w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez biegłego sądowego z tytułu sporządzania (...)

w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez biegłego sądowego z tytułu sporządzania opinii na rzecz sądów, prokuratury i policji podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg stawki liniowej w wysokości 19%

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana S. przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura ? 22 października 2008r.), uzupełnionym w dniu 7 stycznia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych przez biegłego sądowego z tytułu sporządzania opinii na rzecz sądów, prokuratury i policji ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej. podatku dochodowego od osób fizycznych m.in w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych przez biegłego sądowego z tytułu sporządzania opinii na rzecz sądów, prokuratury i policji.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 23 grudnia 2008r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 7 stycznia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego o konstytucyjności art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.) sygn. akt. K 50/05 wnioskodawca powziął wątpliwość co do prawidłowości ustalania podstawy opodatkowania przychodu uzyskiwanego w związku z otrzymywaniem wynagrodzenia, za sporządzenie opinii na rzecz sądów, prokuratury czy policji oraz możliwości opodatkowania uzyskanych przez biegłego dochodów tzw. podatkiem liniowym.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy biegły sądowy wykonując swoje czynności na wezwanie Sądów, Prokuratury, Policji prowadzi działalność gospodarczą w myśl stosownych ustaw, a co zostało podniesione w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 czerwca 2008r. (sygn. akt K 50/05) i możliwe jest, aby obrał formę opodatkowania w postaci podatku liniowego oraz uwzględniał ewentualne pobrane zaliczki przez Sąd, Prokuraturę, Policję na podatek dochodowy, a wyszczególnione między innymi w deklaracji PIT-11...

(pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem wnioskodawcy, w zakresie prowadzenia przez biegłego działalności gospodarczej, w uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego o konstytucyjności art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.) sygn. akt. K 50/05, Trybunał wskazał, że biegli prowadzą działalność gospodarczą.

Skoro w opinii Trybunału Konstytucyjnego biegli prowadzą działalność gospodarczą to zasadnym jest aby mogli oni skorzystać z formy opodatkowania podatkiem dochodowym liniowym w wysokości 19%, zamiast pozostawać w formie rozliczenia podatkiem na zasadach ogólnych.

Następuje jednak wątpliwość, czy zatem Sąd, Prokuratura, Policja winna pobierać zaliczkę na podatek dochodowy i wystawiać roczne rozliczenia podatkowe w formie PIT-11.

Jeżeli nawet następuje taka sytuacja, to w ocenie wnioskodawcy biegły ma prawo do złożenia zeznania rocznego z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, uwzględniając także wynagrodzenie otrzymywane od Sądów, Prokuratury i Policji, a pobrane przez te organy zaliczki na podatek dochodowy i wyszczególnione w deklaracjach PIT-11 zaliczyć na poczet należnego podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są m.in. odpowiednio:

  • działalność wykonywana osobiście oraz
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 tej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż możliwość opodatkowania 19% stawką tzw. podatku liniowego dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9,

Wyłączenie to obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Dlatego też, przychody wnioskodawcy uzyskane z tytułu wykonywania czynności na zlecenie sądów, prokuratury i policji zaliczyć należy do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w cyt. wyżej art. 10 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których nie ma zastosowania opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy.

W związku z tym wnioskodawca nie może skorzystać z opodatkowania dochodów z tytułu wykonywania tych czynności tzw. podatkiem liniowym według stawki 19%.

Natomiast zaliczenie uzyskanych przychodów do działalności wykonywanej osobiście nakłada na podmioty dokonujące wypłaty świadczeń z tytułów, o których mowa m. in. w art. 13 pkt 6 ww. ustawy obowiązek płatnika. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009r., nadanym art. 1 pkt 34 lit. a) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 209 poz.1316).

Jednocześnie zauważyć należy, iż do dochodów uzyskanych w roku 2008r. znajduje zastosowanie przepis w brzmieniu obowiązującym w ww. roku, w świetle którego zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Natomiast w myśl art. 42 ust 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11). Dane zamieszczone w informacji sporządzonej przez płatnika podatnik winien wykazać w składanym do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym ?Zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym? w pozycjach właściwych dla źródła przychodu jakim jest działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy, z uwzględnieniem art. 155 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), zgodnie z którym w przypadkach nieuregulowanych w odrębnych przepisach, do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług oraz zwróconej różnicy podatku od towarów i usług.

Wśród tych danych jest m. in. informacja o wysokości zaliczek pobranych przez płatnika rzutująca na efekt końcowy rozliczenia się w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok podatkowy, tj. nadpłatę lub kwotę do zapłaty.

Zatem stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, iż w zakresie dotyczącym możliwości zaliczenia przychodów uzyskiwanych przez biegłego sądowego z tytułu sporządzania opinii na zlecenie sądów, prokuratury i policji do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza oraz sposobu ustalenia podstawy opodatkowania dochodów uzyskanych w związku ze ww. sporządzeniem opinii wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika