w zakresie możliwości uznania działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Cypru za prowadzoną (...)

w zakresie możliwości uznania działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Cypru za prowadzoną za pośrednictwem znajdującego się w tym kraju zakładu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura 19 grudnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Cypru za prowadzoną za pośrednictwem znajdującego się w tym kraju zakładu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości uznania działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Cypru za prowadzoną za pośrednictwem znajdującego się w tym kraju zakładu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, który podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca rozważa wdrożenie struktury, w której będzie On wspólnikiem spółki osobowej z siedzibą na Cyprze (w dalszej części określanej jako ?Spółka C1?). Spółka C1 będzie miała na Cyprze siedzibę i biuro. Spółka C1 będzie posiadała udziały w spółce kapitałowej z siedzibą na Cyprze (w dalszej części określanej jako ?Spółka C2?). Spółka C2 będzie natomiast posiadała udziały w innych spółkach kapitałowych (Wnioskodawca zakłada, że będą to polskie spółki kapitałowe, ale niewykluczone są również udziały w innych spółkach).

Forma prawna Spółki C1 będzie odpowiadać formie polskiej spółki jawnej lub polskiej spółki komandytowej. W razie wyboru formy zbliżonej do polskiej spółki komandytowej, Wnioskodawca będzie wspólnikiem o ograniczonej odpowiedzialności, który nie prowadzi spraw Spółki C1, którego funkcje odpowiadają funkcjom komandytariusza w polskiej spółce komandytowej. W razie wyboru przez Wnioskodawcę takiej formy Spółki C1, wspólnikiem odpowiadającym za zobowiązania spółki C1 i prowadzącym sprawy Spółki C1, którego funkcje odpowiadają funkcjom komplementariusza w polskiej spółce komandytowej, będzie inna spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze (w dalszej części określanej jako ?Spółka C3?). W tym scenariuszu, Spółka C3 będzie zajmowała się wyłącznie reprezentowaniem Spółki C1 i dokonywaniem czynności w imieniu Spółki C1. W szczególności, w imieniu Spółki C1 będzie zawierała wszelkie umowy oraz będzie wykonywała wszelkie uprawnienia wynikające z własności akcji w Spółce C2 posiadanych przez Spółkę C1 (udział w wyborze władz spółki C2, udział w innych decyzjach podejmowanych przez zgromadzenie akcjonariuszy Spółki C2, itp.). Osobowa Spółka C1, podobnie jak polskie spółki osobowe, nie jest podatnikiem podatku dochodowego na Cyprze. Podatnikami podatku dochodowego są natomiast wspólnicy takiej spółki. Spółka C1 będzie posiadać na Cyprze biuro, przez które będzie prowadzić działalność holdingową. Spółka C1 będzie posiadać cypryjski rachunek bankowy, jej księgi rachunkowe będą znajdować się na terytorium Cypru, będzie również zarejestrowana w cypryjskim rejestrze Spółek. Spółka C1 będzie prowadzić na Cyprze działalność holdingową w odniesieniu do Spółki C2. W szczególności, Spółka C1 będzie właścicielem udziałów w Spółce C2, będzie zarządzać tymi udziałami, ustanawiać i koordynować strategie działania spółki C2 (monitorować ryzyko gospodarcze, finansowe i kredytowe towarzyszące działalności spółki C2), a także sprawować typowy nadzór właścicielski (m.in. jako udziałowiec Spółki C2, Spółka C1 będzie brała udział w wyborze władz Spółki C2 oraz będzie wykonywała wszelkie czynności prawne, zastrzeżone prawem cypryjskim dla właścicieli udziałów w spółce kapitałowej, np. zatwierdzanie sprawozdań finansowych).

Głównym źródłem dochodów Spółki C1 będą dochody z tytułu posiadania udziałów w Spółce C2 w postaci dywidend wypłacanych Spółce C1 przez Spółkę C2. Niezależnie od powyższego dochodu, Spółka C1 może uzyskiwać inne dochody: z wykonywanych usług lub z odsetek od pożyczek udzielonych przez spółkę C1 lub od środków deponowanych przez Spółkę C1. Zyski osiągnięte przez Spółkę C1 będą dystrybuowane do jej wspólników, w tym do Wnioskodawcy poprzez tzw. wypłatę zysków Spółki C1.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności opisanej w zdarzeniu przyszłym za pośrednictwem spółki osobowej z siedzibą na Cyprze oznacza, że stanowi ona ?zakład? Wnioskodawcy w rozumieniu umowy z dani 4 czerwca 1992r. o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Cyprem (Dz.U. z 1993r. Nr 117, poz. 523, określanej w dalszej części skrótem ?Umowa?)...

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie działalności opisanej we wniosku za pośrednictwem Spółki C1 będzie oznaczało, że Spółka C1 będzie zakładem Wnioskodawcy na Cyprze.

Zgodnie z art. 5a pkt 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm. określanej w dalszej części skrótem ?ustawa o pdof? ), określenie ?zagraniczny zakład? oznacza:

  1. stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
  2. plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa,
  3. osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje.

Definicja ta znajduje zastosowanie tylko i wyłącznie pod warunkiem, że odpowiednia umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi inaczej.

Art. 5 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie w dniu 4 czerwca 1992r. (Dz.U. z 1993r. Nr 117 poz. 523), definiuje zakład jako, jako stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. miejsce zarządu,
  2. filię,
  3. biuro,
  4. zakład fabryczny,
  5. warsztat
  6. kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych,
  7. plac budowy lub budowę, montaż lub instalację albo działalność nadzorczą związaną z nimi, jeżeli taki plac, projekt lub działalność trwa dłużej niż 12 miesięcy.

Zgodnie z art. art. 5 ust. 4 Umowy, zakład może powstać także w wyniku prowadzenia działalności za pośrednictwem podmiotu działającego w drugim państwie w imieniu zagranicznego przedsiębiorstwa. Mianowicie, jeżeli osoba, inna aniżeli niezależny przedstawiciel (wskazany w art. 5 ust. 5 Umowy), działała w imieniu przedsiębiorstwa, posiadając pełnomocnictwa do zawierania umów w umawiającym się państwie i pełnomocnictwo to w tym państwie wykonuje, to uważa się, że przedsiębiorstwo posada zakład w tym państwie w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, którą osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa.

Spółka Cl będzie posiadała biuro na Cyprze, co zgodnie z Umową, wskazuje na istnienie zakładu (art. 5 ust. 2 Umowy). Biuro to będzie bowiem powierzchnią dostępną Spółce Cl, która charakteryzować się będzie cechą stałości w aspekcie geograficznym, jaki i czasowym, w oparciu o którą Spółka C1 prowadzić będzie działalność.

Ponadto, w razie wyboru formy Spółki Cl zbliżonej do formy polskiej spółki komandytowej, wszelkie czynności w imieniu Spółki C1 będzie zawierała Spółka C3 będąca rezydentem podatkowym Cypru. W tym scenariuszu, Spółka C3 będzie powołana wyłącznie do prowadzenia spraw Spółki Cl, co zdaniem Wnioskodawcy oznacza, że Spółka C3 nie jest niezależnym przedstawicielem Spółki Cl w rozumieniu art. 5 ust. 5 Umowy. Jednocześnie, Spółka C3 będzie uprawniona do dokonywania wszelkich czynności w imieniu Spółki Cl (w tym do zawierania umów w imieniu Spółki Cl) oraz będzie faktycznie wykonywała te uprawnienie (np. zawrze w imieniu Spółki C1 umowę najmu i umowę rachunku bankowego, będzie uczestniczyła w imieniu Spółki C1 we wszystkich czynnościach dotyczących Spółki C2, będzie zawierała inne umowy w imieniu Spółki Cl, itp.).

Należy także uznać, że za pośrednictwem Spółki Cl będzie prowadzana działalność przedsiębiorstwa jej wspólników (w tym Wnioskodawcy). Za przedsiębiorstwo umawiającego się państwa w świetle art. 3 ust. 1 lit. f Umowy uważa się przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie. Określenie osoba mająca miejsce zamieszkania w danym państwie, zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy, oznacza każdą osobę, która zgodnie z ustawodawstwem danego państwa podlega w tym państwie opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu lub miejsce, w którym taktycznie wykonywany jest zarząd, siedzibę prawną albo z uwagi na inne kryterium o podobnym charakterze.

Spółki osobowe nie są uznawane, ani przez cypryjskie, ani przez polskie prawo za podatników podatku dochodowego (są ?transparentne? podatkowo). W konsekwencji, Spółka C1 nie może prowadzić przedsiębiorstwa w rozumieniu Umowy. Przedsiębiorstwo (w rozumieniu Umowy) może być prowadzone jedynie przez rezydenta podatkowego (osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w określonym państwie), którym jest Wnioskodawca. Dla celów podatkowych należy więc uznać, że na Cyprze przedsiębiorstwo jest prowadzone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Spółki Cl. W konsekwencji, Spółka Cl będzie stanowiła cypryjski zakład Wnioskodawcy.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym, Jego uczestnictwo, jako wspólnika w osobowej Spółce C1 oraz prowadzenie działalności na Cyprze poprzez Spółkę C1 spowoduje powstanie zakładu Wnioskodawcy na terytorium Cypru w rozumieniu art. 5 ust. 1 Umowy z Cyprem.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Wnioskodawca powołał:

  • interpretację przepisów prawa podatkowego 12 kwietnia 2006r. Znak: PB4-6/SR-033-096-64-180/06 wydaną przez Ministra Finansów z dnia oraz
  • interpretacje indywidualne:
    • z dnia 11 maja 2010r. Znak: IPPB5/423-72/10-4/IŚ i z dnia 28 września 2009r. Znak IPPB5/423-406/09-4/PS wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
    • z dnia 24 sierpnia 2011r. Znak IPTPB2/415-24/11-2/MP, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi,
    • z dnia 16 czerwca 2011r. Znak ILPB2/415-316/11-3/JK, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy jest uzależniona w szczególności od uznania, iż jest on polskim rezydentem podatkowym, a przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, jako wspólnika Spółki C1 stanowią, w świetle, niepodlegających ocenie przez Ministra Finansów, przepisów prawa cypryjskiego, zyski przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 7 umowy podpisanej w dniu 4 czerwca 1992r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. Nr 117, poz. 523).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2 i 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika