w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację projektu szkoleniowego ?...? w (...)

w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację projektu szkoleniowego ?...? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 24 maja 2010r.), uzupełnionym w dniu 29 lipca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych na realizację projektu szkoleniowego ?Nowe umiejętności-pewniejsza przyszłość? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego ? jest prawidłowe,
  • podstawy prawnej ww. zwolnienia, w odniesieniu do środków finansowych otrzymanych:
    • w 2009r. ? jest prawidłowe,
    • w 2010r. z budżetu państwa ? jest prawidłowe,
    • w 2010r. z Unii Europejskiej ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację projektu szkoleniowego ?Nowe umiejętności-pewniejsza przyszłość? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 14 lipca 2010r. Znak: IBPBI/1/415-500/10/BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 29 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi wraz ze swoim wspólnikiem działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. W dniu 8 czerwca 2009r. została przez nich podpisana umowa o dofinansowanie projektu pt. ?Nowe umiejętności-pewniejsza przyszłość? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Wojewódzkim Urzędem Pracy jako Instytucją Pośredniczącą II stopnia. Przedmiotowa umowa przewiduje, że Instytucja Pośrednicząca II stopnia przyznaje Beneficjentowi wsparcie w formie: 85% płatności ze środków europejskich, a 15% jako dotacja celowa z budżetu państwa. Środki przekazywane są transzami. Rozliczenie transzy poprzedniej uruchamia następną. Otrzymane kwoty są dzielone na dotację celową przekazywaną przez Wojewódzki Urząd Pracy oraz środki europejskie przekazywane przez Ministerstwo Finansów.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

  • przedmiotem wniosku jest dotacja otrzymana w ramach:
    • działania 8.1. ?Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie?
    • poddziałania 8.1.1. ?Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwa dla przedsiębiorców?
  • dofinansowanie do projektu wypłacone jest na wyodrębnione konto Spółki,
  • dotacja wypłacana jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonych w harmonogramie płatności. Pierwsza transza zaliczki przekazana została 7 października 2009r. Ostatnia transza zaliczki przekazana zostanie w styczniu 2011r.
  • otrzymana dotacja przekazana zostanie na wsparcie uczestników projektu w formie szkoleń oraz doradztwa zawodowego,
  • zgodnie z zawartą umowa o dofinansowanie projektu w formie dotacji wspólnicy spółki są beneficjentami otrzymanych środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy kwota dotacji, która wpływa na wyodrębnione dla celów projektowych konto Spółki cywilnej, realizującej przedmiotowy projekt w ramach programu Operacyjnego ?Kapitał Ludzki?, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, jest przychodem firmy korzystającym ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i co za tym następuje, nie powinna być ujmowana w książce przychodów i rozchodów prowadzonej dla Spółki jako przychód firmy, a koszty z niej sfinansowane nie powinny być uznawane za koszty uzyskania przychodów firmy...

Czy otrzymane dofinansowanie nie stanowi wynagrodzenia dla wspólnika Spółki cywilnej lecz w części nie przeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych ? przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Czy w przypadku osiągnięcia wynagrodzenia przez wspólników Spółki, jako osób realizujących projekt bez podpisywania umów o pracę lub zlecenia, będą oni korzystali również ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że Spółka cywilna realizuje bezpośrednio cel programu, a środki stanowiące dofinansowanie pochodzą częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, jako dotacja celowa, jak również przeznaczane są na realizację Programu Operacyjnego ?Kapitał Ludzki? lata 2009-2013, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d oraz pkt 129 są przychodami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wspólnika uzyskanego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu Wnioskodawca uważa, że wspólnicy prowadząc działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodu, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych wkładów w tej Spółce. Wspólnicy realizują projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i otrzymana dotacja nie jest dochodem osobistym każdego ze wspólników.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca, prowadzi wraz ze swoim wspólnikiem działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. W dniu 8 czerwca 2009r. została przez nich podpisana umowa o dofinansowanie projektu pt. ?Nowe umiejętności-pewniejsza przyszłość? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Wojewódzkim Urzędem Pracy jako Instytucją Pośredniczącą II stopnia. Przedmiotowa umowa przewiduje, że Instytucja Pośrednicząca II stopnia przyznaje Beneficjentowi wsparcie w formie: 85% płatności ze środków europejskich, a 15% jako dotacja celowa z budżetu państwa. Środki przekazywane są transzami. Rozliczenie transzy poprzedniej uruchamia następną. Otrzymane kwoty są dzielone na dotację celową przekazywaną przez Wojewódzki Urząd Pracy oraz środki europejskie przekazywane przez Ministerstwo Finansów. Dofinansowanie do projektu wypłacone jest na wyodrębnione konto Spółki. Dotacja wypłacana jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonych w harmonogramie płatności. Pierwsza transza zaliczki przekazana została 7 października 2009r. Ostatnia transza zaliczki przekazana zostanie w styczniu 2011r.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r.

Należy zauważyć, iż ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r. do dnia 31 grudnia 2009r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego ? podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane ?dotacjami rozwojowymi?.

W myśl art. 202 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są wydatkami budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007?2013, jako dotacje, były w roku 2009 wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u jej beneficjenta.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie w 2009r. Wnioskodawca był beneficjentem środków pochodzących z ww. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, środki te, w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne stanowiły dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zauważyć przy tym należy, iż praca świadczona przez wspólnika spółki na rzecz projektu jest zawsze pracą wykonywaną w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji otrzymane środki stanowią jego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie zaś przychód Spółki.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Wskazać przy tym należy, iż w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej 'płatnościami', odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany zostały pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010r., zgodnie z którym, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zatem środki, które Wnioskodawca otrzymał i otrzyma w roku 2010 z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego ?Kapitał Ludzki?, są (będą) wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (o ile w istocie Wnioskodawca będzie w tym zakresie beneficjentem środków europejskich).

Natomiast środki, które w roku 2010r. w ramach ww. działania, Wnioskodawca otrzyma, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.

Jako przychód zwolniony, środki te nie podlegają ujęciu w prowadzonej przez Spółkę cywilną na potrzeby działalności gospodarczej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zauważyć jednakże należy, iż jeżeli otrzymane środki finansowe Wnioskodawca przeznaczy na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych np. na zakup lub wytworzenie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), wówczas, mając na uwadze brzmienie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane środki finansowe, w tej części, nie będą stanowiły przychodu z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych na realizację projektu szkoleniowego pt. ?Nowe umiejętności-pewniejsza przyszłość? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz podstawy prawnej ww. zwolnienia, w odniesieniu do środków finansowych otrzymanych w 2009r. i otrzymanych w 2010r. z budżetu państwa należało uznać za prawidłowe. Natomiast w zakresie podstawy prawnej ww. zwolnienia w odniesieniu do środków finansowych otrzymanych w 2010 r. z Unii Europejskiej należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo nadmienić należy, iż wskazany przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10., 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika