Czy kwota wynagrodzenia z tytułu pracy w radzie nadzorczej łączy się z dochodami z umowy o pracę (...)

Czy kwota wynagrodzenia z tytułu pracy w radzie nadzorczej łączy się z dochodami z umowy o pracę w zakładzie pracy tzn. czy zwiększa podstawę opodatkowania w skali 19%, 30%, 40%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani A.K., przedstawione we wniosku z dnia 01 kwietnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura ? 09 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów osiągniętych przez osobę należącą do składu rady nadzorczej - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 09 kwietnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów osiągniętych przez osobę należącą do składu rady nadzorczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w 2007r. otrzymała wynagrodzenie jako członek rady nadzorczej Spółki Skarbu Państwa. Z tego tytułu został pobrany podatek ryczałtowy w wysokości 20%.

W informatorze PIT zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów podano, że ?Dochodów (przychodów), od których zgodnie z przepisami art. 29, 30 i 30a ustawy pobiera się podatek w formie ryczałtu nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.?

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota wynagrodzenia z tytułu pracy w radzie nadzorczej łączy się z dochodami z umowy o pracę w zakładzie pracy tzn. czy zwiększa podstawę opodatkowania w skali 19%, 30%, 40%...

Wnioskodawczyni uważa, że kwota wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej Spółki Skarbu Państwa nie zwiększa podstawy opodatkowania, nie łączy się z innymi dochodami i jest opodatkowana jedynie ryczałtowo w wysokości 20%.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Powyższa ustawa w art. 10 w ust. 1 wyróżnia wśród źródeł przychodów: w pkt 1 stosunek pracy oraz w pkt 2 działalność wykonywaną osobiście.
Za przychód ze stosunku pracy uważa się w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze, bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W złożonym wniosku wnioskodawczyni wskazała, że od wypłaconego w 2007r. wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej został pobrany 20% zryczałtowany podatek dochodowy. Wnioskodawczyni wskazała ponadto, że zgodnie z przepisami art. 29, art. 30 i 30a ww. ustawy pobiera się podatek w formie ryczałtu i w tej sytuacji przychodów tak opodatkowanych nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Wobec tego należy wyjaśnić, że art. 29, 30 i 30a ww. ustawy określają przypadku, w których od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek. Zgodnie z art. 45 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 29-30a nie obejmuje się zeznaniami składanymi do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, co oznacza, że te dochody (przychody) nie podlegają sumowaniu z pozostałymi dochodami opodatkowanymi według obowiązujących stawek skali podatkowej (19%, 30%, 40%).

W przypadku, gdy płatnik nie pobrał zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 29-30a kwoty tego podatku (nie dochodu (przychodu) wykazuje się w zeznaniach składanych do końca kwietnia następnego roku w celu doliczenia kwoty podatku zryczałtowanego do podatku obliczonego według skali podatkowej.

Spośród art. 29, art. 30 i art. 30a ww. ustawy kwestia opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej reguluje przepis art. 29 ust. 1 ww. ustawy, ale wyłącznie w przypadku przychodu osób objętych ograniczonym obowiązkiem podatkowym. Zgodnie z art. 29 ust. 1 podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a przychodów z działalności określonej m.in. w art. 13 pkt 2 i 6-9 pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a ww. ustawy to osoby fizyczne, które nie maja miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Osoby takie podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Osoby mające miejsce zamieszkania na terenie Polski i osiągające przychody z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej (art. 13 pkt 7 ww. ustawy) opodatkowują te przychody według obowiązującej skali podatkowej.

W złożonym wniosku wnioskodawczyni podała jako miejsce zamieszkania miejscowość położoną w Polsce. Z treści wniosku również nie wynika, aby wnioskodawczyni miała miejsce zamieszkania poza terytorium Polski.

Wobec tego należy stwierdzić, że w opisanym stanie faktycznym art. 29 ww. ustawy nie ma w ogóle zastosowania.

Dochody osiągnięte przez wnioskodawczynię z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej podlegają w zeznaniu rocznym zsumowaniu z pozostałymi dochodami uzyskanymi w 2007r. i opodatkowaniu według obowiązującej skali podatkowej.

Należy także wyjaśnić, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Osobami określonymi w art. 3 ust. 1 ww. ustawy są osoby fizyczne mające zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podlegają one obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Płatnik, o którym mowa w art. 41 ust. 1 na wniosek podatnika oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy, stosując zamiast najniższej stawki określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, wyższą stawkę podatkową określoną w tej skali (art. 41a ww. ustawy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa, (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika