w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności (...)

w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu zwrotu kosztów zakupu biletów PKP, PKS itp., poniesionych przez uczestników szkoleń organizowanych, w ramach tej działalności

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 6 grudnia 2010r.), uzupełnionym w dniach 3 i 9 lutego 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu zwrotu kosztów zakupu biletów PKP, PKS itp., poniesionych przez uczestników szkoleń organizowanych, w ramach tej działalności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu zwrotu kosztów zakupu biletów PKP, PKS itp., poniesionych przez uczestników szkoleń organizowanych, w ramach tej działalności.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 26 stycznia 2011r. Znak: IBPBI/1/415-1225/10/BK, IBPBII/1/415-991/10/BJ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 3 i 9 lutego 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jawna, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem, świadczy usługi szkoleniowe dla pracowników urzędów pracy. W ramach organizowanych szkoleń firma zapewnia noclegi i wyżywienie uczestników szkoleń. Aktualnie niektóre urzędy pracy wymagają, aby firma zapewniła lub/i pokryła koszty dojazdu na szkolenia uczestników szkoleń. Wynika to z umów (część z nich finansowana jest z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), jakie chcą zawierać urzędy pracy, a także z faktu, że urzędy nie posiadają środków na delegacje pracowników, ale posiadają środki na szkolenia. W związku z tym urzędy pracy wybierają instytucje szkoleniowe, które w ofercie zapewniają lub pokrywają koszt dojazdu na szkolenie. Ponieważ szkolenia odbywają się w różnych miejscach Polski i uczestnicy szkoleń przybywają z całej Polski, w różnej ilości, nie jest możliwe np. podstawienie autokaru, busa itp. W związku z tym Spółka chce zwracać koszty dojazdu na podstawie biletów PKP, PKS itp. przedstawionych przez uczestników. Jak wynika z otrzymanej przez Wnioskodawczynię informacji, nie jest możliwe, żeby urzędy pracy wystawiły notę księgową lub fakturę na koszty dojazdu pracowników. W związku z tym faktura sprzedaży byłaby wystawiona na urząd pracy i zawierała koszt szkolenia powiększony o koszt dojazdu (koszt biletów), a zwrot kosztu dojazdu uczestnikom szkolenia (pracownikom UP) następowałby na podstawie biletów.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

  • fakt, że poniesione wydatki na bilety PKP, PKS itp. są związane z dojazdem uczestników na szkolenie potwierdzony będzie oświadczeniem uczestnika szkolenia, do którego dołączone będą bilety. Dodatkowo, uczestnictwo w szkoleniu potwierdzi lista obecności ze szkolenia, rejestr zaświadczeń prowadzonych przez Spółkę, a także faktura sprzedaży wystawiona dla Powiatowego Urzędu Pracy,
  • Spółka prowadzi księgi rachunkowe,
  • Spółka będzie zawierać umowy z urzędem pracy, w których będzie wskazane, że Spółka dokona zwrotu kosztów dojazdu na szkolenie uczestnikom szkolenia na podstawie złożonego oświadczenia wraz z biletami i tym samym, cena za usługę szkolenia będzie zawierała m.in. koszt dojazdu na szkolenie,
  • Spółka wyspecjalizowała się w szkoleniach dla pracowników powiatowych urzędów pracy i w związku z tym 99% jej klientów to urzędy pracy, które posiadają środki finansowe na szkolenia dla pracowników, ale jednocześnie mają ograniczone środki na finansowanie kosztów dojazdu pracowników. W związku z tym coraz częściej urzędy pracy wymagają, aby koszt szkolenia zawierał również koszt dojazdu na szkolenia. Jeżeli Spółka nie spełni oczekiwań w tej kwestii to urzędy zrezygnują z prowadzonych przez nią szkoleń, korzystając z ofert innych firm szkoleniowych, które dokonują zwrotu kosztów dojazdu na szkolenie. Tym samym Spółka, straci jedynego klienta jakim są urzędy pracy. Jak wskazała Wnioskodawczyni, na dzień dzisiejszy już obserwowany jest spadek przychodu w związku z tą sytuacją.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy bilety będą stanowiły koszt uzyskania przychodu dla Spółki...

(pytanie wymienione we wniosku jako pierwsze)

Zdaniem Wnioskodawczyni, bilety będą stanowiły koszt uzyskania przychodu dla Spółki ponieważ są wydatkami, które spełniają definicję zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodu, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby zatem dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być należycie udokumentowany.

Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Wydatki muszą być zatem związane z wykonywaną działalnością gospodarczą i poniesione w celu uzyskania przychodów z tej działalności i nie mogą być wymienione w katalogu wydatków nie uznawanych za taki koszt. Niespełnienie którejkolwiek z wyżej wskazanych przesłanek wyklucza możliwość zaliczenia wydatku w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Wydatki związane ze zwrotem przez przedsiębiorcę kosztów zakupu biletów PKP, PKS itp., poniesionych przez uczestników szkoleń organizowanych, w ramach prowadzonej przez tego przedsiębiorcę działalności gospodarczej, nie zostały ujęte w katalogu zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Dla uzyskania takiego statusu konieczne jest również zaistnienie związku przyczynowego między poniesionym wydatkiem, a celem, jakim jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Zauważyć przy tym należy, iż to na podatniku spoczywa ciężar wykazania związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Wykazanie takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż Spółka jawna, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem, świadczy usługi szkoleniowe dla pracowników urzędów pracy, które stanowią 99% jej klientów. W ramach organizowanych szkoleń Spółka zapewnia noclegi i wyżywienie uczestnikom szkoleń. Aktualnie niektóre urzędy pracy wymagają, aby Spółka zapewniła lub/i pokryła koszty dojazdu na szkolenia uczestników szkoleń. Wynika to z umów, jakie chcą zawierać urzędy pracy, a także z faktu, że urzędy nie posiadają środków na delegacje pracowników i na finansowanie kosztów dojazdu pracowników, ale posiadają środki finansowe na szkolenia dla pracowników. W związku z tym coraz częściej urzędy te wymagają, aby koszt szkolenia zawierał również koszt dojazdu na szkolenia. Jeżeli Spółka nie spełni oczekiwań w tej kwestii, to urzędy zrezygnują z prowadzonych przez nią szkoleń, korzystając z ofert innych firmy szkoleniowych, które dokonują zwrotu kosztów dojazdu na szkolenie. Tym samym Spółka, straci jedynego klienta, jakim są urzędy pracy. Zwrot wydatków poniesionych tytułem zakupu biletów PKP, PKS itp. związanych z dojazdem uczestników na szkolenie potwierdzony będzie oświadczeniem uczestnika szkolenia, do którego dołączone będą bilety. Dodatkowo uczestnictwo w szkoleniu potwierdzi lista obecności ze szkolenia, rejestr zaświadczeń prowadzonych przez Spółkę, a także faktura sprzedaży wystawiona dla Powiatowego Urzędu Pracy. Faktura sprzedaży wystawiona na urząd pracy, zawierała będzie koszt szkolenia powiększony o koszt dojazdu uczestników (koszt biletów).

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie zwrot przez Spółkę, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem kosztów zakupu biletów PKP, PKS itp., poniesionych przez uczestników szkoleń organizowanych, w ramach prowadzonej przez tą Spółkę działalności gospodarczej jest niezbędny w celu utrzymania dalszej współpracy z urzędami pracy, a wystawiona faktura dotycząca świadczonej usługi szkolenia będzie zawierała koszt szkolenia powiększony o koszt dojazdu uczestników, to wydatki poniesione na ten cel mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej, o ile sposób udokumentowania przedmiotowych wydatków, o którym mowa we wniosku, dopuszczają przepisy ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2009 Nr 152, poz. 1223 ze zm.), które nie będąc przepisami prawa podatkowego nie mogą być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie dotyczącym skutków podatkowych zwrotu uczestnikom szkoleń wydatków z tytułu zakupu biletów PKP, PKS itp., w związku z ich uczestnictwem w zorganizowanych przez Spółkę jawną szkoleniach oraz obowiązków płatnika w powyższym zakresie, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Do uzupełnienia wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika