W zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej (...)

W zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Ukrainy przez położony tam zakład

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009r. (data wpływu do tut. Biura 14 grudnia 2009r.), uzupełnionym w dniu 18 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Ukrainy przez położony tam zakład - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Ukrainy przez położony tam zakład.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 1 lutego 2010r. Znak: IBPBI/1/415-1095/09/BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 18 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jest polskim rezydentem. Prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Rozlicza się z urzędem skarbowym wg podatku liniowego. Równocześnie prowadzi działalność gospodarczą na Ukrainie, zgłoszoną w tamtejszym urzędzie skarbowym. Tam jest zameldowany i tam płaci podatek od dochodów osiągniętych na Ukrainie.

W uzupełnieniu wniosku wskazano m. in., iż:

  • głównym przedmiotem działalności prowadzonej na Ukrainie są:
    • usługi związane z zagospodarowaniem terenu (KOD 01.41.0),
    • produkcja wyrobów z betonu dla budownictwa (KOD 26.61.0),
    • usługi dla budownictwa (KOD 45.25.1),
    • inne roboty wykończeniowe dla budownictwa (kod 01.42.0).
  • działalność gospodarcza na terytorium Ukrainy (zarejestrowana na Ukrainie, zgłoszona w tamtejszym urzędzie skarbowym, ma nadany numer NIP) jest prowadzona przez położony tam zakład. Znajduje się tam biuro w wynajętych pomieszczeniach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody osiągnięte na Ukrainie należy rozliczać w Polsce...

Jeśli tak, to w jaki sposób...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może rozliczać dochodów osiągniętych na Ukrainie gdyż nie uzyskuje w Polsce dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych. Dochody osiągane w Polsce rozlicza zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli podatkiem liniowym. Ponadto wg Wnioskodawcy, art. 27 ust. 8 ww. ustawy, nakazuje obliczanie podatku od połączonych dochodów wg skali podatkowej, natomiast PIT36L nie przewiduje możliwości łączenia dochodów z Polski i z poza terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przy czym w myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Kijowie dnia 12 stycznia 1993r. (Dz. U. z 1994r. Nr 63 poz. 269), zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w Drugim umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, jakie mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem (art. 7 ust. 2 ww. Konwencji).

Przy czym, zgodnie z art. 7 ust. 3 ww. Konwencji, przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się odliczanie nakładów ponoszonych dla tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym państwie, w którym leży zakład, czy gdzie indziej.

Określenie ?zakład?, w rozumieniu art. 5 ust. 1 ? 3 ww. Konwencji, oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Placówka oznacza również miejsce produkcyjne.

Określenie to obejmuje w szczególności:

  1. miejsce zarządu,
  2. filię,
  3. biuro,
  4. zakład fabryczny,
  5. warsztat oraz
  6. kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania kopalnych zasobów naturalnych.

Przy czym budowa, montaż lub instalacja stanowi zakład tylko wtedy, gdy okres ich prowadzenia trwa dłużej niż dwanaście miesięcy.

Z treści przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest rezydentem Polski. Tutaj prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną, wg zasad określonych w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast działalność gospodarczą na terytorium Ukrainy prowadzi przez położony tam zakład.

Mając na względzie wskazane powyżej przepisy prawa uznać należy, iż uzyskiwane przez Wnioskodawcę dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Ukrainy przez położony tam zakład są opodatkowane zarówno na Ukrainie (jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi) oraz w Polsce, gdzie podlega on nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W sytuacji powyższej, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, znajduje zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania określona w art. 24 ust. 2 lit a ww. Konwencji, z którego wynika, iż jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami Konwencji może być opodatkowany w Ukrainie, to Polska zwolni taki dochód lub majątek od podatku zgodnie z postanowieniami lit. b) i ustępów 3 i 4. Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód lub majątek (art. 24 ust. 4 Konwencji). Jest to tzw. metoda wyłączenia z progresją.

Przepis ten znajduje odzwierciedlenie w art. 27 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który nie znajduje jednak zastosowania w przypadku podatników opodatkowujących osiągane dochody z działalności gospodarczej wg zasad określonych w art. 30c tej ustawy.

W przypadku zatem gdy, jak wynika to z treści wniosku, podatnik w Polsce prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wg 19% stawki liniowej oraz równocześnie osiąga dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Ukrainy, zwolnione z opodatkowania w Polsce w świetle postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to dochód ten nie będzie miał wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego podatnika w Polsce z uwagi na brak zastosowania progresywnej skali opodatkowania w tym przypadku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika