Czy dochody Stowarzyszenia będącego organizacją pozarządową pożytku publicznego, pozyskiwane z (...)
Czy dochody Stowarzyszenia będącego organizacją pozarządową pożytku publicznego, pozyskiwane z działalności Wzajemnego Wsparcia WW i przeznaczone na działalność statutową Stowarzyszenia z wyłączeniem działalności gospodarczej ? objęte są zwolnieniem z obowiązku podatkowego od osób prawnych zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura 17 października 2008r.), uzupełnionym w dniu 24 listopada 2008r. oraz w dniu 15 grudnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 października 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 14 listopada 2008r. oraz z dnia 28 listopada 2008r. wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek został uzupełniony w dniu 24 listopada 2008r. oraz w dniu 15 grudnia 2008r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Stowarzyszenie zarejestrowane jest w Krajowym Rejestrze Sądowym jako organizacja pozarządowa pożytku publicznego. Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową w sferze zadań publicznych określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ujętych w art. 3 Statutu Stowarzyszenia w następującym brzmieniu:
Art. 3. Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego.
- Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności, osób pozostających bez pracy, zagrożonych zwolnieniem z pracy oraz w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej w stosunku do społeczeństwa.
- Działalność określona w ust. 1 jest wyłączną statutową działalnością Stowarzyszenia i dotyczy w szczególności realizacji niżej wymienionych zadań publicznych:
a) Działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
b) Działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.
c) Działalności tworzącej pracę, wspomagającej rozwój tej pracy, promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.
d) Podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
e) Pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
f) Pomocy charytatywnej. - Stowarzyszenie prowadzi odpłatną działalność niegospodarczą mając jednocześnie prawo do prowadzenia równocześnie działalności gospodarczej pożytku publicznego, - pod warunkiem rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wydatków, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. Cały dochód z tych działalności przeznacza na statutową działalność określoną w ust. 1 i 2 oraz na inne statutowe cele Stowarzyszenia.
- Działalność Stowarzyszenia jest pod nadzorem społecznym sprawowanym przez społeczny organ nadzoru zwany Prezydium Rady Naczelnej Stowarzyszenia.
- Nad działalnością Stowarzyszenia sprawuje kontrolę finansową kolegialny organ kontroli zwany Niezależna Komisja Rewizyjna, będący organem odrębnym i niezależnym od organu zarządzania.
Członkowie Niezależnej Komisji Rewizyjnej:
a) nie mogą być członkami Prezydium Rady Naczelnej ani członkami Rady Naczelnej, pozostawać z członkami Prezydium i Rady Naczelnej w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
c) mogą otrzymać z tytułu pełnienia funkcji w Niezależnej Komisji Rewizyjnej zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości określonej odrębnymi przepisami.
W celu częściowego pozyskiwania środków na realizację wymienionych zadań Stowarzyszenie zamierza stopniowo uruchamiać na obszarze całego kraju stałe punkty wzajemnej, niewielkiej pomocy finansowej kwotą: 10, 20 i 50 złotych otrzymywanej w drodze losowej przez osoby uczestniczące w tym wsparciu, ze składek osób biorących udział w tym wsparciu zwanym Wzajemne Wsparcie WW. W każdym Punkcie WW osoba chcąca otrzymać wsparcie określoną przez siebie kwotą dziesięciu, dwudziestu czy pięćdziesięciu złotych uiszcza bezzwrotną składką w wysokości dwóch złotych i wybiera w zamian Pokwitowanie w kształcie prostokąta. Po zdrapaniu warstwy ściernej odczytuje na nim postanowienie o przyznanym bądź nie przyznanym wsparciu kwotą o jaką wystąpiła. Wypłata wsparcia następuje niezwłocznie po jego przyznaniu w miejscu nabycia Pokwitowania.
Przy jednorazowym wsparciu stosunek osób występujących o wsparcie do osoby wspartej kwotą:
- 10 zł wynosi jak 5:1, 20 zł wynosi jak 10:1 i kwotą 50 zł wynosi jak 25:1,
- Natomiast ilość składek w stosunku do jednego wsparcia wynosi przy wsparciu kwotą:
- 10 zł jak 7:1, 20 zł wynosi 15:1 i kwotą 50 złotych wynosi jak 30:1.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy dochody Stowarzyszenia będącego organizacją pozarządową pożytku publicznego, pozyskiwane z działalności Wzajemnego Wsparcia WW i przeznaczone na działalność statutową Stowarzyszenia z wyłączeniem działalności gospodarczej ? objęte są zwolnieniem z obowiązku podatkowego od osób prawnych zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie...
Zdaniem Stowarzyszenia, celem prowadzenia działalności Wzajemnego Wsparcia jest tworzenie doraźnej, niewielkiej wzajemnej pomocy finansowej osobom będącym w potrzebie. Wzajemne Wsparcie nie stanowi gry i nie ma na celu osiągania zysku ponieważ; - niewielkie środki pozyskane ze składek przeznaczone są na bieżące wypłaty wsparcia. Z ogólnej wartości przeznaczonych do sprzedaży pokwitowań ? kwota do wypłacenia stawek wsparcia stanowi aż 71,78%. Natomiast pozostałe 28,22% środków przeznacza się na pokrycie kosztów prowadzenia działalności WW, resztę ? na realizację statutowych celów Stowarzyszenia.
Z obawy, że działalność ta okazać się może deficytowa Stowarzyszenie zamierza na początku uruchomić na okres próbny tylko 100 Punktów WW oceniając z czasem celowość i samoopłacalność tej działalności. Może okazać się celowym zwiększenie liczby osób wspierających w stosunku do osoby wspartej zwiększając tym dochód w stopniu wystarczającym na ponoszenie kosztów prowadzenia tej działalności. W takim przypadku w Regulaminie doraźnej pomocy finansowej Wzajemne Wsparcie konieczne będzie dokonanie stosownych uzupełnień i poprawek.
Stowarzyszenie zamierza realizować na obszarze całego kraju przy udziale organów administracji publicznej i samorządu terytorialnego oraz całego społeczeństwa ? wieloletni program taniego powszechnego budownictwa mieszkaniowego celem zapewnienia społeczeństwu tanich mieszkań, w szczególności dla rodzin wielodzietnych i młodych małżeństw. Ponadto zamierza również uruchomić program wytwarzania od podstaw zdrowej i taniej żywności. Na realizację tych programów niezbędne będą odpowiedniej wielkości środki finansowe pozyskiwane z różnych źródeł.
Stowarzyszenie nie prowadziło dotychczas żadnej loterii, nie występowało do właściwych władz administracji o zezwolenie na prowadzenie loterii, żadnego zezwolenia nie posiada. Nie występowało też do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie decyzji w sprawie kwalifikacji jakiejkolwiek loterii.
W uzupełnieniu wniosku (data wpływu 15 grudnia 2008r.) stwierdzono, że pozyskiwane w przyszłości przez Stowarzyszenie dochody z działalności Wzajemnego Wsparcia WW przeznaczone na statutową działalność dobroczynną i pomoc społeczną ? zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. wolne są od podatku dochodowego od osób prawnych.
Działalność dobroczynna i pomoc społeczna świadczone przez Stowarzyszenie polegają m.in. na tworzeniu nowych stanowisk stałej pracy w ramach działalności niegospodarczej pożytku publicznego oraz na budowie również dla niezamożnych tanich, ekologicznych domów rodzinnych ? poprzez realizację programu powszechnego taniego budownictwa mieszkaniowego.
Dzięki zwolnieniu tej działalności od podatku dochodowego, podatku od nieruchomości oraz nie naliczaniu zysku ? obniżyć będzie można koszty budowy i cenę budynku, a pracownikom ustanowić wynagrodzenie do 1,5 średniego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw za rok poprzedni.
Obecne wydatki jakie ponosi Stowarzyszenie to: bez etatowe bieżące prowadzenie biura (korespondencja, telefony, wyjazdy służbowe itp.), koszty zgromadzeń (kawa, herbata itp.) oraz inne niewielkie przypadkowe wydatki. W sumie zarówno dochody jak i wydatki są jak dotychczas bardzo niskie. Ponoszone obecnie jak i przyszłe wydatki są zgodne z celami statutowymi Stowarzyszenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) w art. 24 ust. 1 stanowi, że organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:
- podatku dochodowego od osób prawnych,
- podatku od nieruchomości,
- podatku od czynności cywilnoprawnych,
- opłaty skarbowej,
- opłat sądowych
- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.
Odrębne przepisy regulujące zagadnienie zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych to ustawa z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) określanej dalej skrótem ?updop?.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Dopiero tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania o jakim mowa w art. 17 ust. 1 updop zawierającym katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania. Przepis ujęty w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem, o określonych celach statutowych, powołany przepis nie znajdzie w Jego przypadku zastosowania. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, w związku z powyższym dla oceny prawnej zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku właściwe będzie unormowanie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop.
Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c omawianej ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Art. 17 ust. 1b cytowanej updop stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.
Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 omawianej ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie , drugi zaś by dochód przeznaczony był na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 w/w ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 stanowi działalność gospodarczą, jeżeli:
- wynagrodzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów tej działalności, lub
- wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności nieodpłatnej oraz działalności odpłatnej przekracza 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te spełniają wszystkie wymagania stawiane organizacji pożytku publicznego określone w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym przeznaczają cały dochód na działalność statutową. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej tylko w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin ? wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b updop).
Wobec tego, o możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu z działalności Wzajemnego Wsparcia (WW), osiągniętego przez Stowarzyszenie decyduje cel, na jaki przeznaczone zostaną te środki.
Oznacza to, że dochód uzyskany przez Stowarzyszenie z prowadzonej działalności Wzajemnego Wsparcia WW będzie ? na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop ? wolny od tego podatku, o ile zostanie faktycznie przeznaczony na działalność statutową Stowarzyszenia, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie nie dotyczy ? zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a ww. updop:
- dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo - rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
- dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
- dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż m.in. wymienione w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop.
Należy mieć również na uwadze, że zgodnie z art. 3 ust. 1 w/w ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 tejże ustawy. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 w/w ustawy będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
Reasumując, dochód Stowarzyszenia pozyskiwany z działalności Wzajemnego Wsparcia (WW) będzie objęty zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c w tej części, w której będzie przeznaczony na statutową niegospodarczą działalność pożytku publicznego przy uwzględnieniu treści art. 17 ust. 1a, 1b updop oraz art. 4 ust. 1 oraz 9 ust. 1 w/w ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Stanowisko Stowarzyszenia należy więc uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.