Skutki podatkowe wprowadzenia ogólnoświatowego programu akcjonariatu pracowniczego ? w zakresie wypłacenia (...)

Skutki podatkowe wprowadzenia ogólnoświatowego programu akcjonariatu pracowniczego ? w zakresie wypłacenia przez francuską korporację dywidendy do Funduszu, w którym wnioskodawczyni posiada jednostki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 03 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia przez francuską korporację dywidendy do Funduszu, w którym wnioskodawczyni posiada jednostki - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 03 czerwca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia przez francuską korporację dywidendy do Funduszu, w którym wnioskodawczyni posiada jednostki.

rzedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Francuska korporacja X., której akcje są notowane na Euronext Paris, rozważa wdrożenie ogólnoświatowego programu akcjonariatu pracowniczego, w ramach którego pracownicy Spółki, jak i niektórych jej podmiotów zależnych, w tym polskiej spółki zależnej, będą mieć możliwość wzięcia udziału w podwyższeniu kapitału zakładowego, które planowane jest na grudzień 2008r. Polska spółka zależna X., która postanowiła, że jej pracownikom umożliwiony zostanie udział w Programie, zaoferuje opcjonalny plan oszczędnościowy PEG umożliwiający pracownikom stworzenie pakietu papierów wartościowych. PEG jest umową mającą na celu zwiększanie udziału pracownika w Spółce. Zgodnie z PEG, udział w podwyższeniu kapitału X. będą mieli wyłącznie pracownicy Spółki, jak i pracownicy tych podmiotów zależnych Spółki, które przestrzegają postanowień PEG. PEG przewiduje także zbiór zasad rządzących wkładami uczestniczących pracowników, okres blokady oraz przedterminowe umorzenie. w ramach PEG dla każdego pracownika biorącego udział w Programie zostanie otwarte konto w banku francuskim, które będzie zasilane przez uczestniczącego pracownika dobrowolnymi wkładami.

Podwyższenie kapitału zakładowego francuskiej korporacji X. nastąpi w ramach stosowanego zwykle we Francji w tym celu instrumentu FCPE. FCPE dokona subskrypcji akcji Spółki w ramach podwyższenia kapitału zakładowego z wykorzystaniem dobrowolnych wkładów uczestniczących pracowników (wkłady pracownicze). W zamian za wkłady pracownicze FCPE wyda uczestnikom programu jednostki. Z przyczyn technicznych, subskrypcja jest procesem dwustopniowym, w ramach którego jednostki początkowe są wydawane przez tymczasowy fundusz FCPE, a następnie jak tylko to będzie możliwe (oczekuje się, że nastąpi to na początku stycznia 2009r.) zostaną zamienione na jednostki w istniejącym funduszu FCPE, posiadającym ten sam charakter co tymczasowy fundusz FCPE. Istniejący fundusz FCPE inwestuje w akcje francuskiej korporacji X. Został utworzony w celu konsolidacji wszystkich programów akcjonariatów pracowniczych X. na świecie. Zamiana jednostek tymczasowego funduszu na jednostki istniejące funduszu FCPE jest procesem automatycznym, pozostającym poza kontrolą uczestniczących pracowników, którzy ze względu na okres blokady nie są w stanie rozporządzać swymi jednostkami do roku 2013.

Będące przedmiotem subskrypcji i obejmowane przez uczestniczących pracowników jednostki podlegające pięcioletniej blokadzie (okres blokady), w trakcie której nie mogą zostać umorzone, jednakże uczestniczącemu pracownikowi przysługuje prawo zwrócenia się o ich przedterminowe umorzenie w razie wystąpienia określonych zdarzeń skutkujących takim umorzeniem (na przykład śmierć lub inwalidztwo uczestniczącego pracownika).FCPE jest ukierunkowanym oszczędnościowym funduszem pracowniczym, utworzonym zgodnie z przepisami prawa francuskiego. Jego statut podlega zatwierdzeniu przez francuski organ giełdowy ? Autorite des marches financiers. FCPE podlega wymogowi publikowania zbadanych przez audytora rocznych sprawozdań finansowych. Według wiedzy wnioskodawczyni, fundusz nie jest funduszem kapitałowym w rozumieniu art. 5a ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. FCPE jest instrumentem wspólnego inwestowania i posiadania akcji. FCPE jest prawnym właścicielem akcji. Wobec osób trzecich FCPE jest reprezentowany przez francuską, regulowaną spółkę zarządzającą (societe de gestion), która zarządza FCPE. Zarząd FCPE podlega kontroli rady nadzorczej (Rada Nadzorcza) działający w imieniu posiadaczy jednostek. Rada Nadzorcza składa się z przedstawicieli spółek uczestniczących oraz uczestniczących pracowników. Zgodnie z prawem francuskim, liczba przedstawicieli spółek uczestniczących w Radzie Nadzorczej nie może przekroczyć liczby przedstawicieli uczestniczących pracowników. Rada Nadzorcza wykonuje prawa głosu z akcji subskrybowanych przez FCPE. Ponadto, płacona przez Spółkę dywidenda z akcji jest wypłacana na rzecz FCPE jako prawnego właściciela akcji.

W zamierzeniu uczestniczący pracownicy będą dokonywać subskrypcji jednostek, a FCPE, z kolei, dokonywać subskrypcji akcji emitowanych w ramach podwyższenia kapitału zakładowego z uwzględnieniem 20% dyskonta w stosunku do ich wartości rynkowej (zdyskontowana cena akcji). Statut FCPE przewiduje, że całość dywidendy akcji objętych przez FCPE zostanie automatycznie ponownie zainwestowana w FCPE. Uczestniczącym pracownikom nigdy nie będzie przysługiwało prawo zbycia akcji subskrybowanych przez FCPE. Uczestniczący pracownicy nigdy nie będą uprawnieni wobec francuskiej korporacji X. do uzyskania dywidendy. Uczestniczącym pracownikom nie będzie także przysługiwało prawo zbycia jednostek bądź wnoszenia o umorzenie jednostek do zakończenia okresu blokady bądź wystąpienia zdarzenia skutkującego przedterminowym umorzeniem. Po zakończeniu okresu blokady uczestniczący pracownicy mogą swoje jednostki zatrzymać bądź zwrócić się o ich umorzenie w całości lub w części. Wartość umorzenia jednostek będzie odzwierciedlać wartość rynkową akcji w chwili umorzenia. W szczególności, wartość umorzenia jednostki będzie równa wartości netto FCPE (która uwzględnia wartość rynkową akcji objętych przez FCPE, w tym wszelkie zmiany wartości akcji oraz wszelki wzrost wartości w wyniku ponownego zainwestowania dywidendy) według stanu na dzień umorzenia podzielonej przez liczbę jednostek uczestnictwa pozostających w danym czasie.

Uczestniczący pracownik otrzyma z końcem okresu blokady (bądź wcześniej w razie wystąpienia zdarzenia umożliwiającego zniesienie blokady) wkład pracodawcy w postaci bezpłatnych akcji X.

(bezpłatne akcje), pod warunkiem, że w danym czasie (bądź tuż przed wystąpieniem zdarzenia skutkującego zniesieniem blokady) uczestniczący pracownik będzie nadal zatrudniony grupie X. Warunki umowne programu wymagają, aby uczestniczący pracownicy, którzy po zakończeniu okresu blokady otrzymają bezpłatne akcje, wnieśli je do FCPE niezwłocznie po ich otrzymaniu, w wyniku czego uzyskają w zamian stosowne jednostki. Ze względu na to, że skuteczne wydanie bezpłatnych akcji nastąpi po zakończeniu okresu blokady (bądź wcześniej ? z chwilą wystąpienia zdarzenia skutkującego zniesieniem blokady), uczestniczący pracownik będzie mógł zwrócić się o umorzenie swych jednostek w całości lub w części, a zatem uzyskać ich wartość pieniężną, bądź też nadal posiadać inwestycję w formie jednostek uczestnictwa.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy wnioskodawczyni podlega opodatkowaniu podatkiem od wartości dywidendy uzyskanej przez FCPE od francuskiej korporacji X. i ponownie zainwestowanej przez FCPE w dodatkowe akcje...

Zdaniem wnioskodawczyni wysokość dywidendy z akcji wnioskodawczyni wpłacana przez francuską korporację X. na rzecz FCPE i inwestowana ponownie w FCPE nie stanowi dochodu wnioskodawczyni w rozumieniu art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż faktycznie wnioskodawczyni jej nie otrzymała.Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dywidenda jak i inne przychody z tytułu udziału w zysku osób prawnych podlegają opodatkowaniu jedynie w razie faktycznego uzyskania dochodu. W okresie blokady, wnioskodawczyni nie otrzymuje żadnej dywidendy. Wszelkie dywidendy związane akcjami nabytymi przez FCPE z kwot wnoszonych przez wnioskodawczynię będą wpłacane przez X. bezpośrednio do FCPE, który nie dokona ich dystrybucji na rzecz wnioskodawczyni, lecz ponownie zainwestuje wszelkie kwoty w FCPE, co zostanie odzwierciedlone w wartości jednostek FCPE nabytych pierwotnie przez wnioskodawczynię w okresie subskrypcji. Wnioskodawczyni, która posiada jednostki FCPE, nie przysługuje żadne z podstawowych praw z tytułu własności akcji w odniesieniu do akcji będących w posiadaniu FCPE. Wszelkie otrzymane dywidendy zostaną automatycznie ponownie zainwestowane w FCPE, a jedyną korzyścią wnioskodawczyni z tytułu tych dywidend będzie wzrost całkowitej wartości netto FCPE, a w konsekwencji, wartości umorzenia jednostek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W świetle ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychód z tytułu dywidendy kwalifikowany jest do przychodów z kapitałów pieniężnych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt. 8 lit. a)-c). Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wskazuje, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną (...).

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 podatek dochodowy od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych nalicza się zryczałtowaną 19% stawką. A zatem przepis ten jednoznacznie wskazuje, iż opodatkowaniu podlegają dywidendy faktycznie uzyskane. Mając na uwadze powyższe oraz to, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wnioskodawczyni wskazała, iż nie będzie otrzymywała dywidendy lecz dywidenda ta będzie wypłacana bezpośrednio do Funduszu, który będzie nią rozporządzał, obowiązek podatkowy w tym zakresie nie wystąpi po stronie wnioskodawczyni.Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Oznacza to, że o przychodach można mówić w razie otrzymania lub postawienia świadczenia do dyspozycji podatnika, czyli w momencie, kiedy osiąga on korzyść finansową o konkretnym wymiarze. Zatem fakt dysponowania w okresie zablokowania przez francuski Fundusz dywidendą od przynależnych wnioskodawczyni akcji X. przy równoczesnym braku ze strony wnioskodawczyni uprawnień do tej dywidendy nie rodzi obowiązku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika