Czy opłacenie przez Spółkę za członka zarządu Spółki składki na jego ubezpieczenie od odpowiedzialności (...)

Czy opłacenie przez Spółkę za członka zarządu Spółki składki na jego ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej skutkuje powstaniem przychodu u tego członka zarządu, do jakiego źródła należałoby kwalifikować taki przychód i w jakiej wysokości go ustalać.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X S.A. przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007r. (data wpływu do tut. BKIP 04 października 2007r.) uzupełnionym w dniu 26 października 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych opłacania przez Spółkę za członka zarządu Spółki składki na jego ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 października 2007r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 26 października 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych opłacania przez Spółkę za członka zarządu Spółki składki na jego ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, mając na względzie stały rozwój oraz chęć uzyskania statusu spółki publicznej, zamierza zawrzeć umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej członków zarządu za szkody wyrządzone Spółce lub osobom trzecim. Przesłanką wypłaty odszkodowania będzie powstanie szkody w związku z wykonywaniem przez ubezpieczonego obowiązków, za które ponosi on odpowiedzialność cywilną na podstawie obowiązujących przepisów. Ubezpieczeniem objęte są straty finansowe stanowiące następstwo nieprawidłowego zarządzania Spółką t.j. niewykonywania lub nienależytego wykonywania przez ubezpieczonego członka zarządu swoich obowiązków. Zakres ubezpieczenia obejmować będzie zwrot poniesionej straty finansowej, koszty postępowania sądowego w tym ewentualnej obrony i sporządzania ekspertyz. W razie zaistnienia zdarzenia objętego ubezpieczeniem odszkodowanie przysługiwać będzie Spółce, jeśli to w jej majątku powstanie szkoda lub osobie trzeciej, jeśli to ona poniesie szkodę. Składkę opłacać będzie Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej członek zarządu Spółki osiąga przychód z tytułu opłacania przez tę Spółkę składek na ubezpieczenie, jeśli tak to z jakiego źródła i jak należy ustalać wysokość przychodu...

Zdaniem wnioskodawcy ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej członek zarządu nie osiąga przychodu z tytułu opłacania przez Spółkę składki za przedmiotową polisę. W ocenie Spółki brak jest podstaw do twierdzenia, że członkowie zarządu otrzymują nieodpłatne świadczenie, bowiem nie dochodzi do przysporzenia w ich majątku, a z umowy jednoznacznie wynikać będzie, iż wypłaty odszkodowana nastąpią na rzecz osób poszkodowanych działaniem członka zarządu. Ponadto Spółka podnosi, że o nieodpłatnych świadczeniach można mówić jedynie wówczas, kiedy występuje brak ekwiwalentności świadczeń. Tymczasem w przedstawionej sytuacji nie można mówić o nieekwiwalentności, gdyż zdaniem wnioskodawcy opłacanie składek na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej członkom zarządu zapewnia Spółce szybkie i sprawne zarządzanie, członkowie zarządu nie są bowiem obarczeni dzięki posiadanemu ubezpieczeniu ryzykiem gospodarczym podejmowanych decyzji ani poddawani wszelakim naciskom w związku z możliwością pociągania ich do odpowiedzialności.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychody członków organów zarządzających osób prawnych są kwalifikowane do źródeł, których rodzaj określany jest w zależności od sposobu, w jaki powierzono członkowi zarządu wykonywanie obowiązków. Stosownie do powyższego, członkowie zarządu mogą osiągać przychody ze źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy, tzn. m.in.

  • ze stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracy nakładczej, emerytury lub renty (pkt 1),
  • z działalności wykonywanej osobiście (pkt 2).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 wymienionej ustawy przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z art. 12 ust. 1 ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Nieodpłatnym świadczeniem, o którym mowa powyżej jest każde działanie lub zaniechanie na rzecz danego podmiotu, polegające na tym, że dochodzi do nieodpłatnego przysporzenia w majątku tego podmiotu kosztem majątku innego podmiotu, mające konkretny wymiar finansowy.

Stosownie natomiast do art. 13 pkt 7 ustawy do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca podnosi, że nie można mówić o przychodzie powstającym u członków zarządu, gdyż faktycznie nie otrzymują on żadnych świadczeń mogących powiększyć ich majątek i nie są beneficjentami ubezpieczenia. Organ podatkowy nie podziela stanowiska wnioskodawcy. Członkowie zarządu osiągają korzyść finansową, ponieważ nie są zobowiązani do zapłaty składki ubezpieczeniowej na własne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, gdyż pokrywa tę składkę za nich Spółka. Dzięki takiemu działaniu u członków zarządu dochodzi do przysporzenia w majątku, gdyż inny podmiot ponosi za nich koszt finansowy ubezpieczenia, a tym samym nie muszą oni uszczuplać swojego majątku. Z tej też przyczyny składkę ubezpieczeniową ponoszoną na rzecz członków zarządu przez Spółkę należy zaliczyć do przychodów tychże członków. Wbrew twierdzeniom strony osoby te są beneficjentami ubezpieczenia, gdyż dzięki niemu nie będą narażone na dochodzenie przez osoby trzecie wobec nich roszczeń, wynikających z podejmowanych działań zarządzających. Nieodpłatnym świadczeniem będzie zatem zapewnienie ochrony członkom zarządu przed ewentualnymi stratami finansowymi wynikającymi z obowiązku pokrycia szkód powstałych w wyniku podjętych przez nich decyzji, w sytuacji, kiedy za tę ochronę w postaci polisy członkowie zarządu nie płacą.

Bez znaczenia dla powyższego rozstrzygnięcia pozostaje fakt, że zakup przez wnioskodawcę polisy dla członków zarządu jest podyktowany chęcią zapewnienia im komfortu pracy przy podejmowaniu decyzji. Pełnienie przez osobę fizyczną obowiązków w organach zarządzających osób prawnych wiąże się zawsze z ryzykiem gospodarczym przy podejmowaniu decyzji. Dlatego podpisując umowę o pracę lub wyrażając zgodę na powołanie do pełnienia funkcji zarządzających, członkowie zarządu godzą się na ponoszenie tego ryzyka towarzyszącego ich obowiązkom. Natomiast mogą zabezpieczyć się na przyszłość kupując polisy ubezpieczeniowe od odpowiedzialności cywilnej. Polisa ta służy zatem zabezpieczeniu ich sytuacji w przyszłości i to oni powinni ponosić jej ciężar. Jeśli ciężar zapłaty składek przyjmuje na siebie Spółka, u członków zarządu powstaje przychód do opodatkowania.

Wysokość tego przychodu ustalana jest zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną nieodpłatnych świadczeń ustala się m.in. według cen zakupu, jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione.

Tym samym przychodem członków zarządu będzie zawsze wysokość składki na ubezpieczenie w momencie jej każdorazowej zapłaty przez Spółkę. Bez znaczenia pozostaje również czy przy konstrukcji umowy ubezpieczenia członkowie zarządu zostają w niej wymienieni z imienia i nazwiska, czy też pozostają bezimienni. W każdym przypadku Spółka zna bowiem skład swoich organów zarządzających w danym okresie czasu i jest możliwe ustalenie jakiej osobie i w jakiej wysokości należy przypisać przychód. Wobec powyższego Spółka ma obowiązek ustalić wartość przychodu poszczególnych członków zarządu i doliczyć te kwoty odpowiednio do przychodów ze stosunku pracy dla członków zarządu pełniących te funkcje w oparciu o umowę o pracę oraz do przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) dla członków zarządu pełniących swoje funkcje na podstawie wyboru przez Walne Zgromadzenie.

Ponadto organ podatkowy nadmienia, iż na Spółce spoczywają obowiązki płatnika, o których mowa w art. 31 lub 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, stanowisko Spółki nie mogło zostać uznane za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do oceny wnioskodawcy, że konieczna jest rewizja niekorzystnej dla niego linii orzecznictwa innych organów podatkowych, w tym zaprezentowanego stanowiska jednego z urzędów skarbowych Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, że nie jest uprawniony do weryfikacji postanowień innych organów podatkowych wydanych przed dniem 01 lipca 2007r., a wyłącznie do interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika