Czy po odwieszeniu swojej działalności gospodarczej będzie mogła kontynuować opłacanie podatku (...)

Czy po odwieszeniu swojej działalności gospodarczej będzie mogła kontynuować opłacanie podatku w wybranej przez siebie formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 07 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 08 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem po okresie zawieszenia działalności gospodarczej ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem po okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od 01 kwietnia 1996 r. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą, rozliczając się z urzędem skarbowym na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Działalność swoją prowadzi w pawilonie handlowym, który jest jej prywatną własnością, płacąc Zarządowi Dróg i Komunikacji za dzierżawę pasa drogowego. Nie jest on składnikiem majątkowym (nie jest środkiem trwałym) jej firmy, dlatego też Wnioskodawczyni nie dokonuje żadnych odpisów amortyzacyjnych związanych z przedmiotowym pawilonem. Z powodu złej koniunktury, spadku liczby klientów, powstania w sąsiedztwie hipermarketów, dalsze prowadzenie działalności gospodarczej w dotychczasowej lokalizacji przestało być opłacalne, dlatego też Wnioskodawczyni zdecydowała, iż z dniem 01 stycznia 2010r. zawiesi swoją działalność gospodarczą. W trakcie zawieszenia będzie poszukiwać lokalu w innej lokalizacji, dającej możliwość opłacalności. Przedmiotowy pawilon zamierza wynająć poza wykonywaną działalnością gospodarczą jako osoba fizyczna, wybierając sposób opodatkowania przychodu z wynajmu na zasadzie ryczałtu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po odwieszeniu swojej działalności gospodarczej będzie mogła kontynuować opłacanie podatku w wybranej przez siebie formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, wynajęcie jej prywatnego pawilonu handlowego, który nie jest składnikiem majątkowym jej firmy, poza zakresem jej działalności gospodarczej nie ma żadnego związku i nie może w przyszłości wpływać na sposób opodatkowania prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, którą zamierza kontynuować w dotychczasowym zakresie. Uważa zatem, że po wznowieniu działalności gospodarczej będzie mogła się rozliczać z urzędem skarbowym na wybranej przez siebie zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Przy czym przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż najem dla celów podatkowych może być traktowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Co do zasady dokonanie kwalifikacji w ww. zakresie oraz określenie sposobu rozliczenia przychodów najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem.

Zauważyć jednak należy, iż w przypadku gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą, lub najem jest przedmiotem tej działalności, to zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy, przychody z wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości zaliczane są, w świetle art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni postanowiła z dniem 01 stycznia 2010r. zawiesić prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej i wynająć pawilon handlowy, w którym tą działalność prowadziła. Przedmiotem planowanego wynajmu będzie zatem bez wątpienia składnik majątku Wnioskodawczyni związany z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przychód uzyskany z tytułu najmu pawilonu handlowego nie może stanowić przychodu ze źródła określonego w art. 10 ust.

1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (najem, dzierżawa itp.), gdyż jest on przychodem ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, co wyklucza możliwość opodatkowania tego przychodu w formie zryczałtowanej, o której mowa w art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Zgodnie bowiem z tym przepisem, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Brak jest również podstaw prawnych do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskiwanych z najmu nieruchomości przychodów, jako przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej 'spółką'.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z dnia 29 kwietnia 1997 r., Nr 42, poz. 264, ze zm.).

W pozycji 10 tego załącznika wymieniono m.in. usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (grupa 70.2 PKWiU), tj. usługi wynajmowania lub wydzierżawiania na własny rachunek pomieszczeń w budynkach o charakterze mieszkalnym i niemieszkalnym, z zastrzeżeniem, iż wyłączenie to nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy (co jak wykazano na gruncie niniejszej sprawy nie może mieć miejsca, gdyż wynajmowana przez Wnioskodawczynię nieruchomość, jest składnikiem związanym z prowadzoną przez nią, choć obecnie zawieszoną pozarolniczą działalnością gospodarczą).

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wykluczają więc możliwość korzystania z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przychodów z działalności gospodarczej, jeżeli podatnik osiąga w ramach tej działalności w całości lub w części przychody z najmu nieruchomości na własny rachunek.

W świetle powyższego na gruncie przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż wynajem składnika majątku Wnioskodawczyni związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą - w związku z przytoczonym wyżej zapisem ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - wyklucza w ogóle możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych nie tylko z najmu ale także z działalności handlowej.

W związku z powyższym nadmienić także należy, iż możliwość uzyskiwania przychodów z wynajmowania składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą w okresie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej, budzi wątpliwość w świetle postanowień ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.). Zgodnie bowiem z art. 14a ust. 3 tej ustawy, w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zauważyć jednak należy, iż organ podatkowy nie może interpretować przepisów ww. ustawy, gdyż nie są to przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawczyni, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika