możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania otrzymanego z funduszy strukturalnych w ramach (...)

możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania otrzymanego z funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego ?Kapitał Ludzki?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura 14 grudnia 2009r.), uzupełnionym w dniach 11 i 18 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

    -możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych z otrzymanego:
    • w 2009r. wsparcia finansowego ? jest prawidłowe,
    • w 2009r. wsparcia pomostowego z wyjątkiem wydatków poniesionych tytułem składek na ubezpieczenie zdrowotne ? jest prawidłowe,
    • w 2009r. wsparcia pomostowego w części przeznaczonej na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne ? jest nieprawidłowe,
    • w 2010r. wsparcia pomostowego ? jest nieprawidłowe,
    -konieczności uznania za przychód z prowadzonej działalności gospodarczej wsparcia finansowego, przeznaczonego na zakup środków trwałych w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania jednorazowej dotacji na podjęcie działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach projektu Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 ? 2013.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 04 lutego 2010r. Znak: IBPP4/443-1626/09/EJ oraz IBPBI/1/415-1094/09/ESZ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 11 i 18 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W październiku 2009r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług budowlanych, jako podatnik korzystający ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowany według zasad ogólnych ? skala podatkowa. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Pierwszy dochód z działalności gospodarczej uzyskał 19 października 2009r. W dniu 24 listopada 2009r. zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT. Do urzędu skarbowego złożył formularz VAT-R, wniósł opłatę rejestracyjną i od 01 grudnia 2009r. zarejestrował się jako czynny podatnik podatku VAT. W miesiącu grudniu 2009r. zamierzał zakupić środki trwałe m.in. samochód dostawczy, pilarkę do cięcia płytek, komputer, które sfinansowane zostały środkami własnymi oraz dotacją z Europejskiego Funduszu Społecznego udzieloną w oparciu o zasadę de minimis zgodnie z § 31 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 06 maja 2008r. w sprawie udzielenia pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. nr 90 poz. 557). Wpływ dotacji na rachunek bankowy firmy Wnioskodawcy nastąpił 13 listopada 2009r. Ponadto na pokrycie bieżących kosztów działalności gospodarczej, począwszy od miesiąca października 2009r. otrzymuje wsparcie pomostowe w wysokości 1.000 zł. miesięcznie przez okres pierwszych 6 miesięcy z Europejskiego Funduszu Społecznego udzielone w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z § 31 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 06 maja 2008r. w sprawie udzielenia pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego kapitał Ludzki (Dz. U. nr 90 poz. 557).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

    -środki pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI ? Rynek pracy otwarty dla wszystkich Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Projekt nr ..., pt. ?...? współfinansowany ze środków EFS nr umowy z Instytucją Pośredniczącą o dofinansowanie projektu ....
    -środki trwałe zostały zakupione w następującym okresie:
    • betoniarka 16 listopada 2009r.,
    • drobny sprzęt (pilarka, poziomice, łaty murarskie, drabina, pojemniki) 08 grudnia 2009r.,
    • zestaw komputerowy 11 grudnia 2009r.,
    -Wydatki sfinansowane wsparciem pomostowym:
    • składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne właściciela,
    • koszty opłat telekomunikacyjnych (Internet, telefon),
    • koszty usług pocztowych i kurierskich,
    • koszty usług księgowych,
    • koszty usług prawnych,
    • prowizje bankowe,
    • koszty działań informacyjno-promocyjnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy w przypadku posiadania prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu środków trwałych sfinansowanych dotacją z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz pozostałych kosztów sfinansowanych wsparciem pomostowym z Europejskiego Funduszu Społecznego odliczony podatek VAT będzie stanowił przychód z działalności gospodarczej...
  2. Czy do przychodów należy zaliczyć pozostałe wydatki zaliczone do koszów uzyskania przychodów pokryte wsparciem pomostowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu środków trwałych sfinansowanych dotacją z funduszy unijnych (EFS) oraz prawo do odliczenia podatku VAT od pozostałych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów pokrytych wsparciem pomostowym z Europejskiego Funduszu Społecznego. Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca posiada prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków pokrytych wsparciem finansowym i pomostowym z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Odliczony podatek VAT od zakupionych środków trwałych sfinansowanych dotacją inwestycyjną z Europejskiego Funduszu Społecznego będzie stanowił przychód z działalności gospodarczej. Również do pozostałych przychodów zostanie zaliczona kwota pozostałych wydatków sfinansowanych wsparciem pomostowym z Europejskiego Funduszu Społecznego zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych ? zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych ? nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca korzysta ze wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ?Priorytet? VI ?Rynek pracy otwarty dla wszystkich?, Działania 6.2 ?Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia?. W ramach ww. wsparcia otrzymał jednorazową dotację na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 ? 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

  1. rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,
  2. wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

-stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

W świetle ww. przepisów wskazane we wniosku środki, otrzymane w 2009r., w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne (w tym wsparcie pomostowe), stanowią dochód wnioskodawcy, od którego zaniechano poboru podatku. Przy czym, jak wskazano zaniechanie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazano powyżej zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008r. do dnia 31 grudnia 2009r. W konsekwencji do dochodów uzyskanych od dnia 01 stycznia 2010r. ze wsparcia pomostowego, przedmiotowe zaniechanie poboru podatku nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2010r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Powołany przepis wprowadzony został mocą art. 12 pkt 1 lit. a) tiret piąty ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. nr 157 poz. 1241) z dniem 1 stycznia 2010 r. Konsekwencją wprowadzenia ww. przepisu jest zwolnienie z opodatkowania środków otrzymanych przez uczestnika projektu, a nie zaś zaniechanie poboru podatku od ww. środków.

Należy podkreślić, iż ?zwolnienie od podatku? oraz ?zaniechanie poboru podatku? to dwie odrębne kategorie ekonomiczne, które jednak łączy ten sam efekt; podatnik w istocie nie płaci należnego podatku. Zwolnienie od podatku uregulowane postanowieniami m.in. art. 21 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na wyłączeniu z opodatkowania (po spełnieniu podstawowych warunków), pewnych rodzajów przychodów lub dochodów (w tej sytuacji powstaje obowiązek podatkowy, ale nie następuje jego konkretyzacja w postaci zobowiązania podatkowego).

Natomiast zaniechanie poboru podatku to odstąpienie od pobrania (egzekwowania) wyliczonego, należnego podatku (a więc po powstaniu zobowiązania podatkowego).

W związku z powyższym środki otrzymane przez Wnioskodawcę po dniu 01 stycznia 2010r. pochodzące ze wsparcia pomostowego, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy regulującej ten podatek.

Odnosząc się natomiast do możliwości zaliczenia do kosztów wydatków sfinansowanych ww. środkami wydatków poniesionych na zakup środków trwałych oraz na opłacenie: składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne właściciela, opłat telekomunikacyjnych (Internet, telefon), usług pocztowych i kurierskich, usług księgowych, usług prawnych, prowizji bankowych, działań informacyjno-promocyjnych, stwierdzić należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129.

Zgodnie natomiast z tym przepisem w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2010r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 58 nie uważa się za koszty uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wobec powyższego wydatki poniesione w 2009r. na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne właściciela, opłat telekomunikacyjnych (Internet, telefon), usług pocztowych i kurierskich, usług księgowych, usług prawnych, prowizji bankowych, działań informacyjno-promocyjnych, jeżeli poniesione zostały w celu uzyskania przychodów, bądź też zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, jako nie objęte wyłączeniami zawartymi w art. 23 ust. 1 ww. ustawy.

Natomiast ww. wydatki i koszty poniesione w 2010r., bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 137 nie będą uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych tytułem składek na ubezpieczenie zdrowotne poniesionych zarówno w 2009r jak i 2010r. wyklucza cyt. wyżej przepis art. 23 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (...).

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie środków trwałych, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym (choć pośrednio), mogą być odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a?22o, z uwzględnieniem art. 23. Przy czym, podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, iż jeżeli zakup środka trwałego został sfinansowany zarówno z otrzymanej na ten cel dotacji, jak i ze środków własnych podatnika, możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej odpisów amortyzacyjnych, jednakże jedynie od tej części jego wartości początkowej, która została sfinansowana ze środków własnych podatnika (nie zwróconych mu w jakiejkolwiek formie).

Jednocześnie zauważyć należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego wydatków na zakup środków trwałych w części dotyczącej naliczonego VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środków trwałych (w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem odliczony VAT, nie zwiększa wartości środków trwałych (art. 22g ust. 3 ww. ustawy).

Wobec powyższego przedstawionego we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych z otrzymanego w 2009r. wsparcia finansowego oraz otrzymanego w tym roku wsparcia pomostowego (z wyjątkiem wydatków poniesionych tytułem składek na ubezpieczenie zdrowotne) oraz konieczności uznania za przychód z prowadzonej działalności gospodarczej wsparcia finansowego przeznaczonego na zakup środków trwałych w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku - jest prawidłowe.

Natomiast w pozostałym zakresie tj. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków sfinansowanych z otrzymanego w 2009r. wsparcia pomostowego w części przeznaczonej na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz ze wsparcia pomostowego otrzymanego w 2010r. stanowisko Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie nadmienić należy, iż w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika