w zakresie braku obowiązku uznania działalności polegającej na prowadzeniu placówki szkolno wychowawczej (...)

w zakresie braku obowiązku uznania działalności polegającej na prowadzeniu placówki szkolno wychowawczej za pozarolniczą działalność gospodarczą

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 2 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku uznania działalności polegającej na prowadzeniu placówki szkolno wychowawczej za pozarolniczą działalność gospodarczą ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku uznania działalności polegającej na prowadzeniu placówki szkolno wychowawczej za pozarolniczą działalność gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie niepłatnej, niepublicznej zasadniczej szkoły zawodowej dla młodzieży niepełnosprawnej. Prowadzenie szkoły jest oparte wyłącznie na dotacji z Urzędu Miasta. Z uwagi na specyficzny rodzaj szkoły ilość młodzieży jest ograniczona naborem.

W roku 2010 Uchwałą Rady Miejskiej podjęto decyzję o rozliczaniu się z otrzymanych dotacji w sposób następujący:

  • wynagrodzenia pracowników wraz z narzutami,
  • wydatki eksploatacyjne, w tym media,
  • zakup materiałów, wyposażenia, książek i pomocy dydaktycznych,
  • remonty i naprawy,
  • wydatki dotyczące wynajmu pomieszczeń,
  • inne wydatki nie stanowiące wydatków inwestycyjnych, przeznaczone na realizację zadań z zakresu kształcenia, wychowywania i opieki, w tym profilaktyki społecznej.

Kwota niewykorzystanej dotacji podlega zwrotowi do dnia 31 stycznia następnego roku.

Istotne elementy stanu faktycznego przedstawiono również w części F. poz. 55 wniosku, gdzie wskazano, iż:

  • z rozliczeń prowadzonej działalności wynika jednoznacznie, że należy odprowadzać podatek dochodowy od osiągniętego dochodu oraz regulować należne składki ZUS tytułem ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego, FP i FGŚP od właściciela prowadzonej działalności oraz
  • zgodnie z uchwałą, Rada Miasta nie zalicza podatku dochodowego oraz składek ZUS Wnioskodawcy do kosztów uzyskania przychodów działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy prowadzenie placówki szkolno ? wychowawczej podlega pod działalność gospodarczą...

Jak Wnioskodawca może naliczyć podatek dochodowy i odprowadzić osobiste składki ZUS w sytuacji zwrotu niewykorzystanej dotacji zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej...

Jak rozliczać się z Urzędem Skarbowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o prowadzeniu działalności gospodarczej nakazuje podatnikowi tak prowadzić działalność gospodarczą, aby uzyskiwać dochód. Uchwała Rady Miasta nie pozostawia możliwości osiągnięcia dochodu, gdyż nadwyżkę nad kosztami należy zwrócić. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma do czynienia z działalnością gospodarczą więc nie podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2010 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych.

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi nieodpłatną, niepubliczną zasadniczą szkołę zawodową dla młodzieży niepełnosprawnej, której jedynym źródłem finansowania jest dotacja otrzymywana z Urzędu Miasta.

W świetle definicji działalności gospodarczej zawartej w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie niepublicznych szkół jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Trudno bowiem sądzić, iż osoba prowadząca szkołę niepubliczną nie otrzymuje gratyfikacji finansowej za wykonywane czynności. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań. Wobec powyższego, o możliwości uznania określonej aktywności gospodarczej za pozarolniczą działalność gospodarczą decyduje zamiar, okoliczności i cel jej prowadzenia. Ponadto, prowadząc szkołę niepubliczną podmiot ponosi odpowiedzialność względem jej uczniów, a zajęcia prowadzone są w miejscu i czasie ustalonym przez osobę prowadzącą szkołę. Osoba ta również, ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż prowadzenie przez Wnioskodawcę niepublicznej zasadniczej szkoły zawodowej nosi znamiona działalności gospodarczej i stanowi źródło przychodu, jakim jest określona w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza. Tym samym dochód osiągnięty z tego źródła, co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych ? zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych ? nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, środki finansowe przeznaczone na sfinansowanie bieżącej działalności szkoły niepublicznej, co do zasady stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, natomiast przeznaczone na zakup środków trwałych przychodu takiego nie stanowią. Nie oznacza to jednakże, iż dotacje otrzymane na prowadzenie szkoły niepublicznej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z brzmienia art. 219 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) wynika, iż z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe również innym podmiotom niż samorządowe zakłady budżetowe, o ile tak stanowią odrębne przepisy. Tym samym dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego przez niepubliczną zasadniczą szkołę zawodową, przeznaczone na działalność oświatową, są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zauważyć należy, iż wydatki sfinansowane tą dotacją nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej na mocy art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy. W myśl bowiem tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż uzyskiwanie przez Wnioskodawcę dochodu zwolnionego od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, nie oznacza, iż nie prowadzi on działalności gospodarczej w rozumieniu tej ustawy.

Odnosząc się natomiast do kwestii ?rozliczeń z urzędem skarbowym?, stwierdzić należy, iż podstawą obliczenia zaliczek na podatek dochodowy jest dochód (nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania), którego ustalenia dokonuje się na podstawie prowadzonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. Zgodnie z art. 44 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według określonych przepisami prawa zasad. Podatnicy, o których mowa wyżej stosownie do postanowień art. 44 ust. 3 są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Obowiązek wpłacenia zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku. Zaliczkę stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w ustawie (po uwzględnieniu odliczeń i według skali).

Zaliczki miesięczne od przychodów z działalności gospodarczej za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień w wysokości należnej za listopad w terminie do dnia 20 grudnia (art. 44 ust. 6 ustawy). Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy za rok podatkowy do dnia 30 kwietnia następnego roku podatnicy są obowiązani składać zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (straty).

Mając zatem na względzie, iż dochody, jakie otrzymuje Wnioskodawca z Urzędu Miasta w postaci dotacji na prowadzenie zasadniczej szkoły zawodowej dla młodzieży niepełnosprawnej, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 129 ww. ustawy, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, jak również do wykazania tych dochodów w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zauważyć należy ponadto, iż skoro dochód, jaki otrzymuje Wnioskodawca w związku z prowadzeniem szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to brak jest podstaw prawnych do pomniejszania tego dochodu o składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy. Zgodnie bowiem z tym przepisem, podstawę obliczenia podatku stanowi m.in. dochód, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2009r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.), zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących. Przy czym, odliczenie to nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie dotyczącym rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika