Opodatkowanie środków pieniężnych przekazanych usługobiorcy na pokrycie w imieniu usługodawcy zobowiązań (...)

Opodatkowanie środków pieniężnych przekazanych usługobiorcy na pokrycie w imieniu usługodawcy zobowiązań wobec operatora pocztowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura 23 luty 2010r.), uzupełnionym w dniu 28 maja 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie podstawy opodatkowania oraz stawki podatkowej właściwej dla opodatkowania tym podatkiem przychodów uzyskanych ze sprzedaży internetowej:

  • podzespołów komputerowych ? jest prawidłowe
  • zwrotu kosztów związanych z ich wysyłką przez zobowiązanych do tego nabywców - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie podstawy opodatkowania oraz stawki podatkowej właściwej dla opodatkowania tym podatkiem przychodów uzyskanych ze sprzedaży internetowej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 maja 2010r. Znak: IBPBI/1/415-186/10/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 28 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wysyłkowej używanych (skupowanych i sprawdzanych, względnie naprawianych) podzespołów komputerowych. Nabywa je zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów gospodarczych. Po dokonaniu sprawdzenia (weryfikacji prawidłowości działania) i ewentualnej wymianie zużytych, czy też zepsutych części, podzespoły te sprzedaje dalej, oferując je głównie za pośrednictwem internetowych portali aukcyjnych. Towary te, m.in. wysyłane są odbiorcom, którzy zobowiązują się do zwrotu kosztów wysyłki.

Wnioskodawca nie świadczy usług transportowych.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

  • czynności, które faktycznie wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to ?Usługi w zakresie pozostałego handlu detalicznego prowadzonego poza siecią sklepową, gdzie indziej nie wymienione? sklasyfikowane wg PKWiU z 1997 r. symbolem 52.63.10-00.90,
  • nie informuje klientów w opisie bądź regulaminie aukcji, że kupujący zawiera z nim umowę pełnomocnictwa stanowiącą umocowanie do nadania przesyłki w imieniu i na rzecz klienta, który zobowiązuje się do zwrotu kosztów przesyłki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy całość przychodów osiąganych z wyżej wskazanych usług, będzie podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 3%...
  2. Czy kwoty otrzymywane od odbiorców, jako zwrot kosztu wysyłki, winny być wliczane do podstawy opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W opisanym stanie faktycznym, wskazane usługi stanowią działalność usługową w zakresie handlu w rozumieniu przepisu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przez działalność usługową w zakresie handlu rozumie się sprzedaż w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego przez przetwarzanie należy rozumieć ?przerabianie, zmienianie czegoś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać'. Z kolei przez naprawę należy rozumieć ?doprowadzenie czegoś do stanu używalności, do porządku, usunięcie w czymś usterek, uszkodzeń; reperacja, remont'.

Wobec powyższego, skoro Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym, nie przetwarza kupowanych produktów, a jedynie część z nich naprawia, stwierdzić należy, iż wykonuje jedynie działalność usługową w zakresie handlu zdefiniowaną w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Wnioskodawca powołał pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 16 grudnia 2009r. Znak: OK.-5672/KU-4692/2009, w którym wyjaśniono, iż opisane w stanie faktycznym czynności (sprzedaż używanych podzespołów - nabywanych i w razie potrzeby naprawianych - poprzez portale internetowe), mieszczą się w grupowaniu PKWiU 47.00 ?Sprzedaż detaliczna, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi' - zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w omawianym stanie faktycznym, wykonywane czynności będą w całości podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 3%.

Ad. 2

Z opisu stanu faktycznego sprawy, wynika, iż odbiorcy sprzedawanych produktów, zobowiązują się do zwrotu kosztów wysyłki, przy czym koszty te nie są wliczane w cenę produktu. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym.

Zwrotu kosztów wysyłki nie można zrównać z przychodem uzyskiwanym z pozarolniczej działalności gospodarczej. Otrzymywane kwoty stanowią dokładnie równowartość kosztów związanych z wysyłką zakupionego produktu/towaru, poniesionych na rzecz i w imieniu kupującego. Należy również zauważyć, iż obowiązek podatkowy powstanie u podmiotów śiadczących usługi transportowe.

Wobec tego, uzyskiwany przez Wnioskodawcę zwrot wydatków związanych z wysyłką sprzedanych towarów, nie będzie stanowił przychodu w rozumieniu art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Ad. 1) Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998r. Nr 144, poz. 930, ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej ?spółką?.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) i pkt 5 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5 % - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy,
  • 3,0% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, ?działalność usługowa? to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Wskazać przy tym należy, iż kwalifikacji poszczególnych przychodów, jako pochodzących ze świadczonych usług w tym w zakresie handlu, do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności bądź wątpliwości przy ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Z przestawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika m.in. iż usługi, które Wnioskodawca wykonuje sklasyfikowane są zgodnie:

  • z PKWiU z 1997 r., pod symbolem 52.63.10-00.90 ?Pozostały handel detaliczny prowadzony poza siecią sklepową, gdzie indziej nie wymieniony?,
  • z PKWiU z 2009 r. pod symbolem 47.00 ?Sprzedaż detaliczna, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi?,

Przeto, jeżeli w istocie jak wskazano w uzupełnieniu złożonego wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi, w świetle odrębnych (nie będących przepisami prawa podatkowego) przepisów prawa są działalnością usługową w zakresie handlu, ujętą w PKWiU z 1997 r., pod symbolami 52.63. 10-00.90, to przychód uzyskany w związku z jej wykonaniem podlega opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W tym też zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ad. 2) Jak już wskazano zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym /?/.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Po dokonaniu analizy przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu stanu faktycznego należy uznać, iż w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę w związku ze zwrotem przez nabywców towarów kosztów wysyłki powstanie przychód należny w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, a co za tym idzie środki pieniężne, przekazane Wnioskodawcy również tytułem ww.

kosztów, będą stanowiły przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak wynika bowiem z wniosku, Wnioskodawca nie informuje swoich klientów w opisie bądź regulaminie aukcji internetowych, że kupujący zawiera z nim umowę pełnomocnictwa, stanowiącą umocowanie do nadania przesyłki w imieniu i na rzecz klienta, który zobowiązuje się do zwrotu kosztów przesyłki.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby ? mocodawcy, na mocy którego inna osoba ? pełnomocnik, staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy. Skoro jednakże pełnomocnictwo w ww. zakresie nie zostało Wnioskodawcy udzielone, to brak jest podstaw prawnych do przyjęcia, iż dokonując wysyłki zakupionych przez klientów przedmiotów, działa on w ich imieniu i na ich rzecz. W konsekwencji brak jest i podstaw prawnych do wyłączenia przekazanych przez klientów tytułem kosztów wysyłki kwot pieniężnych z przychodów podatkowych.

Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika