Czy otrzymana gotówka za doładowanie karty podarunkowej będzie stanowiła przychód Spółki?

Czy otrzymana gotówka za doładowanie karty podarunkowej będzie stanowiła przychód Spółki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 06 czerwca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 29 sierpnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 06 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 14 sierpnia 2008r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP 29 sierpnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej sprzętu TV i AGD. W celu zwiększenia sprzedaży oraz poprawy jakości obsługi klienta Spółka chce wprowadzić na rynek nowy sposób płatności za sprzedawane towary. W tym celu Spółka chce emitować tzw. elektroniczne karty podarunkowe (kupony podarunkowe), które byłyby elektroniczną formą bonu towarowego o określonym nominale, posiadającą pewne funkcje dodatkowe: możliwość doładowania salda, możliwość wielokrotnego dokonywania nabycia towarów ograniczonego wysokością salda i stanem zdeponowanych na nim środków. Karta podarunkowa oferowana jest zarówno do klientów indywidualnych, jak i do klientów biznesowych i ma na celu zwiększenie sprzedaży poprzez zdobycie nowych klientów zainteresowanych takim środkiem płatniczym. Karta podarunkowa jest ogólnodostępna dla klientów Spółki, oferowana będzie jako dodatkowy środek płatniczy w sklepie Spółki. Nie ma żadnych ograniczeń lub warunków jakie klient musiałby spełnić, aby nabyć kartę podarunkową. Karta podarunkowa jest produktem na okaziciela. Nazwa produktu ?karta podarunkowa? nawiązuje do funkcji i możliwości wykorzystania produktu przez potencjalnego klienta. Unikając ryzyka zakupu ?nietrafionego? prezentu klient Spółki może nabyć produkt kartę podarunkową o określonym nominale ? a następnie wręczyć go jako podarunek. Osoba obdarowana następnie może dokonać zakupu przy użyciu karty podarunkowej w sklepie Spółki. Karta podarunkowa może również być wykorzystana jako produkt socjalny, gdzie przedsiębiorstwo X pragnąc przekazać bony pracownikom, zamiast bonów np. Sodexho wręcza wcześniej zakupione karty podarunkowe Spółki.

Karta podarunkowa uprawnia do nabycia wszystkich produktów w sklepach Spółki.Spółka przewiduje możliwość wykorzystania karty podarunkowej jako produktu marketingowego, narzędzia promocyjnego, który uprawniałby do specjalnego rabatu na wybraną kategorię produktów dla klientów płacących kartą podarunkową, bądź w przypadku doładowania karty powyżej ustalonej kwoty określonej w regulaminie, klient otrzymałby dodatkowo jakąś kwotę doładowania gratis. Np. w przypadku doładowania karty na kwotę 2.000,00 zł, 50,00 zł otrzymałby gratis w formie dodatkowego doładowania karty. Zasada rozliczeń byłaby następująca: klient nabywa kartę podarunkową, którą ładuje na określoną kwotę. Pieniądze wpłaca do kasy sklepu. Karta podarunkowa może być realizowana w każdym ze sklepów Spółki jako forma płatności za sprzedany towar. Przy użyciu karty podarunkowej Spółki można będzie dokonywać zakupów tylko i wyłącznie w sieci dystrybucji Spółki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymana gotówka za doładowanie karty podarunkowej będzie stanowiła przychód Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana gotówka nie stanowi przychodu Spółki na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), gdyż nie zalicza się pobranych wpłat na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Karta podarunkowa to nowoczesny odpowiednik bonu towarowego, która łączy w sobie wszystkie zalety elektronicznej karty płatniczej oraz bonu towarowego. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 1996 r. ? bon towarowy to dowód uprawniają do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sum pieniędzy lub korzystania z usług. Bon towarowy nie jest więc towarem, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do odbioru towarów. Zastępuje on zatem środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Wobec faktu, że bon towarowy stanowi rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru świadczenia ? nie mieści się w definicji towaru ani usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje IPPB3/423-1000/09-2/KK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika