kolejność wykorzystania pomocy publicznej z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie (...)

kolejność wykorzystania pomocy publicznej z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w sytuacji posiadania 2 zezwoleń.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 18 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kolejności wykorzystania pomocy publicznej w postaci zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w sytuacji posiadania dwóch zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie tej strefy ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kolejności wykorzystania pomocy publicznej w postaci zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w sytuacji posiadania dwóch zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie tej strefy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi wraz ze wspólnikiem działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej.

Wnioskodawca i jego wspólnik uzyskali dwa zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: KSSE, Strefa):

  • Zezwolenie z 20 marca 2006r. (dalej: Zezwolenie 1), zmienione następnie postanowieniem nr ... z 11 grudnia 2006r. W Zezwoleniu 1 zostały wymienione warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie KSSE dotyczące m.in. poniesienia wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 1.200.000 zł do dnia 30 czerwca 2007r. oraz zatrudnienia 8 nowych pracowników do 30 czerwca 2008r. Wnioskodawca spełnił te warunki w terminie,
  • Zezwolenie z 09 grudnia 2008r. (dalej: Zezwolenie 2). Podstawowe warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy jakie określa Zezwolenie 2 to: poniesienie przez Wnioskodawcę i jego wspólnika wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 2.062.500 zł w terminie do 31 grudnia 2009r. oraz zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia poprzez zatrudnienie 2 nowych pracowników w terminie do 31 grudnia 2009r. Wnioskodawca i jego wspólnik spełnili powyższe warunki w terminie.

Przedmiotem inwestycji objętej Zezwoleniem 1 była budowa zakładu produkcyjnego, składającego się na halę produkcyjną, magazyn oraz część biurową i pomieszczenia socjalne. Realizacja tej inwestycji skutkowała zwiększeniem zatrudnienia przez spółkę do 10 pracowników. Przedmiotem inwestycji objętej Zezwoleniem 2 była natomiast rozbudowa tego przedsiębiorstwa poprzez zakup i instalację nowoczesnych maszyn i urządzeń w celu uruchomienia wysokowydajnej produkcji offsetowego druku komercyjnego (ulotki, foldery, gazetki, reklama itp.). Należy podkreślić, iż obydwa zezwolenia obejmują analogiczne kategorie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej określone w pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Wnioskodawca korzysta obecnie z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu prowadzenia działalności na terenie KSSE zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania ze zwolnienia jest prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy w wyniku realizacji inwestycji objętej Zezwoleniem 1. Wielkość pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego, z której Wnioskodawca dotychczas skorzystał jest równa wartości niezapłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z prowadzeniem działalności na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia 1. Wnioskodawca nie korzystał natomiast dotychczas z puli pomocy publicznej przysługującej Wnioskodawcy na podstawie Zezwolenia 2.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, Wnioskodawca zastanawia się, czy może bezpośrednio po zakończeniu korzystania z puli pomocy publicznej z Zezwolenia 1 rozpocząć korzystanie z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie Strefy w wyniku realizacji inwestycji objętej Zezwoleniem 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym Wnioskodawca może rozpocząć korzystanie z pomocy publicznej w zakresie określonym w Zezwoleniu 2...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest uprawniony do rozpoczęcia korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego, przyznanej na podstawie Zezwolenia 2.

Wnioskodawca podkreśla, że zarówno przepisy podatkowe, jak również odpowiednie przepisy dotyczące funkcjonowania podatników na terenie specjalnych stref ekonomicznych, nie regulują szczegółowych zasad kalkulacji tej pomocy oraz kolejności korzystania przez danego podatnika z pomocy publicznej przyznanej na podstawie dwóch lub więcej zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zgodnie z art. 12 ust. 1 (winno być art. 12) ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm., dalej: ustawa o SSE), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym os osób fizycznych. Zwolnienie, o którym mowa powyżej wynika również z dyspozycji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust.

1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Właściwe przepisy strefowe oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazują jaki jest wpływ wykorzystania dostępnej puli pomocy publicznej udzielonej na podstawie jednego zezwolenia na moment rozpoczęcia korzystania z puli pomocy publicznej udzielonej na podstawie drugiego zezwolenia. Tym samym, nie ma żadnych przeszkód, aby Wnioskodawca, po zakończeniu korzystania z pomocy publicznej udzielonej na podstawie Zezwolenia 1 rozpoczął korzystanie z nowej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego, przyznanej na podstawie Zezwolenia 2. Korzystanie ze zwolnienia podatkowego przyznanego na podstawie Zezwolenia 2 zależne jest natomiast od warunków prowadzenia działalności gospodarczej określonych w tym zezwoleniu, które, jak wspomniano, Wnioskodawca spełnia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Pamiętać jednak należy, iż suma pomocy publicznej, z której Wnioskodawca skorzysta na podstawie obu posiadanych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, nie może przekroczyć maksymalnej, dopuszczalnej wartości tej pomocy, określonej w odrębnych przepisach.

Jednocześnie wskazać należy, iż zakresem niniejszej interpretacji objęta jest jedynie kwestia kolejności wykorzystania przez Wnioskodawcę pomocy publicznej z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie dwóch zezwoleń. Natomiast kwestia spełnienia przez Wnioskodawcę warunków umożliwiających korzystanie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę z działalności na terenie strefy nie stanowi przedmiotu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 ? 511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika