Możliwość zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu uczestnictwa w spółce osobowej (...)

Możliwość zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu uczestnictwa w spółce osobowej z siedzibą w Republice Słowackiej przez wspólnika ponoszącego nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania tej spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 11 grudnia 2012 r.), uzupełnionym dnia 19 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  1. możliwości uznania przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę, jako wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności za zobowiązania spółki osobowej z siedzibą w Republice Słowackiej za:
    - zyski przedsiębiorstwa uzyskiwane w ramach znajdującego się w tym kraju zakładu w odniesieniu do przychodów (dochodów) z tytułu:
    • odpłatnego udostępniania na rzecz osób trzecich nieruchomości położonej na terytorium Słowacji ? jest nieprawidłowe,
    • dywidendy wypłacanej przez spółki kapitałowe, z innych niż Polska, krajów Unii europejskiej ? jest prawidłowe,
    • dywidendy wypłacanej przez polską spółkę kapitałową ? jest nieprawidłowe,
  2. - zwolnione z opodatkowania w odniesieniu do przychodów (dochodów) z:
    • odpłatnego udostępniania na rzecz osób trzecich nieruchomości położonej na terytorium Słowacji ? jest prawidłowe,
    • dywidendy wypłacanej przez spółki kapitałowe, z innych niż Polska, krajów Unii europejskiej ? jest prawidłowe,
    • dywidendy wypłacanej przez polską spółkę kapitałową ? jest nieprawidłowe,
  3. skutków podatkowych wypłaty przez ww. Spółkę w Republice Słowackiej należnej Wnioskodawcy części zysku ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez wspólnika ponoszącego nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki osobowej z siedzibą w Republice Słowackiej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 8 lutego 2013 r., Znak: IBPBI/1/415-1525/12/AB, IBPBI/1/415-1526/12/AB, IBPBI/1/415-1527/12/AB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 19 lutego 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Jest udziałowcem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której posiada 32% udziałów. Z uwagi na plany inwestycyjne, rozważa możliwość zmian w strukturze własnościowej spółki przez wniesienie aportem wszystkich posiadanych udziałów do spółki prawa słowackiego z siedzibą w Republice Słowackiej. Spółka prawa słowackiego będzie zorganizowana i zarejestrowana jako spółka komandytowa (komanditna spolocnost - dalej: ?Spółka?). Wnioskodawca przystąpi do Spółki w charakterze wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności lub wspólnika o ograniczonej
odpowiedzialności. Poza Wnioskodawcą, udziały w Spółce mogą objąć również inne podmioty, m.in. polskie osoby fizyczne i osoby prawne z siedzibą w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej. Ponadto możliwe jest, iż po zawiązaniu Spółka nabędzie (w drodze kupna lub aportu) udziały w spółce prawa czeskiego. Dodatkowo, Spółka planuje zakup nieruchomości położonej na terytorium Słowacji. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zamierza odpłatnie udostępniać przedmiotową nieruchomość na rzecz osób trzecich. W związku z tym istotnym źródłem dochodów Spółki będą zyski osiągane przez nią z tytułu odpłatnego udostępniania ww. nieruchomości. Spółka będzie pełnić funkcje podmiotu holdingowego, może również prowadzić działalność operacyjną. Zarówno siedziba, jak i zarząd Spółki będzie na terytorium Republiki Słowackiej. Spółka na terytorium Słowacji utrzymywać będzie stałą siedzibę, w której podejmowane będą istotne z punktu widzenia działalności Spółki decyzje.

Nadto, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż na moment wniesienia przez niego tytułem aportu udziałów w spółce polskiej, Spółka ta będzie posiadać ok. 32% udziałów w polskiej spółce. Jednocześnie, w związku z planowaną transakcją nie będzie przekazywana zapłata w gotówce. O ile taka zapłata byłaby przekazywana, nie przekroczy ona 10% wartości nominalnej przekazywanych udziałów, bądź wartości rynkowej tych udziałów (w przypadku braku wartości nominalnej).

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 15 lutego 2013 r., Wnioskodawca wskazał, że:

  • spółka komanditna spolocnost (dalej: ?Spółka słowacka?) nie jest osobą prawną,
  • w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych przez Niego, jako wspólnika o ograniczonej odpowiedzialności, podatnikiem podatku dochodowego będzie Spółka słowacka,
  • jako wspólnik o ograniczonej odpowiedzialności, nie będzie posiadał statusu przedsiębiorcy; przedsiębiorcą będzie sama Spółka słowacka,
  • niezależnie od statusu wspólnika (z ograniczoną odpowiedzialnością, czy też z odpowiedzialnością nieograniczoną) dochody uzyskiwane z tytułu uczestnictwa w Spółce słowackiej podlegają opodatkowaniu na Słowacji, jak dochody z prowadzenia działalności gospodarczej. Powyższe dotyczy także dochodów związanych z wniesionymi przez Wnioskodawcę składnikami majątku.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, iż kwestie związane z wymianą udziałów, nie są przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy uzyskiwany w przyszłości przez Wnioskodawcę dochód z tytułu udziału w spółce prawa słowackiego, w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności, będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem PIT w Polsce?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane przez Niego dochody z tytułu udziałów w Spółce w której będzie wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności będą podlegały w Polsce zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: ?ustawa PIT?), zarówno na moment ich powstania w Spółce, jak i w momencie transferu środków pieniężnych do Wnioskodawcy. Uzyskiwany przez Niego dochód, jako wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności, z tytułu udziału w Spółce, podlegać będzie w Polsce zwolnieniu z opodatkowania, zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy, a w konsekwencji art. 27 ust. 8 Ustawy PIT.

Uzasadniając prezentowane stanowisko, Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy PIT, jako polski rezydent podatkowy, podlega obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodu. Jednocześnie wyrażona w powyższym artykule zasada powinna być brana pod uwagę z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska (art. 4a Ustawy PIT). Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, źródło przychodu, które uzyskiwać będzie Wnioskodawca z tytułu uczestnictwa w Spółce będzie zlokalizowane na terytorium Słowacji. Tym samym do określenia zasad opodatkowania przychodu z tytułu uczestnictwa w słowackiej spółce osobowej należy odwołać się do postanowień stosownej Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W myśl art. 7 Umowy, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko do takiej wysokości, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. Zgodnie z tym przepisem, dochód rezydenta podatkowego jednego kraju podlega opodatkowaniu w państwie jego rezydencji podatkowej. Opodatkowanie takiego dochodu w drugim państwie uzależnione zostało od posiadania przez rezydenta jednego kraju na terytorium drugiego państwa ?zakładu? w rozumieniu Umowy.

Art. 5 ust. 1 Umowy stanowi, iż przez zakład należy rozumieć stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Z treści wskazanego przepisu, w kontekście zapisów Komentarza do Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku wynika konieczność spełnienia łącznie trzech przesłanek uznania danej sytuacji za powodującą powstanie zakładu w danym państwie, tj.:

  • fizyczne istnienie miejsca w przestrzeni (budynku, lokalu, powierzchni użytkowej);
  • istnienie tego miejsca i korzystanie z niego muszą posiadać cechę ?stałości";
  • za pomocą tego miejsca musi być prowadzona działalność.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wskazane warunki zostaną w opisanym zdarzeniu przyszłym spełnione. W szczególności Spółka posiadać będzie siedzibę na Słowacji, z której prowadzić będzie swoją działalność gospodarczą. Nadto zgodnie z planami Spółka będzie właścicielem nieruchomości na Słowacji, która jako składnik wchodzący do majątku usytuowanego tam przedsiębiorstwa, będzie generować dla spółki przychody, tj.

wpływać na powstanie zysków zakładu, w których partycypować będzie Wnioskodawca, jako wspólnik Spółki. Dodatkowo Wnioskodawca podkreślił, że prowadzona działalność za pomocą Spółki osobowej nie będzie spełniała dyspozycji art. 5 ust. 3 Umowy, który wskazuje formy działalności niestanowiące zakładu w rozumieniu Umowy. W doktrynie prawa międzynarodowego przyjmuje się, że przedsiębiorstwo spółki osobowej, której wspólnicy są rezydentami drugiego umawiającego się państwa, nie jest w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania przedsiębiorstwem państwa siedziby spółki, ponieważ nie jest prowadzone przez osoby mające miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie. Nie ulega jednak wątpliwości, że przedsiębiorstwo, w ujęciu funkcjonalnym, prowadzone przez spółkę osobową w umawiającym się państwie, stanowi stały zakład jej wspólników w tym państwie (tak też B. Brzeziński ?Model Konwencji OECD. Komentarz" s. 323).

Reasumując w ocenie Wnioskodawcy, Spółka posiadająca siedzibę i zarządzana z terytorium Słowacji, spełniać będzie definicję przedsiębiorstwa w znaczeniu funkcjonalnym. Nadto Spółka posiadać będzie na Słowacji istotne aktywa w postaci nieruchomości, które będą wykorzystywane w bieżącej działalności Spółki. W związku z powyższym Spółka stanowić będzie zakład Wnioskodawcy.

W związku z pełnieniem przez Spółkę funkcji podmiotu holdingowego dla grupy spółek kapitałowych z siedzibą na terytorium UE, istotną część jej dochodów stanowić będą dywidendy wypłacane przez spółki z grupy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle postanowień art. 10 ust. 4 Umowy, w sytuacji, gdy udział z tytułu którego wypłacane są dywidendy faktycznie wiąże się z działalnością położonego w umawiającym się państwie zakładu, dochody z tytułu dywidendy przypisywane są temu zakładowi i opodatkowane zgodnie z regulacjami art. 7. Jak się podkreśla w doktrynie prawa międzynarodowego, dochody bierne są opodatkowane, jako zyski stałego zakładu, gdy prawa majątkowe generujące te dochody (tj. udziały, akcje, wierzytelności, patenty etc.) są efektywnie związane z takim stałym zakładem (Prawo podatkowe przedsiębiorców, Tom 1, red. Nauk. H. Litwińczuk, red. P Karwat, Warszawa 2008). Związek ten będzie zachodził, przede wszystkim, gdy wspomniane prawa lub rzeczy będą wykazane po stronie aktywów w bilansie stałego zakładu (A. Maksymczak w Modelowej Konwencja OECD Komentarz, pod red. B. Brzezińskiego, Oficyna Prawa Polskiego, Warszawa 2010).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka w świetle słowackich regulacji prawnych zobowiązana będzie do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jako podmiot holdingowy będzie właścicielem udziałów w spółkach z grupy, a co za tym idzie udziały te będą wykazane jako aktywa w bilansie Spółki. To spółka, a nie jej wspólnicy będzie zatem właścicielem dywidend wypłacanych przez podmioty od niej zależne. Nie może być więc wątpliwości, że dochody uzyskiwane przez Spółkę z tytułu dywidend i innych udziałów w zyskach spółek z grupy, związane będą z działalnością zakładu i jemu przypisane.

Wnioskodawca ponadto zaznacza, iż dodatkowym argumentem potwierdzającym, iż jego udział w Spółce jako wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności będzie stanowić zakład w rozumieniu Umowy, są wewnętrzne regulacje prawa słowackiego. Na gruncie słowackiej ustawy o podatku dochodowym, zyski czerpane przez wspólników spółki osobowej, którzy ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za jej zobowiązania, stanowią specyficznie zdefiniowaną kategorię dochodów z działalności gospodarczej (art. 6 ust. 1 lit. d) słowackiej ustawy o podatku dochodowym).

Zgodnie z zasadą ogólną słowackiej ustawy o podatku dochodowym, osoby niebędące słowackimi rezydentami podatkowymi podlegają opodatkowaniu słowackim podatkiem dochodowym jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Słowacji. Ustawa specyfikuje przy tym kategorie dochodów, co do których obowiązuje domniemanie, że osiągane były na terytorium Słowacji. Wśród wymienionych pozycji są m.in. dochody osiągane poprzez położony na Słowacji stały zakład (ang. permanent establishment). Słowacka ustawa o podatku dochodowym wprowadza przy tym zasadę domniemania istnienia stałego zakładu w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych przez wspólników spółek osobowych ponoszących nieograniczoną odpowiedzialność za ich zobowiązania. Specyficznie wskazuje bowiem, że dochody niebędących rezydentami wspólników słowackich spółek osobowych, ponoszących nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania tych spółek, osiągane z udziału w tychże spółkach, uznawane są za dochody osiągane poprzez położony na Słowacji stały zakład, a w konsekwencji podlegają opodatkowaniu słowackim podatkiem dochodowym.

W konsekwencji, dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu bycia wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności w Spółce, traktowane będą w świetle lokalnych regulacji podatkowych jako zyski z działalności gospodarczej osiągane za pośrednictwem stałego zakładu, a co za tym idzie będą co do zasady podlegały opodatkowaniu słowackim podatkiem dochodowym. Tym samym również na gruncie Umowy dochody te regulowane będą postanowieniami art. 7, zgodnie z którym Słowacji przysługuje prawo ich opodatkowania. Powyższa kwalifikacja dotyczyć będzie całości dochodów Podatnika, jako wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności, osiąganych z tytułu udziału w zyskach Spółki.

Dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu bycia wspólnikiem w Spółce (jako wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności), traktowane będą jako zyski z działalności gospodarczej osiągane za pośrednictwem zakładu, a w konsekwencji będą podlegały opodatkowaniu na Słowacji. Powyższe oznacza, iż dochody Wnioskodawcy osiągane przez zakład będą opodatkowane zgodnie z przepisami prawa słowackiego, natomiast sam ich transfer nie będzie rodził dla Wnioskodawcy konsekwencji podatkowych na gruncie prawa polskiego.

W ocenie Wnioskodawcy, stanowisko to potwierdza przepis art. 24 ust. 1 lit a) Umowy, który jednoznacznie wyklucza możliwość opodatkowania przez Polskę transferu na rzecz Wnioskodawcy zysku Spółki. Postanowienia Umowy dotyczące metody unikania podwójnego opodatkowania zostały potwierdzone także w przepisie art. 27 ust. 8 Ustawy PIT. Nie powinno zatem budzić wątpliwości, iż transfer środków pieniężnych do wspólników Spółki (w tym do Wnioskodawcy) będzie neutralny pod względem podatkowym. Także przepisy Ustawy PIT nie pozwalają na opodatkowanie transferu tych środków. Mając na względzie zasady opodatkowania spółek osobowych, wyrażone w art. 8 ust. 1 Ustawy PIT, należy stwierdzić, iż dochody wspólników takich spółek podlegają opodatkowaniu w momencie powstania przychodu należnego, a nie w momencie otrzymania zysku wypłacanego przez taką spółkę. Ponadto zgodnie z brzmieniem wskazanego przepisu art. 8 ust. 1 Ustawy PIT, dochód uzyskany przez spółkę osobową opodatkowany jest wyłącznie raz, poprzez wskazanie proporcjonalnego udziału w zysku każdego ze wspólników. Skoro jest on opodatkowany na podstawie Umowy wyłącznie na terytorium Słowacji (tak wynika z przepisu art. 7 ust. 1 w związku z przepisem art. 24 ust. 1 lit a) Umowy ze Słowacją), a Spółka jest podmiotem transparentnym na gruncie Ustawy PIT to sam transfer środków nie powoduje żadnych konsekwencji na gruncie polskiego podatku dochodowego. W konsekwencji do tych zysków nie mają zastosowania przepisy o opodatkowaniu dywidend oraz udziałów w zyskach osób prawnych stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 4) Ustawy PIT. Reasumując, zatem otrzymanie przez wspólników Spółki transferu środków z zysku Spółki nie rodzi żadnych obowiązków na gruncie polskich podatków dochodowych.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, uzyskiwane przez Niego dochody z tytułu uczestnictwa w Spółce, będą opodatkowane na Słowacji natomiast w Polsce znajdzie w stosunku do nich zastosowanie odpowiednia metoda unikania podwójnego opodatkowania. W tym względzie należy zaznaczyć, iż zgodnie z aktualnie obowiązującą Umową do dochodów Wnioskodawcy alokowanych (przypisanych) do Spółki, niezależnie od formy uczestnictwa Wnioskodawcy w Spółce, zastosowanie znajdzie metoda wyłączenia z progresją opisana w art. 24 ust. 1 Umowy.

Zgodnie z powyższym artykułem dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu udziału w Spółce będą podlegały w Polsce zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym (zarówno na etapie ich powstania, jak i w momencie ich faktycznej wypłaty na rzecz wspólników). Następnie na podstawie art. 27 ust. 8 Ustawy PIT, podatek dochodowy należny od dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę ustalany będzie z zastosowaniem metody wyłączenia z progresją. Według Wnioskodawcy, oznacza to, że określając należny podatek dochodowy od osób fizycznych do dochodów podlegających opodatkowaniu uzyskiwanych na terytorium Polski dodawać będzie zwolnione z podatku dochody z tytułu udziału w zyskach słowackiej Spółki komandytowej i od sumy tych dochodów liczyć będzie podatek wg skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 Ustawy PIT.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 grudnia 2011 r. Znak: ITPB1/415-958b/11/TK,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia:
    • 13 stycznia 2012 r., Znak: IPPB1/415-948/11-3/KS, Znak: IPPB1/415-951/11-3/KS,
    • 21 lutego 2012 r., Znak: IPPB1/415-1045/11-2/KS, Znak: IPPB1/415-11/12-2/KS, Znak: IPPB1/415-12/12-3/KS,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 lutego 2012 r. Znak: IPTPB2/415-753/11-2/KR,

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

W myśl art. 3 ust.

1 ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym

(art. 3 ust. 1a ww. ustawy).

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy) (art. 3 ust. 2a ww. ustawy).

W myśl natomiast art. 3 ust. 2b ww. ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Przy czym, zgodnie z art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z powyższych przepisów wynika, iż opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają:

  • wszelkiego rodzaju dochody (przychody) uzyskane przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski, niezależnie od tego gdzie (na terytorium jakiego kraju) znajduje się, bądź powstało źródło, z którego dochody te (przychody) pochodzą (położony jest składnik majątku, czy też miało miejsce zdarzenie powodujące powstanie przychodu lub dochodu),
  • wszelkiego rodzaju dochody (przychody) innych osób fizycznych, jeżeli osiągnięte zostały one na terytorium Polski, bądź też pochodzą one ze źródła (np. składników majątku) znajdującego się w Polsce.

Stosowanie zasad ustalania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikających wyłącznie z ustawodawstwa wewnętrznego poszczególnych państw (w tym także wyłącznie na podstawie przepisów cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) mogłoby prowadzić do sytuacji, w której podatnik posiadający miejsce zamieszkania w Polsce (oraz związany z tym nieograniczony obowiązek podatkowy), osiągający dochód (przychód) ze źródła położonego w innym państwie (podlegający tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce położenia tego źródła) zobowiązany byłby do zapłaty podatku w obu tych krajach, co skutkowałoby podwójnym opodatkowaniem tego samego przysporzenia majątkowego. W celu uniknięcia tego podwójnego opodatkowania, pomiędzy państwami, w tym także Polską, zawierane są umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Celem zawierania tych umów jest ustalenie reguł kolizyjnych prowadzących do wyeliminowania podwójnego opodatkowania tego samego przysporzenia majątkowego, uzyskanego przez podatnika, a wynikającego z faktu, iż z jednej strony państwo jego rezydencji podatkowej rości sobie prawo do opodatkowania wszelkich dochodów uzyskanych przez podatnika mającego w tym kraju nieograniczony obowiązek podatkowy (niezależnie od miejsca ich uzyskania), a z drugiej strony państwo w którym położony jest majątek, bądź nastąpiło zdarzenie, z którego pochodzi to przysporzenie (źródło przychodu), realizuje przysługujące mu prawo do pobierania podatku z tytułu miejsca osiągnięcia dochodu (przychodu). Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania stosuje się zatem w takim zakresie, w jakim następuje kolizja ustawodawstw wewnętrznych, normujących opodatkowanie podatkiem dochodowym uzyskanego przez podatnika przysporzenia majątkowego, wynikająca z faktu, iż podatnik ten posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w jednym państwie, a jednocześnie, z uwagi na położenie źródła przychodu w państwie drugim (generowanego na skutek posiadania tam składnika majątku, czy też zaistnienia określonego zdarzenia prawnego) powstaje po jego stronie obowiązek podatkowy także w drugim państwie, co skutkuje obowiązkiem dwukrotnego opodatkowania tego samego przychodu (dochodu).

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje zostać wspólnikiem słowackiej spółki osobowej, zbliżonej co do konstrukcji do polskiej spółki komandytowej. Przy czym, będzie On wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności za zobowiązania tej spółki. Słowacka Spółka komandytowa pełnić będzie funkcję podmiotu holdingowego dla spółek kapitałowych z siedzibą w Unii Europejskiej, w tym w Polsce, a tym samym źródłem jej dochodów będą dywidendy wypłacane przez spółki z grupy. Dodatkowo, Spółka planuje zakup nieruchomości położonej na terytorium Słowacji. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zamierza odpłatnie udostępniać przedmiotową nieruchomość na rzecz osób trzecich. W związku z tym istotnym źródłem dochodów Spółki będą zyski osiągane przez nią z tytułu odpłatnego udostępniania ww. nieruchomości. Jak wskazał Wnioskodawca, spółka ta nie posiada w świetle przepisów słowackich osobowości prawnej. Jednakże spółka ta, co do zasady, traktowana jest jak słowacki rezydent podatkowy, a tym samym, korzysta z ochrony wynikającej z traktatów międzynarodowych, w tym umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz dyrektyw europejskich. We wniosku wskazano także, iż wyłączona z podstawy opodatkowania spółki kwota przypadająca, zgodnie z umową spółki, wspólnikom o nieograniczonej odpowiedzialności stanowi dochód do opodatkowania tychże wspólników. W konsekwencji, w przypadku wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności, to oni są bezpośrednio podatnikami podatku dochodowego.

Przechodząc do meritum sprawy, w pierwszej kolejności zauważyć należy, iż Wnioskodawca, jako wspólnik ponoszący nieograniczoną odpowiedzialnością za zobowiązania spółki z siedzibą w Republice Słowackiej będzie uzyskiwał dochody m.in. z tytułu dywidend wypłacanych przez polskie spółki kapitałowe. W tym też zakresie należy wskazać, iż uzyskiwanie przez Wnioskodawcę tych dochodów nie spowoduje wystąpienia zjawiska podwójnego opodatkowania, co tym samym wyklucza możliwość zastosowania umowy z dnia 18 sierpnia 1994 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. 1996, Nr 30, poz. 131). Miejsce rezydencji podatkowej Wnioskodawcy, jak i źródło powstania przychodu (dochodu) będą bowiem znajdować się w tym samym kraju (w Polsce).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodu są:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza oraz
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej ? oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

?prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (art. 5b ust. 2 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, iż jeżeli ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza, przychód ten stanowi przychód z tego źródła, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy zdarzenie, które powoduje powstanie tego przychodu ma związek z prowadzoną, w tym także w formie spółki osobowej, działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a (art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a i 5d (art. 30a ust. 6 ww. ustawy).

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 ww. ustawy).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż opisane w zdarzeniu przyszłym dywidendy ze spółek kapitałowych mających siedzibę w Polsce, które Wnioskodawca, jako polski rezydent podatkowy, uzyska za pośrednictwem spółki osobowej założonej na Słowacji, będą stanowiły przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w cyt. art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu wyłącznie w Polsce 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jak już wskazano, w tym zakresie nie wystąpi zjawisko podwójnego opodatkowania dochodu, a co za tym idzie konieczność zastosowania wskazanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Odnosząc się natomiast do kwestii sposobu opodatkowania dochodów Wnioskodawcy z tytułu prowadzenia przez Spółkę słowacką pozostałej wskazanej we wniosku aktywności, tj. z odpłatnego udostępniania nieruchomości osobom trzecim, dywidend z udziału (w innych niż polskie) spółkach kapitałowych oraz działalności operacyjnej wskazać należy, iż:

W myśl art. 6 ust. 1 ww. umowy, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (polska) z majątku nieruchomego, włączając dochód z eksploatacji gospodarstwa rolnego lub leśnego, położonego w drugim Umawiającym się Państwie (Słowacja), może być opodatkowany w tym drugim Państwie. Zgodnie z ust. 2, określenie ?majątek nieruchomy? posiada takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa tego Umawiającego się Państwa, w którym majątek ten jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których zastosowanie mają przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, budynki, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do zmiennych lub stałych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji pokładów mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych; statki i barki oraz statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego.

Postanowienia ustępu 1 stosuje się do dochodu osiąganego z bezpośredniego użytkowania, najmu, jak również z każdego innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego (art. 6 ust. 3 ww. umowy).

Z kolei, postanowienia ustępów 1 i 3 stosuje się również do dochodu osiąganego z majątku nieruchomego przedsiębiorstwa i do dochodu z majątku nieruchomego, służącego do wykonywania wolnego zawodu (art. 6 ust. 4 ww. umowy).

Jak wynika z cytowanych przepisów ww. umowa przyznaje prawo do opodatkowania dochodu z majątku nieruchomego państwu źródła, tzn. państwu, w którym znajduje się majątek będący źródłem dochodu. Ta praktyka wynika z faktu, iż zawsze istnieje bardzo ścisły związek gospodarczy między źródłem dochodu i państwem źródła. Zasada ta ma również zastosowanie do dochodu z majątku nieruchomego osiąganego za pośrednictwem przedsiębiorstwa. W konsekwencji dochody z tego tytułu uzyskiwane za pośrednictwem spółki z siedzibą na Słowacji stanowiły będą przychód z odrębnego, wskazanego w art. 6 ww. umowy źródła przychodów.

Z kolei stosownie do art. 7 ust. 1 ww. umowy, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Zgodnie zaś z art. 5 ust. 1 ww. umowy, określenie ?zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

W myśl art. 5 ust. 2 ww. umowy określenie "zakład" obejmuje w szczególności:

  1. miejsce zarządu,
  2. filię,
  3. biuro,
  4. fabrykę,
  5. warsztat oraz
  6. kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

W doktrynie prawa międzynarodowego przyjmuje się, że przedsiębiorstwo spółki osobowej, której wspólnicy są rezydentami drugiego umawiającego się państwa nie jest w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania przedsiębiorstwem państwa siedziby spółki, ponieważ nie jest prowadzone przez osoby mające miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Państwie. Nie ulega jednak wątpliwości, że przedsiębiorstwo, w ujęciu funkcjonalnym, prowadzone przez spółkę osobową w umawiającym się państwie stanowi stały zakład.

Zauważyć należy, iż dla Wnioskodawcy, jako wspólnika ponoszącego nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki z siedzibą na Słowacji, spółka ta jest transparentna podatkowo (dochody opodatkowuje Wnioskodawca, jako wspólnik tej spółki, a nie spółka), co tym samym oznacza, iż spółka ta stanowi dla Niego (polskiego rezydenta podatkowego) zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 ww. umowy.

Jednakże istotnym jest, że kryterium opodatkowania powinno być stosowane nie do samego przedsiębiorstwa, lecz do jego zysków. W związku z powyższym przy opodatkowaniu zysków, jakie zagraniczne przedsiębiorstwo osiąga w danym kraju, należy rozpatrywać każde źródło zysków odrębnie.

W tym też kontekście wskazać należy, iż przychody (dochody) uzyskiwane przez Wnioskodawcę, jako wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności za zobowiązania Spółki słowackiej z tytułu odpłatnego udostępniania na rzecz osób trzecich nieruchomości położonej na terytorium Słowacji, o których mowa w cyt. art. 6 umowy, nie stanowią przychodów (dochodów) zakładu położonego na terytorium Słowacji, bowiem stanowią przychód z odrębnego źródła przychodów (dochód z nieruchomości), do którego nie stosuje się zasad opodatkowania wskazanych w art. 7 ww. umowy. Również dywidendy ze spółek kapitałowych mających siedzibę w Polsce, które Wnioskodawca uzyska za pośrednictwem spółki osobowej założonej na Słowacji, nie będą stanowiły przychodów (dochodów) zakładu położonego na terytorium Słowacji. Jak już wskazano do dochodów tych w ogóle nie znajduje zastosowania cyt. umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, a uzyskane z tego tytułu dochody, przez Wnioskodawcę, będącego polskim rezydentem podatkowym, w całości będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Natomiast dochody z działalności operacyjnej spółki stanowić będą zyski przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 7 ust. 1 umowy, uzyskiwane za pośrednictwem zakładu znajdującego się na Słowacji.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania dywidend uzyskanych z innych niż polskie spółek kapitałowych zauważyć należy, iż zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. umowy, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Dywidendy mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli ich właścicielem jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 20 procent,
  2. 10 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach

Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane (art. 10 ust. 2 ww. umowy).

Określenie "dywidendy" użyte w tym artykule oznacza dochód z akcji lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, z udziału w zyskach, jak również dochody z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, są pod względem podatkowym traktowane jak dochody z akcji (art. 10 ust. 3 ww. umowy). Przy czym, w myśl art. 10 ust 4 ww. umowy, postanowień ustępów 1 i 2 nie stosuje się, jeżeli właściciel dywidend, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy, działalność zarobkową przez położony w nim zakład bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o położoną tam stałą placówkę i gdy udział, z tytułu którego wypłaca się dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku w zależności od konkretnej sytuacji stosuje się postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż na gruncie art. 10 ust.

4 umowy, przyjmuje się zasadę, iż w sytuacji, gdy udział z tytułu którego wypłacane są dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością położonego w Umawiającym się Państwie zakładu, dochody z tytułu dywidend przypisywane są temu zakładowi i opodatkowane zgodnie z regulacjami art. 7 ww. umowy. Wskazać przy tym należy, iż tzw. dochody bierne (takie jak dywidendy) są opodatkowane jako zyski zakładu, gdy prawa majątkowe generujące te dochody (np. udziały, akcje, wierzytelności) są efektywnie związane z takim stałym zakładem. Związek ten będzie zachodził przede wszystkim, gdy wspomniane prawa lub rzeczy będą wykazane po stronie aktywów w bilansie stałego zakładu. W konsekwencji, również dochody z dywidend uzyskanych z innych niż polskie spółek kapitałowych, stanowić będą dla Wnioskodawcy zyski przedsiębiorstwa o którym mowa w art. 7 ust. 1 ww. umowy.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca, jako podatnik podatku dochodowego, podlegający w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, będzie uzyskiwał za pośrednictwem spółki słowackiej (transparentnej podatkowo) przychody (dochody) z tytułu:

  • odpłatnego udostępniania na rzecz osób trzecich nieruchomości położonej na terytorium Słowacji, stanowiące odrębne źródło przychodów, o których mowa w cyt. art. 6 Umowy, a tym samym nie stanowiące zysków zakładu,
  • dywidend wypłacanych przez spółki kapitałowe z (innych niż Polska) krajów Unii europejskiej, które będą stanowiły zyski z działalności gospodarczej osiągane za pośrednictwem stałego zakładu,
  • działalności operacyjnej, które będą stanowiły zyski z działalności gospodarczej osiągane za pośrednictwem stałego zakładu w Republice Słowackiej,
  • dywidend wypłacanych przez polską spółkę kapitałową uzyskane za pośrednictwem spółki osobowej założonej na Słowacji, które nie będą stanowiły zysków zakładu, gdyż w odniesieniu do tych dochodów w ogóle nie wystąpi zjawisko podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a i b ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania:

  • jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Słowacji, to Polska, z uwzględnieniem postanowień litery b) i ustępu 3, zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania. Polska, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony z opodatkowania,
  • jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga część dochodu, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 może być opodatkowany w Republice Słowackiej, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Republice Słowackiej. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiada części dochodu osiągniętego w Republice Słowackiej.

Stosownie natomiast do art. 27 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym

Jak wyżej wskazano, ww. umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, przyznaje prawo do opodatkowania dochodu z majątku nieruchomego państwu źródła, tzn. państwu, w którym znajduje się majątek będący źródłem dochodu. Wobec powyższego, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym tych przychodów (dochodów) znajduje zastosowanie cyt. powyżej art. 24 ust. 1 lit. a) przedmiotowej umowy, a tym samym dochód uzyskany z tego tytułu będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce.

Również dochody uzyskiwane z tytułu działalności operacyjnej spółki z siedzibą w Republice Słowackiej oraz z dywidend wypłacanych przez spółki kapitałowe, z innych niż Polska, krajów Unii Europejskiej, jako zyski uzyskane za pośrednictwem zakładu, o których mowa w cyt. powyżej art. 7 ww. umowy, będą zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie cyt. powyżej art. 24 ust. 1 lit. a) ww. umowy.

Z kolei przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów (dochodów) uzyskiwanych z tytułu dywidend wypłacanych przez polskie spółki kapitałowe, nie wystąpi konieczność stosowania reguł kolizyjnych wynikających z ww. umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, bowiem miejsce rezydencji podatkowej Wnioskodawcy, jak i źródło powstania przychodu (dochodu) będzie znajdować się na terytorium tego samego kraju (Polski). Opodatkowanie dochodów (przychodów) uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu otrzymania dywidendy od polskiej spółki kapitałowej, za pośrednictwem osobowej spółki słowackiej (wypłacanej mu fizycznie przez tę spółkę) będzie się zatem odbywać wyłącznie na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć także należy, iż wypłata Wnioskodawcy części przysługującego Mu zysku ze spółki, pochodzącego z przychodów, które w momencie ich powstania korzystały ze zwolnienia z opodatkowania lub podlegały temu opodatkowaniu (dochody z dywidend z polskich spółek kapitałowych) będzie neutralna podatkowo, co oznacza, iż nie będzie generować przychodu (dochodu) podatkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie

  1. możliwości uznania przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę, jako wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności za zobowiązania spółki osobowej z siedzibą w Republice Słowackiej za:
    - zyski przedsiębiorstwa uzyskiwane w ramach znajdującego się w tym kraju zakładu w odniesieniu do przychodów (dochodów) z tytułu:
    • odpłatnego udostępniania na rzecz osób trzecich nieruchomości położonej na terytorium Słowacji ? jest nieprawidłowe,
    • dywidendy wypłacanej przez spółki kapitałowe, z innych niż Polska, krajów Unii europejskiej ? jest prawidłowe,
    • dywidendy wypłacanej przez polską spółkę kapitałową ? jest nieprawidłowe,
  2. - zwolnione z opodatkowania w odniesieniu do przychodów (dochodów) z:
    • odpłatnego udostępniania na rzecz osób trzecich nieruchomości położonej na terytorium Słowacji ? jest prawidłowe,
    • dywidendy wypłacanej przez spółki kapitałowe, z innych niż Polska, krajów Unii europejskiej ? jest prawidłowe,
    • dywidendy wypłacanej przez polską spółkę kapitałową ? jest nieprawidłowe,
  3. skutków podatkowych wypłaty przez ww. Spółkę w Republice Słowackiej należnej Wnioskodawcy części zysku ? jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podatników we wskazanych przez nich stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych), nie mogą zatem stanowić podstawy rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 3 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach,, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika