możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodu przypadającego na akcjonariusza spółki komandytowo (...)

możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodu przypadającego na akcjonariusza spółki komandytowo ? akcyjnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 01 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura 03 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania ?podatkiem liniowym? dochodu przypadającego na akcjonariusza spółki komandytowo ? akcyjnej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 lutego 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania ?podatkiem liniowym? dochodu przypadającego na akcjonariusza spółki komandytowo ? akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej. Spółka dokonuje na rzecz Wnioskodawczyni wypłaty z zysku w postaci ?dywidendy?. ?Dywidenda? wypłacana jest na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki o podziale zysku za rok obrotowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym jest Ona uprawniona do wyboru sposobu opodatkowania swoich przychodów z udziału w spółce komandytowo - akcyjnej, jako przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r. (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), osobami prawnymi są Skarb państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.

Powołany wyżej przepis jest podstawą dla ustanowienia osobowości prawnej podmiotu na gruncie prawa polskiego. Przepis ten wskazuje, że osobowość prawna zostaje przyznana podmiotowi w ustawach szczególnych.

Ustawą szczególną rozstrzygającą o osobowości prawnej spółek handlowych jest ustawa z dnia 15 września 2000r. Kodeks Spółek Handlowych ? dalej KSH (Dz. U. z 2000r. Nr 94, poz. 1037). Art. 12 tej ustawy przyznaje osobowość prawną spółkom kapitałowym, wśród których nie została wymieniona spółka komandytowo-akcyjna.

Jak wskazuje art. 4 § 1 pkt 1 ustawy KSH, spółka komandytowo-akcyjna stanowi spółkę osobową.

Art. 125 ustawy KSH określa szerzej instytucję spółki komandytowo-akcyjnej, stanowiąc, że spółką komandytową-akcyjną jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przepis potwierdza, że spółka komandytowo-akcyjna jako spółka osobowa nie posiada osobowości prawnej.

Podsumowując przedstawione powyżej argumenty, Wnioskodawczyni wyraża pogląd, że spółka komandytowo-akcyjna nie jest osobą prawną w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, ponieważ przepisy szczególne (ustawa KSH), nie przyznają jej osobowości prawnej i określają ją jako spółkę osobową. Wnioskodawczyni w związku z ty, stoi na stanowisku, że spółka komandytowo-akcyjna posiada jedynie pośrednią, pomocniczą podmiotowość prawną, albowiem rzeczywistymi adresatami praw i obowiązków są jej wspólnicy.

Wnioskodawczyni pragnie w tym miejscu podnieść, że zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ? winno być t.j. Dz. U. z 2011r, Nr 74, poz. 397), przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych mniemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej. Zdaniem Wnioskodawczyni, powyższy przepis wyłącza spółkę komandytowo-akcyjną, jako spółkę nie mającą osobowości prawnej, z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawczyni uważa więc, że w związku z uzyskiwaniem przez spółkę komandytowo-akcyjną dochodów podlegających następnie podziałowi, podatnikiem podatku dochodowego nie jest sama spółka, ale jej wspólnicy.

Powyższy punkt widzenia potwierdza analiza przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.). Ustawa rozróżnia obowiązki podatkowe udziałowców spółek prawa handlowego na podstawie kryterium posiadania przez te spółki osobowości prawnej. Ustawa opodatkowuje udziałowców spółek niemających osobowości prawnej, tak jak osoby prowadzące działalność gospodarczą. Z kolei, udziałowcy spółek będących osobami prawnymi odprowadzać mają podatek z uzyskanej dywidendy.

Art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy jako jedno ze źródeł przychodów wymienia pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce nie będącej osobą prawną u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku.

Wnioskodawczyni uważa, że powyższe przepisy odnoszą się do przychodu akcjonariusza z tytułu udziału w spółce komandytowo-akcyjnej, ponieważ zgodnie z zasadami wykładni literalnej, spółka komandytowo-akcyjna jest ?spółką niemającą osobowości prawnej?, zaś jej akcjonariusz-określonym w przepisach ?wspólnikiem?.

Wnioskodawczyni zaznacza również, że powołane przepisy ww. ustawy nie określają przychodów z udziału wspólnika w spółce osobowej jako dywidendy. Powyższa ustawa nazywa dywidendą jedynie wypłatę z udziału w zyskach osób prawnych. Jak już wyżej wskazano, spółka osobowa nie jest osobą prawną. Zdaniem Wnioskodawczyni, dywidenda wypłacana na rzecz wspólników spółki komandytowo-akcyjnej nie może być więc traktowana jako dywidenda na gruncie ustawy pdof.

Wnioskodawczyni uważa, że status podatkowy wspólnika spółki osobowej został w ustawie pdof zrównany ze statusem podatkowym osoby prowadzącej działalność gospodarczą na własny koszt i rachunek. Dochód wspólnika spółki osobowej opodatkowany jest więc tak jak dochód uzyskiwany na bieżąco z działalności.

Na potwierdzenie powyższej tezy, Wnioskodawczyni powołała fragment komentarza do podatku dochodowego od osób fizycznych autorstwa Janusza Marciniuka (?Podatek dochodowy od osób fizycznych? 2009r., wydanie 10 C.H. Beck, Warszawa 2009r.). W komentarzu zawarta jest analiza art. 5b ust. 2 ww. ustawy (?) ?wprowadzenie ust. 2 o wspomnianej wyżej treści w pierwszej kolejności stanowi jednoznaczne potwierdzenie faktu, że przychody wspólnika będącego osobą fizyczną z udziału w spółce nieposiadającej osobowości prawnej (cywilna, jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Umieszczenie tego rozstrzygnięcia w art. 5b updof powoduje, że treść ust. 1 komentowanego przepisu nie może być interpretowana w oderwaniu od treści ust. 2. To zaś oznacza, że wykonanie czynności przez te same dwie osoby w ramach np. spółki cywilnej lub jawnej musi być kwalifikowane z podatkowego punktu widzenia w identyczny sposób jak wykonanie tych czynności przez te same dwie osoby jako niezależnych przedsiębiorców, na podstawie np. umowy o współpracy?.

Zdaniem Wnioskodawczyni, z powyższej argumentacji wynika, że dochód akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej z tytułu udziału w tej spółce stanowi dla niego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy pdof. Wnioskodawczyni uważa, że do uzyskiwanego przez nią dochodu znajdzie tym samym zastosowanie art. 9a ust. 2 ustawy pdof. Przepis ten stanowi, że podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są zobowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego ? do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W art. 9a ust. 5 pkt 2 ustawy pdof wskazano, że jeżeli podatnik jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej ? wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.

Art. 30c ustawy pdof w ust. 1 stanowi, że podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. W związku z powyższym, przy zastrzeżeniu konieczności spełnienia wymogów z art. 9 ust. 2 ustawy pdof (złożenie pisemnego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego), Wnioskodawczyni uważa się za uprawnioną do opodatkowania przychodów z udziału w spółce komandytowo-akcyjnej, określoną w art. 30c stawką podatku w wysokości 19%.

Jednocześnie art. 8 ust. 1a ww. ustawy stanowi, że przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, osiąganych przez podatników opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, nie łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Wnioskodawczyni rozliczać więc będzie oddzielnie dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane stawką 19%.

Wnioskodawczyni uważa, że obowiązana będzie także do wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 44 ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 3f ustawy pdof.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska we wniosku powołano:

  • interpretację z dnia 5 marca 2007r. Znak: IPPB1/415-270/07-2/AŻ, wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa ? Targówek,
  • interpretację indywidualną z dnia 27 maja 2009r. Znak: ITPBI/415-216/19/MR wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy,
  • interpretację indywidualną z dnia 29 października 2008r. Znak: IBPBI/415-600/08/AB wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Podsumowując Wnioskodawczyni wyraża pogląd, że dochód z tytułu udziału w spółce komandytowo-akcyjnej stanowi dla Niej przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który może być opodatkowany 19% stawką liniową podatku, zgodnie z art. 30c ustawy pdof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika