Opodatkowanie emerytur z Wielkiej Brytanii przez obywatela tego kraju mieszkającego w Polsce.

Opodatkowanie emerytur z Wielkiej Brytanii przez obywatela tego kraju mieszkającego w Polsce.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 29 grudnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. sposobu opodatkowania otrzymywanych przez wnioskodawcę z Wielkiej Brytanii emerytur ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. sposobu opodatkowania otrzymywanych przez wnioskodawcę z Wielkiej Brytanii emerytur.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest obywatelem Wielkiej Brytanii mieszkającym od 4 lat na stałe w Polsce. Od października 2007r. otrzymuje on nauczycielską emeryturę wypłacaną przez Rząd Brytyjski z tytułu służby publicznej. Emerytura ta wypłacana jest przez Teachers Pension Agency, Great Britain.

Z powyższą emeryturą związana była jednorazowa wypłata, którą wnioskodawca otrzymał w październiku 2007r.

Od listopada 2007r. wnioskodawca otrzymuje również dodatkową emeryturę, która jest wypłacana z funduszu zasilanego z prywatnych składek miesięcznych wpłacanych przez niego na rzecz brytyjskiej firmy ubezpieczeniowej Prudential Assurance Comapany.

Obecnie wnioskodawca otrzymuje również pensję jako lektor języka angielskiego. Rozlicza się z tego w Polsce.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy należy płacić podatek dochodowy w Polsce ze źródeł dochodów wnioskodawcy znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - otrzymywanych emerytur - o ile są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania...

W jaki sposób określa się podatek dochodowy...

Zdaniem wnioskodawcy, według jego oceny oraz na podstawie interpretacji H.M.R.C. (Her Majesty?s Revenue Customs) otrzymywana emerytura nauczycielska podlega art. 18. 2a regulacji o unikaniu podwójnego opodatkowania (art. 18 paragraph (2) (a) of the Anglo-Polish Double Taxation Agreement i jako taka jest opodatkowana wyłącznie w Wielkiej Brytanii.

Dodatkowa emerytura nie ma związku z Rządem Brytyjskim, a wypłacana jest z funduszu zasilanego z prywatnych składek miesięcznych wpłacanych na rzecz brytyjskiej firmy ubezpieczeniowej. Według oceny wnioskodawcy wypłata tego świadczenia powinna podlegać opodatkowaniu w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy), podlegają w Polsce osoby fizyczne, jeżeli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z art. 3 ust. 1a wyżej powołanej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006r. (Dz. U. z 2006r. Nr 250, poz. 1840), określenie 'osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie' oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Definicja 'osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie? odnosi się zatem bezpośrednio do określenia 'miejsce zamieszkania? przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż od czterech lat w rozumieniu ww. przepisów wnioskodawca jest objęty w Polsce nieograniczonym obowiązkiem podatkowym, niezależnie od posiadanego obywatelstwa.

Stosownie do art. 17 ust. 1 ww. Konwencji polsko-brytyjskiej, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ust. 2 ? emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Przepis art. 18 ust. 2 ww. Konwencji stanowi zaś, że:

  1. Jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
  2. Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.

Zauważyć trzeba, że art. 18 ust. 2 ww. Konwencji dotyczy emerytur wypłacanych z tytułu uprzednio wykonywanej pracy, jednakże nie każdej emerytury, a wyłącznie związanej z usługami na rzecz wypłacającego je państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego. Nadmienić należy, iż wspomniane przepisy dotyczą osób piastujących funkcje publiczne w ramach administracji publicznej (tj. państwowej czy samorządowej). Przepisy podatkowe nie definiują 'funkcji publicznych', zatem w znaczeniu potocznym funkcjonariuszem publicznym jest osoba będąca pracownikiem administracji publicznej, nie pełniąca funkcji wyłącznie usługowych (np. sędzia), a także osoba korzystająca z ochrony prawnej z mocy przepisu szczególnego (np. poseł, senator, radny).

Na podstawie przytoczonego art. 18 ust. 2 Konwencji stwierdzić należy, że w przypadku emerytury z pracy wnioskodawcy polegającej na świadczeniu usług na rzecz państwa brytyjskiego lub jego jednostki terytorialnej albo organu lokalnego, w przypadku gdy wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce, ale nie posiada obywatelstwa polskiego, taka emerytura otrzymywana z tytułu tej pracy podlegać będzie opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii.

Natomiast uwzględniając fakt, iż wnioskodawca, obywatel brytyjski, ma obecnie miejsce zamieszkania w Polsce, to w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 17 ust. 1 Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania uzyskiwana przez niego dodatkowa emerytura z Wielkiej Brytanii wypłacana z funduszu zasilanego z prywatnych składek miesięcznych wpłacanych przez wnioskodawcę podlegać będzie opodatkowaniu tylko w Polsce.

W przypadku, gdy dodatkowa emerytura z zagranicy jest otrzymywana bez pośrednictwa płatnika należy mieć na uwadze przepis art. 44 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z emerytur i rent z zagranicy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.

Stosownie do art. 44 ust. 3a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2007 i 2008r. podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 3a zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 1 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconej w danym miesiącu zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (art. 44 ust. 3c).

W myśl art. 45 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8 (PIT-36).

Wobec powyższego, od uzyskanego dochodu z tytułu dodatkowej emerytury otrzymywanej w Wielkiej Brytanii wnioskodawca winien w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego wpłacać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ww. art. 44 ust. 3a i 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2008r., jeżeli tę emeryturę otrzymuje bez pośrednictwa płatnika. Natomiast po zakończeniu roku dochód z tytułu emerytury podlega wykazaniu w zeznaniu rocznym PIT-36 i opodatkowaniu wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, z przedstawionego stanu faktycznego oraz podatkowych unormowań prawnych w tym zakresie wynika, że otrzymywane przez wnioskodawcę w Wielkiej Brytanii przychody z emerytury wypłacanej w wyniku pracy wnioskodawcy na rzecz państwa brytyjskiego lub jego jednostki terytorialnej albo organu lokalnego podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Wielkiej Brytanii, a te wypłacane funduszu zasilanego z prywatnych składek miesięcznych z tytułu dodatkowej emerytury - wyłącznie w Polsce.

Stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika