możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (...)

możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wynagrodzeń oraz zwróconych wydatków wynikających z zawieranych umów o współpracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03 lutego 2010r. (data wpływu do Organu 08 lutego 2010r.), uzupełnionym w dniu 09 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wynagrodzeń oraz zwróconych wydatków wynikających z zawieranych umów o współpracy ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 lutego 2010r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wynagrodzeń oraz zwróconych wydatków wynikających z zawieranych umów o współpracy.Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 23 marca 2010r. Znak: IBPBI/1/415-134/10/KB, IBPBI/1/415-135/10/KB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 09 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (spółka jawna) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji kosmetyków, wyrobów medycznych oraz innych produktów na terenie Polski. W ramach tej działalności, Wnioskodawca zawarł umowy o współpracy (umowy o świadczenie usług) z odrębnymi podmiotami, osobami fizycznymi prowadzącymi samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie usług handlowo ? promocyjnych. Na mocy tej umowy, zleceniobiorca zobowiązany jest do świadczenia usług w zakresie handlu i promocji na rzecz Wnioskodawcy, a w szczególności zobowiązany jest do:

  • odbywania wizyt promocyjnych w punktach sprzedaży takich jak hurtownie oraz apteki (PS) oraz u innych klientów, zgodnie z planem promocyjnym, przedstawionym na każdy cykl promocyjny,
  • zbierania zamówień w formie papierowej i nadzoru nad realizacją zamówień,
  • przeprowadzenia w każdym PS rozmów z personelem, mających na celu uzyskanie rekomendacji produktów Wnioskodawcy, zgodnie ze schematem rozmowy przedstawionym na każdy cykl,
  • prowadzenia rejestru odbytych wizyt wg przedstawionego wzoru,
  • zbierania i gromadzenia wyznaczonych informacji oraz terminowym i bieżącym przekazywaniu ich Wnioskodawcy w formie elektronicznej, niezwłocznie po zakończonym dniu świadczenia usług,
  • prowadzenia współpracy z hurtowniami znajdującymi się na danym terytorium, polegającej m.in. na:
    • zapewnieniu ciągłości i dostępności pełnego asortymentu produktów
    • organizowaniu lokalnych akcji promocyjnych jak i współuczestnictwo w prowadzonych przez hurtownie działaniach promocyjnych oraz wspieraniai kontynuacji działań centralnych prowadzonych przez Wnioskodawcę,
    • odbywania wizyt podwójnych i coachingu (wizyty podwójne i coaching oznacza wspólną działalność Wnioskodawcy i zleceniobiorcy z klientami oraz udzielanie zleceniobiorcy informacji zwrotnej w ustalonych przez strony terminach) oraz wprowadzenia korekt wynikających z informacji zwrotnej.

Zleceniobiorca jest dodatkowo zobowiązany do przedstawiania Wnioskodawcy miesięcznego raportu obejmującego informacje o ilości przeprowadzonych wizyt w PS i u innych klientów wraz ze wskazaniem adresów PS, raportu z liczby i miejsc, w których zostały rozdane materiały promocyjne oraz poniesionych wydatków. Powyżej wskazane dokumenty stanowią podstawę wyliczenia należnego wynagrodzenia, wystawienia faktury przez zleceniobiorcę oraz zwrotu poniesionych wydatków. Wynagrodzenie należne zleceniobiorcy uzależnione jest od realizacji zadań wynikających z cyklu promocyjnego i targetu ilościowo ? wartościowego oraz prawidłowości wykonania zleconych czynności. Wynagrodzenie składa się z następujących elementów:

  • kwoty stałej, należnej w przypadku osiągnięcia ustalonej wysokości targetu (wielkości obrotu) w danym okresie rozliczeniowym oraz
  • stawki prowizyjnej, która jest uzależniona od wysokości wygenerowanego obrotu przez zleceniobiorcę na danym terytorium, pomniejszoną o poziom sprzedaży własnej, osiągniętej przez Wnioskodawcę do dnia podpisania umowy, który został przedstawiony zleceniobiorcy na podstawie badań wielkości sprzedaży na danym terytorium wykonanych przez firmę zewnętrzną.

Zgodnie z umową zleceniobiorca ponosi całkowite ryzyko prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, a w szczególności jest odpowiedzialny za szkody wynikłe z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powierzonych mu czynności. Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich, a w szczególności wobec kontrahentów Wnioskodawcy, PS, innych klientów oraz hurtowni farmaceutycznych za rezultat i wykonanie czynności objętych umową. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania prac objętych umową, Wnioskodawca ma prawo odmowy wypłaty wynagrodzenia. Co więcej, w przypadku świadczenia usług w sposób wadliwy lub sprzeczny z umową, Wnioskodawca ma prawo odpowiedniego obniżenia wynagrodzenia oraz obciążenia zleceniobiorcy karą umowną, stanowiącą określony w umowie procent wynagrodzenia. Zleceniobiorca ma obowiązek wykonywania usług według własnego uznania, w granicach wyznaczonych celami umowy i zasadami jej realizacji, a decyzje co do sposobu realizacji umowy zleceniobiorca podejmuje samodzielnie. Czas i miejsce świadczenia usług ustalany jest przez obie strony, z uwzględnieniem potrzeb Wnioskodawcy i możliwości zleceniobiorcy. Zleceniobiorca ma prawo podzlecać wykonanie czynności osobom trzecim, za których działania i zaniechania odpowiada jak za własne działania i zaniechania. Wnioskodawca pokrywa koszty związane ze świadczeniem usług, w szczególności koszty paliwa. Ponadto strony uzgodniły, że zleceniobiorca, w czasie trwania umowy, zobowiązany jest do realizowania jej postanowień na zasadzie wyłączności, a zatem zobowiązany jest powstrzymać się od prowadzenia bezpośrednio jak i pośrednio jakichkolwiek działań promocyjnych, jak i sprzedażowych na rzecz innych podmiotów oraz innych produktów. W przypadku naruszenia zasady wyłączności, zleceniobiorca zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy kary umownej. Umowa zawarta jest na czas nieokreślony, z możliwością jej wypowiedzenia przez każdą ze stron, z zachowaniem jednomiesięcznego terminu wypowiedzenia.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wspólnicy Wnioskodawcy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wynagrodzenie wynikające z przedstawionej umowy zawieranej przez Wnioskodawcę oraz wystawionej zgodnie z jej brzmieniem faktury VAT na mocy art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane wydatki obejmujące wynagrodzenie za świadczone usługi stanowią koszt uzyskania przychodu, gdyż są to koszty poniesione bezpośredniow celu uzyskania przychodów z tytułu dystrybucji produktów na terenie Polski.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację prawa podatkowego Znak: IBPBI/2/423-109/09/PC, wydaną w podobnej sprawie, która wprawdzie dotyczyła interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale zdaniem Wnioskodawcy, interpretacja pojęcia kosztów uzyskania przychodów powinna znaleźć odpowiednie zastosowanie w opisanym wyżej stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, iż konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychoduw przyszłości.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji kosmetyków, wyrobów medycznych oraz innych produktów na terenie Polski. W ramach tej działalności zawarł umowy o współpracy (świadczenie usług) z odrębnymi podmiotami - osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, zlecając im wykonywanie określonych w ww. umowach usług. Powyższe umowy regulują sposób ustalania należnego zleceniobiorcom wynagrodzenia, warunki jego wypłaty, jak również zobowiązanie Wnioskodawcy do zwrotu niektórych wydatków, poniesionych przez zleceniobiorców oraz sposób dokumentowania i rozliczania się zleceniobiorców z tych wydatków. Z tytułu świadczenia usług zleceniobiorcy wystawiają Wnioskodawcy faktury VAT.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż zarówno wydatki poniesione na zapłatę wynagrodzenia zleceniobiorców, udokumentowane fakturami VAT, jak również tytułem zwrotu określonych wydatków na podstawie zawartych umów i określonych w nich dokumentów rozliczeniowych mogą stanowić koszty uzyskania przychodu prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej. Pamiętać jednak należy, iż zaliczeniu do tychże kosztów mogą podlegać jedynie te wydatki zleceniobiorców, do których zwrotu zobowiązał się Wnioskodawca, które nie są wymienione w art. 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zostały zleceniobiorcom faktycznie zwrócone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zważywszy na fakt, iż jak wynika z wniosku wnioskodawcą był podmiot gospodarczy, tj. Spółka Jawna, niniejsza interpretacja, stosownie do postanowień m. in. art. 14k Ordynacji podatkowej, jest wiążąca tylko dla tego podmiotu co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 - 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPBI/2/423-109/09/PC, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika