Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłacanie przez powiatowy urząd (...)

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłacanie przez powiatowy urząd pracy stypendiów dla osób niepełnosprawnych zarejestrowanych jako poszukujący pracy w ww. urzędzie ?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007r. (data wpływu do tut. Biura 4 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów wypłacanych z tytułu odbywanego stażu i przygotowania zawodowego w miejscu pracy osobom niepełnosprawnym zarejestrowanym jako poszukujący pracy nie pozostający w zatrudnieniu - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2007r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów wypłacanych z tytułu odbywanego stażu i przygotowania zawodowego w miejscu pracy osobom niepełnosprawnym zarejestrowanym jako poszukujący pracy nie pozostający w zatrudnieniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiatowy Urząd Pracy wypłaca stypendia z tytułu odbywanego stażu i przygotowania zawodowego w miejscu pracy osobom niepełnosprawnym zarejestrowanym w ww. urzędzie, jako poszukujący pracy niepozostający w zatrudnieniu. Stypendia te finansowane są ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacone stypendia podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że w art. 8 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zakresem rehabilitacji zawodowej nie objęto stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy, stypendia wypłacane przez ww. urząd z tytułu odbywanego stażu lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy osobom niepełnosprawnym niepozostającym w zatrudnieniu, zarejestrowanym jako poszukujące pracy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowy mjest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29 ? 30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów. W świetle art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) rehabilitacja osób niepełnosprawnych oznacza zespół zadań, w szczególności organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych, technicznych, szkoleniowych, edukacyjnych i społecznych, zmierzających do osiągnięcia, przy aktywnym uczestnictwie tych osób, możliwie najwyższego poziomu ich funkcjonowania, jakości życia i integracji społecznej. Zgodnie art. 8 ust. 1 rehabilitacja zawodowa ma na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego przez umożliwienie jej korzystania z poradnictwa zawodowego, szkolenia zawodowego i pośrednictwa pracy.
Do realizacji celu, o którym mowa w ust. 1, niezbędne jest:

  1. dokonanie oceny zdolności do pracy, w szczególności przez:
    a) przeprowadzenie badań lekarskich i psychologicznych umożliwiających określenie sprawności fizycznej, psychicznej i umysłowej do wykonywania zawodu oraz ocenę możliwości zwiększenia tej sprawności,
    b) ustalenie kwalifikacji, doświadczeń zawodowych, uzdolnień i zainteresowań,
  2. prowadzenie poradnictwa zawodowego uwzględniającego ocenę zdolności do pracy oraz umożliwiającego wybór odpowiedniego zawodu i szkolenia,
  3. przygotowanie zawodowe z uwzględnieniem perspektywy zatrudnienia,
  4. dobór odpowiedniego miejsca pracy i jego wyposażenie,
  5. określenie środków technicznych umożliwiających lub ułatwiających wykonywanie pracy, a w razie potrzeby ? przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych, sprzętu rehabilitacyjnego itp.

W rozumieniu art. 11 cytowanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, osoba niepełnosprawna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu ma prawo korzystać, na zasadach określonych w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, z usług lub instrumentów rynku pracy, w tym m. in ze szkoleń, stażu, prac interwencyjnych, przygotowania zawodowego w miejscu pracy. Wydatki na instrumenty oraz usługi rynku pracy, z których korzystają osoby niepełnosprawne zarejestrowane jako poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu są finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Zakres zwolnionych od podatku dochodowego świadczeń, o których mowa w ww. przepisie, określa zatem ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu uosób niepełnosprawnych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów zgodnie z art. 14b § 6 ustawy Ordynacja podatkowa jest organem upoważnionym przez Ministra Finansów jedynie do wydawania pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego; nie jest uprawniony do interpretacji innych przepisów prawa w tym ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
W związku z powyższym przyznanie osobie niepełnosprawnej, zarejestrowanej jako poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu, stypendium z tytułu odbywanego stażu i przygotowania zawodowego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynikającego z przepisów powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym, nie znajduje zastosowania art. 35 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 39 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Urząd Pracy nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy, nie ciążą na nim również żadne obowiązki podatkowe

Wobec tego stanowisko wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika