czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na sfinansowanie przebudowy (...)

czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na sfinansowanie przebudowy drogi publicznej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007r. (data wpływu do tut. Biura 16 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na sfinansowanie przebudowy drogi publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na sfinansowanie przebudowy drogi publicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w zakresie wydobycia kamienia wapiennego w kopalniach odkrywkowych oraz mechanicznej przeróbki kamienia wapiennego. Prowadzi sprzedaż przetworzonych produktów i towarów w przeważającej części do klientów instytucjonalnych z branży: drogownictwo, budownictwo, szklarstwo, energetyka, rolnictwo, cukrownictwo, hutnictwo. Spółka podjęła decyzję o współfinansowaniu remontu drogi powiatowej, która wykorzystywana jest jako droga dojazdowa do zakładu produkcyjnego, należącego do spółki.

Remont drogi ma na celu m.in.:

  • dostosowanie drogi do ciężkiego transportu kołowego, umożliwiającego dostawy materiałów do produkcji oraz wywóz wytworzonych produktów,
  • zmniejszenie zużycia i uszkodzeń środków transportu Spółki,
  • poprawę bezpieczeństwa dojeżdżających do zakładu kontrahentów i pracowników Spółki,
  • łatwiejsze utrzymanie drogi w czystości.

Remont drogi leży w interesie zarówno Powiatu jako właściciela drogi, jak i Spółki jako jej użytkownika. W związku z powyższym Spółka zobowiązała się do przekazania Powiatowi 500.000 zł. celem sfinansowania części przebudowy drogi. Zgodnie z oświadczeniem przedstawicieli Powiatu remont drogi powiatowej zostanie rozpoczęty od dnia 1.10.2007r. i zakończony do dnia 31.05.2008r. zgodnie z projektem technicznym. Spółka przekaże w/w kwotę na rachunek wskazany przez Starostwo Powiatowe w terminie do dnia 31.05.2008r. po przedłożeniu przez Starostwo Powiatowe protokołu odbioru robót częściowych. Wnioskodawca uzyskał ponadto zapewnienie ze strony przedstawicieli Powiatu, że po wykonaniu remontu drogi powiatowej, na drodze tej nie będą umieszczane znaki drogowe ograniczające dopuszczalny nacisk osi na jezdnię.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przekazaną przez Spółkę Powiatowi kwotę 500.000 zł przeznaczoną na sfinansowanie części przebudowy drogi powiatowej, stanowiącej drogę dojazdową do Zakładu, Spółka może zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów Spółki w dacie przekazania...

Zdaniem Spółki przekazana kwota 500.000 zł. na sfinansowanie części przebudowy drogi powiatowej, stanowiącej drogę dojazdową do Zakładu, powinna zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów Spółki, mimo, że droga nie stanowi własności Spółki. Naprawa drogi jest bowiem niezbędna do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Zakładu. Wyremontowana droga zapewni sprawny transport materiałów do produkcji oraz transport wytworzonych produktów, będzie sprzyjać bezpieczeństwu dojeżdżających do Zakładu kontrahentów i pracowników Spółki. W związku z powyższym Spółka uważa, że kwota przekazana na remont drogi powinna stanowić koszt uzyskania przychodów w momencie poniesienia w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992r. (Dz. U. z 2000r. nr 54 poz. 654 z póź. zm.) zwana dalej ustawą o pdop. Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1 ustawy o pdop.

Zdaniem Spółki przekazana kwota nie może zostać uznana za darowiznę, ponieważ w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego prze umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Z powyższego wynika, że darowizna ma charakter świadczenia nieodpłatnego i nieekwiwalentnego, które dochodzi do skutku w drodze umowy jednostronnie zobowiązującej. Zgodnie z przyjętą linią orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego darowizną nie jest przekazanie środków pieniężnych na realizację dróg dojazdowych, będących wprawdzie własnością gminy, lecz której to infrastruktury podatnik będzie w przyszłości użytkownikiem, w potocznym rozumieniu tego słowa (wyrok NSA z 29 sierpnia 1997r. sygn. akt III SA 67/96). Powyższe stanowisko podzielają również organy podatkowe. Przykładowo Izba Skarbowa w Katowicach O/Z w Bielsku-Białej w interpretacji z dnia 20 września 2006r. sygn. IPB2/427-2/06/3 stanęła na stanowisku, iż ??wydatek w postaci udziału w częściowym finansowaniu nakładów na przebudowę zniszczonej drogi na skutek nadmiernego jej zużycia dla potrzeb prowadzonej działalności, będzie miał związek z osiąganymi przez podatnika przychodami podatkowymi, tj. naprawa drogi przyczyni się do utrzymania oraz w przyszłości zwiększenia liczby klientów, co w sposób bezpośredni wpłynie na wielkość generowanych przez Spółkę przychodów??

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje ILPB1/415-766/08-2/AA, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika