zwolnienie z opodatkowania umorzonej pożyczki sygn: IBPBI/1/415-384/09/KB

zwolnienie z opodatkowania umorzonej pożyczki

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku opatrzonym datą 28 kwietnia 2008r. (data wpływu do Organu ? 07 maja 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu powstałego na skutek umorzenia pożyczki finansowanej ze środków budżetu państwa ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 07 maja 2009r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu powstałego na skutek umorzenia pożyczki finansowanej ze środków budżetu państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki jawnej trzech osób fizycznych, prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie piekarnictwa ? cukiernictwa. W 2006 roku wspólnicy Spółki podpisali umowę z Funduszem na pożyczkę w kwocie 200.000 zł w ramach pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw województwa w związku z instrumentem ?Linia pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw?, gdzie środki na pożyczkę pochodzą z budżetu państwa, co zapisano w umowie. Pożyczka przeznaczona miała być na sfinansowanie inwestycji w wyniku której powstaną nowe miejsca pracy. Inwestycja miała polegać na wykonaniu prac budowlanych przy rozbudowie piekarni i zakupie maszyn piekarniczo ? cukierniczych. Umowa zakładała wystąpienie Instytucji Wdrażającej o umorzenie pożyczki w ramach pomocy de minimis, po spełnieniu wymogów umowy. W dniu 29 stycznia 2009r. Spółka otrzymała decyzję w sprawie umorzenia pożyczki w kwocie 180.000 zł. W związku z powyższym wnioskodawca ma wątpliwości jaki skutek podatkowy spowoduje umorzenie pożyczki w ramach pomocy de minimis, finansowanej ze środków budżetu państwa. Ze środków pożyczki, jak i ze środków własnych Spółka dokonała rozbudowy piekarni oraz zakupiła urządzenia piekarniczo ? cukiernicze. Od 2006 roku dokonuje amortyzacji tej inwestycji budowlanej oraz tych urządzeń.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy umorzenie pożyczki finansowanej ze środków budżetu państwa w ramach pomocy de minimis jest przychodem zwolnionym od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129...

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem wnioskodawcy umorzenie pożyczki finansowanej ze środków budżetu państwa w ramach pomocy de minimis, jest przychodem zwolnionym od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 6, w tym z tytułu zaciągniętych kredytów (pożyczek), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Sam fakt otrzymania pożyczki jest obojętny podatkowo, gdyż pożyczka z samej swojej istoty podlega zwrotowi. Zgodnie bowiem z art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Skutki podatkowe powoduje dopiero umorzenie pożyczki. Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż każda umorzona pożyczka, za wyjątkiem pożyczek z Funduszu Pracy, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej mający wpływ na podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.) dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:

  1. finansowanie lub dofinansowanie:
    a. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    b. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    c. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    d. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.), zwanym dalej 'organizacjami pozarządowymi',
    e. kosztów realizacji inwestycji
    - zwane dalej 'dotacjami celowymi';
  2. dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej 'dotacjami podmiotowymi';
  3. dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane dalej 'dotacjami przedmiotowymi';
    3a.

    realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dalej 'dotacjami rozwojowymi';
  4. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie;
  5. pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.

Podstawową cechą ww. dotacji jest ich bezzwrotny charakter. Nie można zatem utożsamiać udzielonej a następnie umorzonej pożyczki z dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, o której mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotacje te mają bowiem co do zasady charakter bezzwrotny natomiast pożyczka, co do zasady, podlega zwrotowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jawna, której wnioskodawca jest wspólnikiem, otrzymała z Funduszu pożyczkę na sfinansowanie inwestycji. W umowie zaznaczono, iż środki na udzielenie pożyczki pochodzą z budżetu państwa. W dniu 29 stycznia 2009r. Spółce umorzono część ww. pożyczki. Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż wartość umorzonej pożyczki będzie stanowiła przychód z prowadzonej przez wnioskodawcę w formie Spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód (dochód) ten nie będzie przy tym zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ani na podstawie wskazanego we wniosku przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym, ani żadnego innego przepisu tej ustawy.

Z uwagi na powyższe, przedstawione we wniosku stanowisko, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 2-4 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPBI/1/415-607/09/KB, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika