Czy zakup pakietu medycznego przez Spółkę dla pracowników i jego członków rodziny będzie przychodem (...)

Czy zakup pakietu medycznego przez Spółkę dla pracowników i jego członków rodziny będzie przychodem pracownika ze stosunku pracy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008r. (data wpływu do tut. Biura ? 09 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zakupu przez Spółkę pakietu usług medycznych:

  • na rzecz pracowników ? jest prawidłowe
  • na rzecz członków rodzin pracowników ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 października 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zakupu przez Spółkę pakietu usług medycznych na rzecz pracowników oraz członków ich rodzin.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł ze spółką medyczną umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych na rzecz pracowników. Zakres świadczeń uzależniony jest od rodzaju pakietu wykupionego dla danego pracownika. Wszyscy pracownicy są objęci opieką z zakresu medycyny pracy, której zapewnienie jest obowiązkiem pracodawcy wynikającym z przepisów Kodeksu pracy, a część pracowników uprawniona jest dodatkowo do świadczeń zdrowotnych wykraczających poza zakres medycyny pracy. Pracownikom są wydawane imienne karty uprawniające do korzystania z określonych świadczeń. Ponadto w ramach programu opieki rodzinnej, niektórzy pracownicy otrzymują również imienne karty rodzinne, na podstawie których upoważnionymi do świadczeń są członkowie rodziny pracownika, tj. współmałżonek lub konkubent/konkubina oraz dzieci. Wynagrodzenie za świadczenia określone jest w formie miesięcznego ryczałtu, którego wysokość zależy od liczby pracowników i członków rodzin uprawnionych do świadczeń w danym miesiącu oraz wartości poszczególnych rodzajów kart. Opłacone przez wnioskodawcę imienne karty w części upoważniającej pracownika do świadczeń medycznych wykraczających poza zakres medycyny pracy oraz upoważniające członków rodziny pracownika do świadczeń medycznych stanowią nieodpłatne świadczenia podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Fakt skorzystania lub nie skorzystania w danym miesiącu z usługi medycznej pozostaje bez wpływu na opodatkowanie przedmiotowych świadczeń. Wartość pieniężną nieodpłatnych świadczeń, których przedmiotem są usługi zakupione, zgodnie z przepisami art. 11 ust. 2a pkt 2 ww. ustawy, ustala się według cen zakupuW przypadku pracowników nieodpłatne świadczenia stanowią przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Wartość tych świadczeń wnioskodawca dolicza do wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu i od łącznej wartości oblicza, pobierai odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wartość świadczeń medycznych na rzecz członków rodzin pracowników zaliczana jest do przychodów tych osób z innych źródeł,o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Po zakończeniu roku wnioskodawca zamierza wystawić dla tych osób informacje o przychodach z innych źródeł PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowo zostały zakwalifikowane przez wnioskodawcę przychody członków rodzin pracowników z tytułu nieodpłatnie otrzymanych świadczeń medycznych do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy...

Czy dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych koszt zakupu przez pracodawcę karty medycznej rodzinnej stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy,o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, czy też stanowi przychód członków rodziny pracownika z innych źródeł, o których mowa a art. 20 ust. 1 ustawy...

Cytując treść art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca stwierdził, iż w przypadku członków rodzin pracowników, w tym małoletnich dzieci, wartość otrzymanych nieodpłatnie świadczeń w postaci możliwości skorzystania z usług medycznych stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 42a ustawy wnioskodawca ma obowiązek wystawienia dla tych osób informacji o przychodach z innych źródeł PIT-8C i przekazania ich w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych (np. interpretacje indywidualne wydane w imieniu Ministra Finansów przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPB2/415-261/07/BD/KAN-1444/10/07 z dnia 10 stycznia 2008r. i Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPB2/415-57/08-4/SP z dnia 10 kwietnia 2008r.)

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot ?w szczególności? oznacza, że wskazane kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownikaz pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Przepis art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 ? 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym art. 11 ust. 2a pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się ? jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi zakupione ? według cen zakupu.

Zgodnie z art. 229 § 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. ? Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie są przeprowadzane na koszt pracodawcy. Pracodawca ponosi ponadto inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy.

W związku z powyższym należy zauważyć, iż w przypadku zakupu przez pracodawcę usług medycznych uprawniających poszczególnych pracowników do skorzystania z określonych świadczeń ich wartość stanowi przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Przy czym wartość obowiązkowych świadczeń medycznych opłacanych przez pracodawcę, do których zapewnienia jest on zobowiązany przepisami Kodeksu pracy, otrzymanych przez pracownika od pracodawcy, jest przychodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca

w ramach programu opieki rodzinnej, niektórym pracownikom przyznał również imienne karty rodzinne na podstawie, których upoważnionymi do świadczeń są członkowie rodziny pracownika, tj. współmałżonek lub konkubent/konkubina oraz dzieci.

Jeżeli pracodawca oprócz kosztów opieki medycznej nad pracownikiem opłaca również koszty opieki medycznej za członków jego rodziny, wówczas łączna wartość kosztów poniesionych przez wnioskodawcę przypadająca na pracownika i członków jego rodziny stanowi przychód ze stosunku pracy dla pracownika. Pakiet medyczny dla członków rodziny jest nieodpłatnym świadczeniem otrzymywanym przez pracownika. Należy zwrócić uwagę, iż gdyby nie łączący pracownika z pracodawcą stosunek pracy, członek rodziny nie otrzymałby tego świadczenia. Nie ma zatem uzasadnienia, aby w tym przypadku przychód przypisywać osobie trzeciej. Tym samym brak jest podstaw, aby wnioskodawca wystawił dla członków rodziny pracowników informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C.

Podkreślenia wymaga, iż o powstaniu przychodu ze stosunku pracy nie przesądza fakt skorzystania przez pracownika czy też członka rodziny, z konkretnej usługi medycznej, lecz samo otrzymanie przez pracownika i jego rodzinę pakietu medycznego (o określonej wartości pieniężnej). Objęcie pracownika nieobowiązkową opieką medyczną stanowi nieodpłatne świadczenie, którego wartość ustala się według cen jego zakupu. Ryczałtowy sposób opłacania przez pracodawcę kosztów związanych z otoczeniem pracowników i członków ich rodzin nieobowiązkową opieką medyczną w ramach pakietu rodzinnego, nie stanowi przeszkody w ustaleniu wartości świadczenia przypadającego na każdego uprawnionego pracownika. Wartość świadczenia medycznego opłaconego za pracownika i członka rodziny, wnioskodawca ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami stanowisko wnioskodawcy uznaje się w tym zakresie za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych dyrektorów izb skarbowych należy podkreślić, że rozstrzygnięcia zostały wydane w indywidualnych sprawach dla indywidualnie przedstawionego stanu faktycznego. Z tego względu powołane powyżej interpretacje nie mogą być podstawą do wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej w wyniku rozpatrzenia ww. wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika