Czy uchylenie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale wprowadzenie nowego (...)

Czy uchylenie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale wprowadzenie nowego podobnego zwolnienia od 1 stycznia 2007 r. w art. 17 ust. pkt 47 updop utrzymuje zwolnienie od opodatkowania dotacje otrzymane z budżetu państwa?? ?Czy otrzymane dofinansowanie z Federacji NOT korzysta od 2007 r. ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a wydatki pokryte tym dofinansowaniem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 16 ust. pkt 58 tej ustawy??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2007 r. (data wpływu 25 lipca 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2007 r. L.dz.3036/07/2007, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zastosowania do otrzymanego z Federacji dofinansowania zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.- jest prawidłowe;

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2007 r. wpłynął do tut. Biura wniosek Zakładu o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, którego przedmiotem jest zaistniały stan faktyczny w zakresie możliwości zastosowania do otrzymanego z Federacji dofinansowania zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zakład otrzymuje dofinansowania do badań przemysłowych i przedkonkurencyjnych od Federacji. Środki na realizację powyższych projektów Federacja uzyskuje od Ministerstwa Nauki i Informatyzacji na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161, poz. 1359).Dyrektor Izby Skarbowej decyzją z dnia 29 grudnia 2005 r. Znak : PD-..., rozpatrując zażalenie Zakładu na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Nr ..., wypowiedział się odnośnie dofinansowania otrzymanego w 2004 r., warunkując zwolnienie tego przychodu z opodatkowania od tego czy Spółka jest beneficjentem dotacji przedmiotowej udzielonej z Budżetu Państwa. Jako podstawę zwolnienia podano art. 17 ust. pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Od 1 stycznia w 2007 r. Spółka realizuje kolejną umowę o dofinansowanie projektu celowego, zawartą z Federacją, dotowaną przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy w sytuacji, gdy dofinansowanie od Federacji nie korzystałoby ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to czy można do części dofinansowania dotyczącej prac rozwojowych /wytworzenie i wdrożenie prototypu do produkcji ? zadanie 4.3-6.2/, które na podstawie art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą podlegać amortyzacji, zastosować zwolnienie przychodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy :

W przypadku gdyby wyżej wymienione dofinansowanie nie korzystało ze zwolnienia przychodów na podstawie art. 17 ust. pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to jednak dofinansowanie w części dotyczącej prac rozwojowych korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż interpretacja z dnia 22 października 2007 r. IBPB3/423-16/07/CP uznano za nieprawidłowe stanowisko Zakładu, iż opisane we wniosku ?dofinansowanie? może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 w/w ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowego od osób prawnych wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14, 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.Przepis ten dotyczy dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów lub zwrot wydatków związanych z uzyskaniem środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, otrzymanych z innych źródeł niż budżet państwa takich jak środki publiczne, będące w dyspozycji podmiotów, które mają prawo do udzielania tego rodzaju wsparcia.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka realizuje w 2007 r. umowę o dofinansowanie projektu celowego.

Dofinansowania do badań przemysłowych i przedkonkurencyjnych otrzymuje od Federacji dotowanej przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji. A więc nie można uznać, iż dofinansowanie to pochodzi z Budżetu Państwa. W konsekwencji uznać należy, iż otrzymane z tego tytułu środki spełniają przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 21 w/w ustawy. Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż stanowisko podatnika zawarte we wniosku odnośnie zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym art. 17 ust. pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika