1) Czy zwrot nadpłaconych zaliczek podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?2) Czy (...)

1) Czy zwrot nadpłaconych zaliczek podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2) Czy finansowanie należności za wodę z przychodów na koszty zarządu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 02 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 04 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych:

  • zwrotu nadpłaconych zaliczek na poczet opłat ,
  • finansowania należności za wodę z przychodów na koszty zarządu
    - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych:

  • zwrotu nadpłaconych zaliczek na poczet opłat ,
  • finansowania należności za wodę z przychodów na koszty zarządu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o interpretację przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie rocznych rozliczeń przedpłat ? zaliczek na poczet opłat za:

  1. centralne ogrzewanie,
  2. wywóz nieczystości stałych,
  3. wodę i ścieki.

Różnice dotyczące opłat za centralne ogrzewanie oraz wywóz nieczystości stałych, powstałe pomiędzy wniesionymi zaliczkami, a faktycznymi kosztami stanowią należne zwroty z tytułu nadpłaconych zaliczek. Różnica związana z opłatą za wodę i ścieki jest niedopłatą mieszkańców, spowodowaną rozbieżnością wskazań urządzeń pomiarowych ? wodomierzy (mieszcząca się w granicach tolerancji) tj. pomiędzy głównym licznikiem w budynku, a indywidualnymi wodomierzami w mieszkaniach. Ze względu na techniczne uzasadnienie rozbieżności urządzeń pomiarowych różnica jest niezawiniona. W związku z powyższym należności z tytułu tych różnic dla Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji dotychczas pokrywano z przychodów na koszty zarządu. W świetle aktualnych przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych powstały wątpliwości w zakresie pokrywania różnicy z przychodów na koszty zarządu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zwrot nadpłaconych zaliczek podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy finansowanie należności za wodę z przychodów na koszty zarządu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem wnioskodawcy wnoszone przez właścicieli zaliczki na poczet mediów co do zasady funkcjonowania nazwa ?zaliczka? powinny być rozliczone z właścicielami jako wolne od podatku. Wspólnoty Mieszkaniowe działają w oparciu o ustawę o własności lokali Dz. U. 85/94 z późn. zm., która nie uwzględnia w swojej treści przedpłat na koszty mediów ani też ich rozliczeń. Wspólnota Mieszkaniowa jest tylko pośrednikiem w zapłacie kontrahentom za świadczone usługi na rzecz mieszkańców. Znowelizowana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych Dz. U. 54/2000 z późn. zm. art. 17 ust. 1 pkt 44 wprowadził opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, które nie są podstawową działalnością prowadzoną przez podatnika ? Wspólnoty Mieszkaniowe. Ponieważ rozliczenia zaliczek, o których mowa wyżej nie ma związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w wyjaśnieniu Ministra Finansów znak DD6 8213-438/WK/06/339/391, za tym więc nie powinny podlegać opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Ad. 1

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Art. 14 tej ustawy stanowi, iż na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej oraz opłaty za anteną zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.Na podstawie art. 15 tej ustawy na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca. W myśl art. 12 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest tutaj źródło pochodzenia tych środków. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek Wspólnoty stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód. Dotyczy to również uiszczanych przez członków Wspólnoty zaliczek w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów nieruchomości wspólnej i opłat z tytułu utrzymania indywidualnych lokali.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, lub zarachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zatem obejmują one wszelkie wydatki ponoszone na uregulowanie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz koszty związane z utrzymaniem lokali.

Oznacza to, iż wszelkie wydatki mające związek z uzyskanym przychodem stanowią koszt podatkowy Wspólnoty. Jeżeli we Wspólnocie po zakończeniu roku powstanie różnica między uzyskanymi przychodami a poniesionymi kosztami, która winna być rozliczona z członkami Wspólnoty ? to różnica ta w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych traktowana jest jako dochód zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy.Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Przepis ten wyklucza zwolnienie dochodów uzyskanych z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. A zatem zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel na jaki zostanie przekazany. W przepisach prawa podatkowego brak jest definicji pojęcia ?zasoby mieszkaniowe? oraz ?gospodarka zasobami mieszkaniowymi? co powoduje konieczność sięgania do potocznego ich znaczenia, a także do definicji słownikowych oraz definicji formułowanych na użytek prawa podatkowego w piśmiennictwie i orzecznictwie sądowym w sprawach podatkowych. Mając na uwadze charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich opłat, uzasadnione jest pojęcie ?zasoby mieszkaniowe? nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W świetle powyższego zwolnieniu od podatku dochodowego podlegać będzie jedynie dochód związany z zasobami mieszkaniowymi tj. lokalami mieszkalnymi, przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów mieszkaniowych.Wobec powyższego dochód stanowiący nadwyżkę zaliczek wnoszonych przez właścicieli lokali mieszkalnych na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz mediów nad kosztami, pozostałą z rozliczenia rocznego budynku a przeznaczoną do zwrotu właścicielom lokali mieszkalnych nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; nie jest przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ad. 2

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (?).W przypadku finansowania należności za wodę z przychodów na koszty zarządu zasobami mieszkaniowymi nie powstaje dochód do opodatkowania. Wspólnota Mieszkaniowa ponosi wydatek, który zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może być uznany za koszt uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika