1) Czy podlegają opodatkowaniu stypendia za okres odbywania stażu i przygotowania zawodowego wypłacane (...)

1) Czy podlegają opodatkowaniu stypendia za okres odbywania stażu i przygotowania zawodowego wypłacane ze środków PFRON osobom niepełnosprawnym poszukującym pracy?
2) Jeżeli ww. stypendia podlegają opodatkowaniu, to czy Powiatowy Urząd Pracy ma prawo pobrać od tych świadczeń zaliczki na podatek dochodowy, jeżeli jest płatnikiem obowiązanym do pobierania zaliczek miesięcznych od świadczeń wypłacanych tylko z Funduszu Pracy (art. 35 ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)
3) Jaką informację o dochodach powinna otrzymać z Powiatowego Urzędu Pracy osoba niepełnosprawna otrzymująca stypendia z PFRON?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatowego Urzędu Pracy przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2007r. (data wpływu do tut. Biura - 29 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanych osobom niepełnosprawnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanych osobom niepełnosprawnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiatowy Urząd Pracy wypłacił w październiku 2007r. stypendia zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za okres odbywania stażu lub przygotowania zawodowego osobom niepełnosprawnym poszukującym pracy niepozostającym w zatrudnieniu. Na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, ze zm.) osoba niepełnosprawna poszukująca pracy zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy nie pozostająca w zatrudnieniu ma prawo korzystać z usług lub instrumentów rynku pracy. Środki na wyżej wymienione świadczenia Urząd Pracy otrzymał na podstawie Uchwały Rady Miasta podjętej w związku z art. 35a ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy podlegają opodatkowaniu stypendia za okres odbywania stażu i przygotowania zawodowego wypłacane ze środków PFRON osobom niepełnosprawnym poszukującym pracy...
  2. Jeżeli ww. stypendia podlegają opodatkowaniu, to czy Powiatowy Urząd Pracy ma prawo pobrać od tych świadczeń zaliczki na podatek dochodowy, jeżeli jest płatnikiem obowiązanym do pobierania zaliczek miesięcznych od świadczeń wypłacanych tylko z Funduszu Pracy (art. 35 ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)
  3. Jaką informację o dochodach powinna otrzymać z Powiatowego Urzędu Pracy osoba niepełnosprawna otrzymująca stypendia z PFRON...

Zdaniem wnioskodawcy ww. stypendia są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) z uwagi na fakt, iż świadczenia te finansowane są z PFRON a nie z Funduszu Pracy. Opierając się na definicji stażu i przygotowania zawodowego zawartych w art. 2 ust. 1 pkt 31 i 34 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99 poz. 1001 ze zm.) Urząd Pracy twierdzi, że wypłacane stypendia uznać należy za świadczenia związane z rehabilitacją zawodową osób niepełnosprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowanie dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29 ? 30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów. W rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 ze zm.), osoba niepełnosprawna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu ma prawo korzystać na zasadach określonych dla osób bezrobotnych niepełnosprawnych w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z usługi rynku pracy oraz instrumentów rynku pracy: szkoleń, stażu, prac interwencyjnych, przygotowania zawodowego w miejscu pracy. Wydatki na instrumenty oraz usługi rynku pracy, z których korzystają osoby niepełnosprawne poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu są pokrywane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Zgodnie z art. 38 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych kierownik powiatowego urzędu pracy inicjuje i organizuje szkolenia dla bezrobotnych osób niepełnosprawnych lub innych osób niepełnosprawnych poszukujących pracy i nie pozostających w zatrudnieniu, a zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, w celu zwiększenia ich szans na uzyskanie zatrudnienia, podwyższenia dotychczasowych kwalifikacji zawodowych lub zwiększenia aktywności zawodowej. Przepis ten dotyczy szkoleń określonych w tej ustawie, których koszty zgodnie z art. 40 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, finansowane są ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Zakres zwolnionych od podatku dochodowego świadczeń, o których mowa w ww. przepisie, określa powołana wcześniej ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Jeżeli zatem przyznanie osobie niepełnosprawnej, zarejestrowanej jako poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu, stypendium ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynika z przepisów powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, to przedmiotowe świadczenie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy.Biorąc pod uwagę powołane przepisy, opisana sytuacja nie będzie objęta dyspozycją zawartą w art. 35 ust. 1 pkt 2 oraz art. 39 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Urząd Pracy nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzenia imiennych informacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika