Czy dochody Stowarzyszenia będącego organizacją pozarządową pożytku publicznego, pozyskiwane z (...)

Czy dochody Stowarzyszenia będącego organizacją pozarządową pożytku publicznego, pozyskiwane z działalności Wzajemnego Wsparcia WW i przeznaczone na działalność statutową Stowarzyszenia z wyłączeniem działalności gospodarczej ? objęte są zwolnieniem z obowiązku podatkowego od osób prawnych zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura 17 października 2008r.), uzupełnionym w dniu 24 listopada 2008r. oraz w dniu 15 grudnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 14 listopada 2008r. oraz z dnia 28 listopada 2008r. wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek został uzupełniony w dniu 24 listopada 2008r. oraz w dniu 15 grudnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie zarejestrowane jest w Krajowym Rejestrze Sądowym jako organizacja pozarządowa pożytku publicznego. Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową w sferze zadań publicznych określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ujętych w art. 3 Statutu Stowarzyszenia w następującym brzmieniu:

Art. 3. Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego.

  1. Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności, osób pozostających bez pracy, zagrożonych zwolnieniem z pracy oraz w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej w stosunku do społeczeństwa.
  2. Działalność określona w ust. 1 jest wyłączną statutową działalnością Stowarzyszenia i dotyczy w szczególności realizacji niżej wymienionych zadań publicznych:
    a) Działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
    b) Działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.
    c) Działalności tworzącej pracę, wspomagającej rozwój tej pracy, promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.
    d) Podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
    e) Pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
    f) Pomocy charytatywnej.
  3. Stowarzyszenie prowadzi odpłatną działalność niegospodarczą mając jednocześnie prawo do prowadzenia równocześnie działalności gospodarczej pożytku publicznego, - pod warunkiem rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wydatków, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. Cały dochód z tych działalności przeznacza na statutową działalność określoną w ust. 1 i 2 oraz na inne statutowe cele Stowarzyszenia.
  4. Działalność Stowarzyszenia jest pod nadzorem społecznym sprawowanym przez społeczny organ nadzoru zwany Prezydium Rady Naczelnej Stowarzyszenia.
  5. Nad działalnością Stowarzyszenia sprawuje kontrolę finansową kolegialny organ kontroli zwany Niezależna Komisja Rewizyjna, będący organem odrębnym i niezależnym od organu zarządzania.
    Członkowie Niezależnej Komisji Rewizyjnej:
    a) nie mogą być członkami Prezydium Rady Naczelnej ani członkami Rady Naczelnej, pozostawać z członkami Prezydium i Rady Naczelnej w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
    b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
    c) mogą otrzymać z tytułu pełnienia funkcji w Niezależnej Komisji Rewizyjnej zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości określonej odrębnymi przepisami.

W celu częściowego pozyskiwania środków na realizację wymienionych zadań Stowarzyszenie zamierza stopniowo uruchamiać na obszarze całego kraju stałe punkty wzajemnej, niewielkiej pomocy finansowej kwotą: 10, 20 i 50 złotych otrzymywanej w drodze losowej przez osoby uczestniczące w tym wsparciu, ze składek osób biorących udział w tym wsparciu zwanym Wzajemne Wsparcie WW. W każdym Punkcie WW osoba chcąca otrzymać wsparcie określoną przez siebie kwotą dziesięciu, dwudziestu czy pięćdziesięciu złotych uiszcza bezzwrotną składką w wysokości dwóch złotych i wybiera w zamian Pokwitowanie w kształcie prostokąta. Po zdrapaniu warstwy ściernej odczytuje na nim postanowienie o przyznanym bądź nie przyznanym wsparciu kwotą o jaką wystąpiła. Wypłata wsparcia następuje niezwłocznie po jego przyznaniu w miejscu nabycia Pokwitowania.

Przy jednorazowym wsparciu stosunek osób występujących o wsparcie do osoby wspartej kwotą:

  • 10 zł wynosi jak 5:1, 20 zł wynosi jak 10:1 i kwotą 50 zł wynosi jak 25:1,
  • Natomiast ilość składek w stosunku do jednego wsparcia wynosi przy wsparciu kwotą:
  • 10 zł jak 7:1, 20 zł wynosi 15:1 i kwotą 50 złotych wynosi jak 30:1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody Stowarzyszenia będącego organizacją pozarządową pożytku publicznego, pozyskiwane z działalności Wzajemnego Wsparcia WW i przeznaczone na działalność statutową Stowarzyszenia z wyłączeniem działalności gospodarczej ? objęte są zwolnieniem z obowiązku podatkowego od osób prawnych zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie...

Zdaniem Stowarzyszenia, celem prowadzenia działalności Wzajemnego Wsparcia jest tworzenie doraźnej, niewielkiej wzajemnej pomocy finansowej osobom będącym w potrzebie. Wzajemne Wsparcie nie stanowi gry i nie ma na celu osiągania zysku ponieważ; - niewielkie środki pozyskane ze składek przeznaczone są na bieżące wypłaty wsparcia. Z ogólnej wartości przeznaczonych do sprzedaży pokwitowań ? kwota do wypłacenia stawek wsparcia stanowi aż 71,78%. Natomiast pozostałe 28,22% środków przeznacza się na pokrycie kosztów prowadzenia działalności WW, resztę ? na realizację statutowych celów Stowarzyszenia.

Z obawy, że działalność ta okazać się może deficytowa Stowarzyszenie zamierza na początku uruchomić na okres próbny tylko 100 Punktów WW oceniając z czasem celowość i samoopłacalność tej działalności. Może okazać się celowym zwiększenie liczby osób wspierających w stosunku do osoby wspartej zwiększając tym dochód w stopniu wystarczającym na ponoszenie kosztów prowadzenia tej działalności. W takim przypadku w Regulaminie doraźnej pomocy finansowej Wzajemne Wsparcie konieczne będzie dokonanie stosownych uzupełnień i poprawek.

Stowarzyszenie zamierza realizować na obszarze całego kraju przy udziale organów administracji publicznej i samorządu terytorialnego oraz całego społeczeństwa ? wieloletni program taniego powszechnego budownictwa mieszkaniowego celem zapewnienia społeczeństwu tanich mieszkań, w szczególności dla rodzin wielodzietnych i młodych małżeństw. Ponadto zamierza również uruchomić program wytwarzania od podstaw zdrowej i taniej żywności. Na realizację tych programów niezbędne będą odpowiedniej wielkości środki finansowe pozyskiwane z różnych źródeł.

Stowarzyszenie nie prowadziło dotychczas żadnej loterii, nie występowało do właściwych władz administracji o zezwolenie na prowadzenie loterii, żadnego zezwolenia nie posiada. Nie występowało też do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie decyzji w sprawie kwalifikacji jakiejkolwiek loterii.

W uzupełnieniu wniosku (data wpływu 15 grudnia 2008r.) stwierdzono, że pozyskiwane w przyszłości przez Stowarzyszenie dochody z działalności Wzajemnego Wsparcia WW przeznaczone na statutową działalność dobroczynną i pomoc społeczną ? zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. wolne są od podatku dochodowego od osób prawnych.

Działalność dobroczynna i pomoc społeczna świadczone przez Stowarzyszenie polegają m.in. na tworzeniu nowych stanowisk stałej pracy w ramach działalności niegospodarczej pożytku publicznego oraz na budowie również dla niezamożnych tanich, ekologicznych domów rodzinnych ? poprzez realizację programu powszechnego taniego budownictwa mieszkaniowego.

Dzięki zwolnieniu tej działalności od podatku dochodowego, podatku od nieruchomości oraz nie naliczaniu zysku ? obniżyć będzie można koszty budowy i cenę budynku, a pracownikom ustanowić wynagrodzenie do 1,5 średniego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw za rok poprzedni.

Obecne wydatki jakie ponosi Stowarzyszenie to: bez etatowe bieżące prowadzenie biura (korespondencja, telefony, wyjazdy służbowe itp.), koszty zgromadzeń (kawa, herbata itp.) oraz inne niewielkie przypadkowe wydatki. W sumie zarówno dochody jak i wydatki są jak dotychczas bardzo niskie. Ponoszone obecnie jak i przyszłe wydatki są zgodne z celami statutowymi Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) w art. 24 ust. 1 stanowi, że organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych
  • w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy regulujące zagadnienie zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych to ustawa z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) określanej dalej skrótem ?updop?.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Dopiero tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania o jakim mowa w art. 17 ust. 1 updop zawierającym katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania. Przepis ujęty w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem, o określonych celach statutowych, powołany przepis nie znajdzie w Jego przypadku zastosowania. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, w związku z powyższym dla oceny prawnej zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku właściwe będzie unormowanie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c omawianej ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Art. 17 ust. 1b cytowanej updop stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 omawianej ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie , drugi zaś by dochód przeznaczony był na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 w/w ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 stanowi działalność gospodarczą, jeżeli:

  1. wynagrodzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów tej działalności, lub
  2. wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności nieodpłatnej oraz działalności odpłatnej przekracza 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te spełniają wszystkie wymagania stawiane organizacji pożytku publicznego określone w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym przeznaczają cały dochód na działalność statutową. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej tylko w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin ? wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b updop).

Wobec tego, o możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu z działalności Wzajemnego Wsparcia (WW), osiągniętego przez Stowarzyszenie decyduje cel, na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Oznacza to, że dochód uzyskany przez Stowarzyszenie z prowadzonej działalności Wzajemnego Wsparcia WW będzie ? na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop ? wolny od tego podatku, o ile zostanie faktycznie przeznaczony na działalność statutową Stowarzyszenia, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie nie dotyczy ? zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a ww. updop:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo - rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
  2. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż m.in. wymienione w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop.

Należy mieć również na uwadze, że zgodnie z art. 3 ust. 1 w/w ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 tejże ustawy. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 w/w ustawy będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Reasumując, dochód Stowarzyszenia pozyskiwany z działalności Wzajemnego Wsparcia (WW) będzie objęty zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c w tej części, w której będzie przeznaczony na statutową niegospodarczą działalność pożytku publicznego przy uwzględnieniu treści art. 17 ust. 1a, 1b updop oraz art. 4 ust. 1 oraz 9 ust. 1 w/w ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Stanowisko Stowarzyszenia należy więc uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika