu umowy, tj. do chwili cesji.

Zatem w sytuacji, gdy rozwiązanie umowy leasingu operacyjnego następuje w okresie krótszym od okresu podstawowego, raty leasingowe zapłacone w okresie wcześniejszym pozostaną kosztem uzyskania przychodu i nie skutkuje to obowiązkiem skorygowania tych kosztów o poniesione do tego czasu wydatki na spłatę rat leasingowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z umowami leasingu zostały przez ustawodawcę uregulowane w art. 23a-23l Rozdziału 4a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 23a pkt 1 ww. ustawy, ilekroć w rozdziale jest mowa o umowie leasingu - rozumie się przez to umowę nazwaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana ?finansującym?, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej ?korzystającym? podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.

Jak wynika z art. 23b ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

  1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
  2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

W myśl art. 23b ust. 2 ww. ustawy - jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:

  1. art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.),
  2. przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,
  3. art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143 ze zm.)- do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 23f-23h.

Z przepisów powyższych wynika zatem, iż co do zasady jeżeli umowa leasingu spełnia określone w art. 23b ww. ustawy warunki to wówczas ponoszone przez leasingobiorcę (korzystającego) w związku z tą umową wydatki w podstawowym okresie, z tytułu używania przedmiotu leasingu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Przepisy ww. ustawy nie regulują wprost skutków podatkowych zmiany stron umowy leasingu. Unormowania zawarte w art. 23a-23l tej ustawy określają jedynie skutki podatkowe rozporządzania przedmiotem leasingu po upływie podstawowego okresu umowy oraz skutki podatkowe występujące w trakcie trwania umowy.

W następstwie dokonanej cesji umowy leasingu (zawartej pierwotnie z innym podmiotem gospodarczym ? cedentem), cesjonariusz przejmuje wyłącznie prawa i obowiązki cywilnoprawne dotychczasowego leasingobiorcy (korzystającego). Nie przejmuje natomiast praw i obowiązków o charakterze podatkowym.

W celu prawidłowego zaliczenia rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów oprócz konieczności spełnienia ww. warunków określonych w art. 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy również mieć na uwadze zasadę kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Oznacza to, że przy braku wyłączenia wydatku na mocy art. 23 ww. ustawy ? możliwość jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zależna jest od wykazania przez podatnika istnienia związku przyczynowego między poniesionym wydatkiem, a uzyskanym przychodem, bądź źródłem tego przychodu.

W art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie wymienia wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów kosztów odpowiadających wartości już spłaconych rat leasingowych, w przypadku, gdy korzystający dokona cesji umowy na osobę trzecią.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż cesja umowy leasingu na osobę trzecią nie spowoduje konieczności dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów, w związku z poniesieniem (do momentu scedowania praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu) wydatków tytułem rat leasingowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika