Dot. skutków podatkowych czynności wniesienia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części tytułem (...)

Dot. skutków podatkowych czynności wniesienia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 8 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych czynności wniesienia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych czynności wniesienia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Rozważa On wniesienie prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego) lub jego zorganizowanej części (w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), jako wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki komandytowo-akcyjnej w zamian za akcje tej spółki.

W skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki komandytowo-akcyjnej może wchodzić nieruchomość lub nieruchomości będące własnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wyklucza, że opisane powyżej zdarzenie przyszłe może w przyszłości mieć miejsce wielokrotnie w odniesieniu do wielu spółek komandytowo-akcyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku ziszczenia się opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca powinien opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód z tytułu przeniesienia własności wniesionego jako wkład niepieniężny (aport) do spółki komandytowo-akcyjnej przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części...

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do spółki komandytowo-akcyjnej w ramach opisanego zdarzenia przyszłego, nie spowoduje opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu Wnioskodawcy z tytułu przeniesienia własności tego przedsiębiorstwa na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. - dalej ?KSH?), spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową. Jako że spółka komandytowo-akcyjna nie ma podmiotowości prawnej odrębnej od wspólników, nie jest ona podmiotem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego. Podmiotami takimi są natomiast wspólnicy takiej spółki.

Stosownie do art. 8 § 1 KSH, spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własności nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Konsekwencją majątkowego wyodrębnienia spółek osobowych jest to, że spółka (w rozpatrywanym przypadku spółka komandytowo-akcyjna) jest właścicielem majątku wniesionych do niej w formie wkładów przez wspólników oraz uzyskanego w trakcie swego istnienia, w przeciwieństwie do np. spółki cywilnej, gdzie właścicielami majątku są wspólnicy na zasadach współwłasności łącznej. Spółka osobowa prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą. Pojęcie wkładu do spółki osobowej uregulowane zostało w art. 48 § 2 KSH. Wynika z niego, że wkład wspólnika może polegać na przeniesieniu lub obciążeniu własności rzeczy lub innych praw, a także na dokonaniu innych świadczeń na rzecz spółki. Z kolei z art. 50 § 1 KSH wynika, że udział kapitałowy wspólnika odpowiada wartości rzeczywiście wniesionego wkładu.

Zgodnie z art. 5a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm. ? dalej ?UPDOF?), ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie, oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Z kolei w myśl art. 5a pkt 4 ilekroć w UPDOF jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Na podstawie powyższego Wnioskodawca uważa, że wniesienie do spółki komandytowo-akcyjnej określonych rzeczy, czy też praw majątkowych jako wkładu niepieniężnego, a więc również przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, jest formą ich zbycia, a także że wspólnik przystępujący do takiej spółki, uzyska w niej udział, stosownie do wartości wprowadzonego do spółki wkładu. Wnioskodawca wskazuje również na treść art. 28 KSH, według którego majątek spółki stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia oraz na art. 48 § 1 (winno być art. 48 § 3) KSH, który stanowi, że prawa, które wspólnik zobowiązuje się wnieść do spółki, uważa się za przeniesione na spółkę. Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno te przepisy, jak i wcześniej przytoczony art. 8 KSH, w sposób jednoznaczny przesądzają, że majątek spółki komandytowo-akcyjnej jest wyodrębniony od majątku wspólników. Wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do spółki komandytowo-akcyjnej stanowi niewątpliwie ich zbycie, ponieważ dochodzi przy tej czynności do przeniesienia na spółkę własności zespołu składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej składających się na to przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część.

Przed 1 stycznia 2011 r. UPDOF nie zawierała szczegółowych unormowań odnoszących się do wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej. Z tego powodu powstawało wiele trudności i sprzecznych interpretacji prawa podatkowego dotyczących opodatkowania tych czynności. Począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r. UPDOF zawiera przepis art. 21 ust. 1 pkt 50b, którym ustawodawca doprecyzował obowiązujące przepisy, poprzez jednoznaczne wskazania neutralności podatkowej wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) do spółek niemających osobowości prawnej. Zatem przepis ten ma również zastosowanie do wskazanego powyżej w opisie zdarzenia przyszłego wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki komandytowo-akcyjnej. Stosownie bowiem do tego przepisu, wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną.

Celem ustawodawcy było wyeliminowanie rozbieżności w stosowaniu prawa, które pojawiały się przed dniem 1 stycznia 2011 roku w zakresie skutków w podatku dochodowym od osób fizycznych czynności wniesienia wkładu do spółki niebędącej osobą prawną i jednoznacznie wskazanie, że przychody z tego tytułu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do spółki komandytowo-akcyjnej w ramach opisanego zdarzenia przyszłego, nie spowoduje opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu Wnioskodawcy z tytułu przeniesienia własności tego przedsiębiorstwa na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał:

  1. Uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie siedmiu sędziów z dnia 15 marca 2011 r., sygn. akt II FPS 8/10.
  2. Interpretacje indywidualne wydane przez działającego w imieniu Ministra Finansów:
    • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, z dnia 19 maja 2011 r., Znak ILPB1/415-248/11-2/IM,
    • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, z dnia 20 września 2011r., Znak IPTPB2/415-319/11-2/MD,
    • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 2 czerwca 2011 r., Znak IPPB1/4160-78/10-7/EC,
    • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, z dnia 1 sierpnia 2011 r., Znak ITPB1/415-778/10/11-S /PSZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika