?Czy dotacja otrzymana na poczet refundacji poniesionych wydatków w ramach realizowanych powyżej (...)

?Czy dotacja otrzymana na poczet refundacji poniesionych wydatków w ramach realizowanych powyżej działań będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód podatkowy a poniesione wydatki będą stanowiły koszty podatkowe, czy też środki te będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby Gospodarczej, przedstawione we wniosku z dnia 01 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 04 czerwca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 05 sierpnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji z Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 04 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Izby Gospodarczej o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji z Unii Europejskiej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 21 lipca 2008r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP 05 sierpnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Izba Gospodarcza realizuje dwa programy unijne, jeden finansowany ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), Priorytet 2 ? Wzmacnianie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach, Działanie 2.5 ? Promocja Przedsiębiorczości oraz drugi ze środków pochodzących z Programów Operacyjnych (SPO-WUP) Działanie 1.21 okres finansowania na lata 2004-2006. Powyżej wymienione programy realizowane są ze środków pomocowych z funduszy strukturalnych (75%) i współfinansujących krajowych środków budżetowych (25%). Całość środków przekazywana jest przez stronę umowy Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości S. A. tzw. ?Instytucję wdrażającą?.

W ramach Priorytetu Izba Gospodarcza otrzymała środki na szkolenie ludzi, którzy chcieli założyć własną działalność gospodarczą. Na rzecz realizacji tego programu otrzymaliśmy dofinansowanie na bieżącą działalność, tj. opłatę czynszów, telekomunikację, zakup materiałów biurowych i szkoleniowych, reklamę, catering na szkolenia, a także środki na opłacenie wynagrodzeń wykładowców oraz doradców, a także kadry realizującej projekt. Instytucja nasza również otrzymała środki na wypłaty jednorazowych dotacji inwestycyjnych oraz wsparć pomostowych (na pokrycie składek ZUS) dla uczestników szkolenia, którzy założyli po szkoleniu działalność gospodarczą. Refundacja poniesionych wydatków (związanych) z bieżącą działalnością naszej firmy oraz wypłaconymi wsparciami jednorazowymi dotacjami inwestycyjnymi) następowała po przedłożeniu i zaakceptowaniu naszych wniosków o płatność.Ponadto u Wnioskodawcy znajduje się punkt konsultacyjny utworzony w ramach działania 1.21 SPO-WKP, w którym to punkcie osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą uzyskać bezpłatnie informacje z zakresu np. aspektów prawnych prowadzonej działalności gospodarczej. Na utworzenie punktu jednostka nasza również po zaakceptowaniu wniosku otrzymuje refundacje kosztów bieżącej działalności takich jak czynsze, wynagrodzenia, delegacje służbowe, zakup materiałów biurowych, reklamę, itp.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy dotacja otrzymana na poczet refundacji poniesionych wydatków w ramach realizowanych powyżej działań będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód podatkowy a poniesione wydatki będą stanowiły koszty podatkowe, czy też środki te będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Izby Gospodarczej otrzymane środki w ramach wyżej opisanych programów są przychodami korzystającymi ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powołany przepis definiuje źródła pochodzenia środków, a zatem z punktu widzenia wskazanego zwolnienia istotne jest źródło pochodzenia środków, ich bezzwrotny charakter, podstawa przyznania oraz fakt bezpośredniej realizacji celu programu na jaki zostały przyznane. Ponadto należy zauważyć, że generalną zasadą funduszy finansowanych przez Unię Europejską jest wyłączenie z opodatkowania podatkiem dochodowym środków otrzymanych w ramach dotacji, środki te mają bowiem finansować działania popierane przez Unię w ramach programów a nie budżety poszczególnych państw przez podatki. Biorąc powyższe pod uwagę bez znaczenia pozostaje okoliczność, czy środki wpłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych, w tym przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na postawie powyższego przepisu istotne jest określenie źródła, z którego wnioskodawca otrzymuje dotację. Warunkiem jest otrzymanie dotacji bezpośrednio z zagranicy lub od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania. Podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 2004 -2006 są fundusze strukturalne. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego oraz Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw są jednymi z programów operacyjnych służących realizacji Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 przy wykorzystaniu środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 w zakresie ich finansowania stosuje się zasady określone w przepisach art. 209-214 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotyczące udzielanych z budżetu państwa pożyczek na prefinansowanie. Jednostki sektora finansów publicznych realizujące programy i projekty finansowane z udziałem środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej mogą otrzymywać z budżetu państwa środki na prefinansowanie tych programów i projektów. Co do zasady są one udostępniane w formie oprocentowanych pożyczek z budżetu państwa. Zwrot pożyczki na prefinansowanie następuje po otrzymaniu środków z budżetu UE. W praktyce schemat przepływu środków pieniężnych od funduszu strukturalnego do konkretnego beneficjenta wygląda następująco: Instytucja Zarządzająca otrzymuje pożyczkę z budżetu państwa na realizację określonego programu. Pożyczkę tę przekazuje beneficjentom realizujących projekt. Następnie po przedstawieniu zweryfikowanych wydatków kwalifikowanych Komisji Europejskiej dokonany jest zwrot poniesionych wydatków w formie ich refundacji do budżetu państwa. W konsekwencji przyjęta na lata 2004-2006 zasada prefinansowania zakłada, że w początkowej fazie realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń między Polską a Unią Europejską.

A zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci realizujący programy i ponoszący wydatki w trakcie realizacji projektów, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Środki z funduszu strukturalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu. Środki otrzymane w formie pożyczki z budżetu państwa nie stanowią środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej , a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zwolnienie o którym mowa w przepisie art. 17 ust.1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Źródłem finansowania wydatków są krajowe środki publiczne, środki pochodzące z funduszy strukturalnych, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków. W związku z powyższym należy uznać, że dofinansowanie otrzymane przez Izbę Gospodarczą nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego i stanowi dla niej przychód podatkowy, wydatki zaś poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika