Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej (...)

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją samolotu stanowiącego środek trwały w tej działalności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 22 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 22 i 25 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją samolotu stanowiącego środek trwały w tej działalności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją samolotu stanowiącego środek trwały w tej działalności.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 marca 2010 r. Znak: IBPP3/443-47/10/IK, IBPBI/1/415-62/10/AP, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 22 i 25 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z potrzebą bezpośredniego, szybkiego kontaktowania się z kontrahentami znajdującymi się w różnych częściach kraju, a tym samym skrócenie do minimum czasu służącego do pokonywania drogi, Spółka zakupiła do celów działalności gospodarczej mały samolot ultralekki. Szybki i bezpośredni kontakt z klientami ma bezpośredni wpływ na jakość i ilość wykonywanych usług oraz na obniżenie kosztów podróży służbowych i usług transportowych małego sprzętu. Spółka w przeciągu ostatnich 3 lat przekształciła się ze spółki cywilnej w spółkę prawa handlowego i w roku 2008 zwiększyła obroty do ponad 25.000.000 zł. W związku z powyższym, Spółka jako wiarygodny partner wielkich firm budowlanych wygrywa przetargi w wielu miejscach w kraju na wiele inwestycji.

Stąd potrzeba szybkiego i bezpośredniego kontaktu z kontrahentami; a biorąc pod uwagę koszty nabycia samolotu (89.000 euro), które są porównywalne z dobrej klasy samochodem osobowym, Wnioskodawca uważa, iż koszty eksploatacji, przechowywania i napraw bieżących jak i zakupu paliwa są kosztami uzyskania przychodu w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie bez znaczenia jest też zwiększona popularyzacja takich rozwiązań komunikacyjnych w ostatnich latach w naszym kraju; stąd sprawniejsza logistyka takich przedsięwzięć.

Z wniosku wynika również, iż ww. samolot Spółka zakupiła w miesiącu wrześniu 2009 r. i jest on używany jako środek transportu (jest środkiem trwałym firmy). Spółka świadczy usługi budowlano-melioracyjne na terenie całego kraju, są to usługi specjalistyczne, wymagające odpowiedniego sprzętu i odpowiednio wykwalifikowanej siły roboczej. Np. wbijanie ścianek szczelnych, grodzic, pali; przebudowy rurociągów, odwadniania terenów, budowa kanalizacji i sieci wodociągowych. W 2009 roku wspólnicy Spółki rozpoczęli usługi. W związku z potrzebą szybkiego przemieszczania się właścicieli firmy, którzy pełnią jednocześnie rolę kierowników budowy i osób decyzyjnych, zakupiono samolot. Jeden ze wspólników Spółki ? właściciel firmy posiada licencję pilota i tym samym dotarcie do położnych nawet najdalej, inwestycji nie stanowi problemu.

Spółka w czasie zakupu samolotu jak i również obecnie, wykonywała kilkanaście usług na terenie ww. województw i użytkowanie samolotu do celów działalności gospodarczej znacznie usprawniło logistykę firmy. Przykładowo w mieście G. nastąpiła awaria rurociągu, która wymagała szybkiego podjęcia decyzji, a przede wszystkim obecności osoby decyzyjnej i jednocześnie w tym samym czasie trzeba było stawić się na odbiór protokołu zdawczego w woj. Samolotem transportowane są również małe maszyny, co znacznie obniża koszty transportu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki związane z eksploatacją samolotu, który jest wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej Spółki (paliwo, koszty napraw bieżących) są kosztami uzyskania przychodów...

(pierwsza część pytania oznaczonego we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z eksploatacją samolotu ultralekkiego stanowią koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a poza tym, takich wydatków nie ma w katalogu wymienionym w art. 23 ww. ustawy i wydatki te są ponoszone w celu osiągania przychodów z działalności. Usprawniają działalność firmy i jej wiarygodność, a możliwość szybkiego przemieszczania się w czasie i przestrzeni umożliwia rozwój firmy i praktycznie nieograniczone możliwości dalszego usprawniania działania firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, powinien spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 powyższej ustawy,
  • być właściwie udokumentowany,

Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej należy brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się do osiągnięcia przychodu a także racjonalność, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wymienionych w ustawie, mogą być kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy.

Przepisy prawa nie ograniczają możliwości zakupu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej różnych środków transportu osobowego, w tym także samolotu.

Warunkiem koniecznym dla uznania wydatków związanych z eksploatacją określonego składnika majątku, w tym przypadku samolotu, za koszt uzyskania przychodu jest jego wykorzystywanie w ramach i na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Podkreślenia wymaga fakt, iż wykazanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy eksploatacją tego samolotu a osiągniętym przychodem spoczywa na Wnioskodawcy. To on bowiem osiągać będzie korzyści polegające na możliwości zaliczenia wydatków związanych z eksploatacją ww. samolotu do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej i obniżeniu podstawy opodatkowania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż wspólnicy w ramach prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalnością gospodarczą zakupili samolot, który jest w tej działalności wykorzystywany. Samolot ten został zaliczony do środków trwałych Spółki. Spółka świadczy usługi budowlano-melioracyjne na terenie całego kraju. Natomiast wspólnicy Spółki pełnią rolę kierowników budowy i osób decyzyjnych. Ponadto jeden z nich posiada licencję pilota.

Decyzja o zakupie przedmiotowego samolotu została pojęta przede wszystkim w związku z potrzebą szybkiego kontaktowania się z kontrahentami znajdującymi się w różnych regionach kraju, jak również skróceniem do minimum czasu służącego do pokonywania odległości pomiędzy miejscami prowadzonych prac budowlano-melioracyjnych. Samolotem tym przewożone są również małe maszyny.

Powyższe ma więc bezpośredni wpływ na jakość i ilość wykonywanych usług oraz na obniżenie kosztów podróży służbowych i usług transportowych małego sprzętu. W związku z wykorzystywaniem ww. samolotu Spółka ponosi m.in. wydatki związane z jego eksploatacją (zakup paliwa, naprawy bieżące).

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż chociaż wskazanych we wniosku wydatków nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami Spółki, to ich poniesienie jest racjonalnie uzasadnione w kontekście prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej. Wydatki te spełniają, w znaczeniu obiektywnym, wynikającą z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przesłankę celowości i jako niewymienione w art. 23 tej ustawy mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania, stosownie do rodzaju prowadzonej księgi podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zważywszy na fakt, iż wnioskodawcą jest Spółka Jawna niniejsza interpretacja stosownie do postanowień m. in. art. 14k Ordynacji podatkowej, jest wiążąca tylko dla tego podmiotu co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Nadmienić należy, iż w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej zakupionego samolotu stanowiącego środek trwały w tej działalności oraz w zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika