1. W jakim momencie powstanie przychód w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu wypłaconego (...)

1. W jakim momencie powstanie przychód w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu wypłaconego świadczenia.
2. W jakiej części otrzymana suma zwrotu stanowi przychód podatkowy biorąc pod uwagę, że składa się z zapłaconej kwoty podatku, która w części została zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, z oprocentowania z tytułu zaległości podatkowej oraz z oprocentowania nadpłaty.
3.Czy będzie miał zaznaczenie dla zwrotu nadpłaty fakt, że Spółka jest następcą prawnym przedsiębiorstwa, które zapłaciło podatek od nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP ? 24 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • momentu powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu wypłaconej nadpłaty w podatku od nieruchomości,
  • ustalenia części w jakiej zwrócona nadpłata stanowi przychód podatkowy biorąc pod uwagę, że składa się z zapłaconej kwoty podatku, która w części została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, z oprocentowania z tytułu zaległości podatkowych oraz z oprocentowania nadpłaty;
  • znaczenia, dla kwalifikowania nadpłaty jako przychodu, dla Spółki jej następstwa prawnego przedsiębiorstwa, które uiściło podatek od nieruchomości ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007 r. do tut. BKIP wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • momentu powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu wypłaconej nadpłaty w podatku od nieruchomości,
  • ustalenia części w jakiej zwrócona nadpłata stanowi przychód podatkowy biorąc pod uwagę, że składa się z zapłaconej kwoty podatku, która w części została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, z oprocentowania z tytułu zaległości podatkowych oraz z oprocentowania nadpłaty,
  • znaczenia, dla kwalifikowania nadpłaty jako przychodu, dla Spółki jej następstwa prawnego przedsiębiorstwa, które uiściło podatek od nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Decyzją z dnia 16 lipca 2007 r. Prezydent Miasta określił Spółce nadpłatę w podatku od nieruchomości powstałej w 2000 r. dotyczącej lat 1992, 1993, 1995, 1996 wraz z oprocentowaniem od nadpłaty liczonym od dnia dokonania wpłaty tj. 30 października 2000 r. Na nadpłatę składa się równowartość zapłaconego podatku oraz oprocentowanie z tytułu zaległości podatkowej. Równowartość zapłaconego podatku od nieruchomości została w części zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Organ orzekł o zwrocie powyższej nadpłaty na rzecz Spółki wraz z oprocentowaniem. Ustalono, że zwrot powyższej należności będzie odbywał się w transzach. Podatnikiem podatku od nieruchomości za lata 1992,1993,1995,1996 była inna osoba prawna, która została przez Spółkę nabyta z dniem 1 marca 2001 r. Nabywając przedsiębiorstwo Spółka wstąpiła we wszystkie jego prawa i obowiązki. Decyzja o zwrocie nadpłaty skierowana została do Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. W jakim momencie powstanie przychód w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu wypłaconego świadczenia.
  2. W jakiej części otrzymana suma zwrotu stanowi przychód podatkowy biorąc pod uwagę, że składa się z zapłaconej kwoty podatku, która w części została zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, z oprocentowania z tytułu zaległości podatkowej oraz z oprocentowania nadpłaty.
  3. Czy będzie miał zaznaczenie dla zwrotu nadpłaty fakt, że Spółka jest następcą prawnym przedsiębiorstwa, które zapłaciło podatek od nieruchomości.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1. Zwrócone kwoty nadpłaty powinny być rozpoznane jako przychód podatkowy w momencie ich faktycznego otrzymania przez Spółkę ? zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Nie można bowiem traktować zwrotu ewentualnej nadpłaty jako przychodu należnego związanego z działalnością gospodarczą ani przychodu powstającego w chwili złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Podstawą prawną rozpoznania takiego przychodu będzie przepis art. 12 ust. 3e ww. ustawy, również przewidujący jego rozpoznanie dopiero w momencie faktycznego otrzymania należności.

Ad. 2. W przypadku zwrotu nadpłaty w części obejmującej podatek od nieruchomości, stanowić on będzie przychód w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Powyższe wynika z art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Kwota stanowiąca oprocentowanie na podstawie art. 78 Ordynacji podatkowej zwróconej nadpłaty wynikającej z decyzji nie będzie stanowiła przychodu, podobnie jak odsetki za zwłokę zapłacone wraz z należną zaległością podatkową, stanowiące część nadpłaty wynikającej z decyzji (art. 72 §2 Ordynacji podatkowej). Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się odsetek otrzymanych w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych, a także oprocentowania zwrotu różnicy podatku od towarów i usług w rozumieniu odrębnych przepisów.

Ad. 3. Przejście ogółu praw i obowiązków na inny podmiot nie będzie wyłączało prawa do zwrotu nadpłaty. Będzie ono przysługiwać Spółce jako następcy prawnemu, który wstąpił w prawa i obowiązki nabytego przedsiębiorstwa (art. 93 Ordynacji podatkowej).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Ad. 1. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami (?) są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Jak stanowi art. 12 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Ww. przepisy stanowią, że zwrócone, umorzone lub zaniechane podatki i opłaty co do zasady nie stanowią przychodu. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja w której podatki i opłaty o jakich mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W takiej sytuacji zwrócone podatki i opłaty będą stanowiły przychód w części w jakiej zostały wcześniej uznane za koszty uzyskania przychodów.Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę we wniosku z dnia 11 września 2007 r. wynika, że podatek od nieruchomości stanowiący nadpłatę został częściowo uznany za koszt uzyskania przychodu. A zatem w takiej części w jakiej wcześniej podatek od nieruchomości zaliczono do kosztów uzyskania przychodu nadpłata będzie stanowiła przychód podatkowy ( art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) . Momentem rozpoznania przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie moment faktycznego otrzymania przez Spółkę zwrotu nadpłaconego podatku.W przedstawionym stanie faktycznym przepis art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będzie miał zastosowania.

Ad 2. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się odsetek otrzymanych w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych, a także oprocentowania zwrotu różnicy podatku od towarów i usług, w rozumieniu odrębnych przepisów.Zwrócona nadpłata podatku od nieruchomości w części nie stanowiącej przychodu w myśl art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy (ad.1), podobnie jak odsetki za zwłokę zapłacone wraz z należną zaległością podatkową, a także oprocentowanie nadpłaty nie stanowią przychodu (art. 12 ust. 4 pkt 7 ww. ustawy).

Ad. 3. Jak stanowi art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych
    - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Jednocześnie przepis art. 94 Ordynacji podatkowej stanowi, że przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa.Jeżeli zatem nabycie przez Spółkę, P. W. K. W. K. nastąpiło na zasadach o jakich mowa w art. 94 Ordynacji podatkowej, Spółka będąc następcą prawnym nabytego przedsiębiorstwa wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki nabytego przedsiębiorstwa z prawem do zwrotu nadpłaty włącznie.

Reasumując należy stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy w zakresie:

  • momentu powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu wypłaconej nadpłaty w podatku od nieruchomości,
  • ustalenia części w jakiej zwrócona nadpłata stanowi przychód podatkowy biorąc pod uwagę, że składa się z zapłaconej kwoty podatku, która w części została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, z oprocentowania z tytułu zaległości podatkowych oraz z oprocentowania nadpłaty;
  • znaczenia, dla kwalifikowania nadpłaty jako przychodu, dla Spółki w sytuacji następstwa prawnego przedsiębiorstwa, które uiściło podatek od nieruchomości
    ? jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika