Czy w przypadku gdy koszt przesyłki jest niższy niż 10 zł różnica stanowi przychód podlegający (...)

Czy w przypadku gdy koszt przesyłki jest niższy niż 10 zł różnica stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych u sprzedającego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2012r. (data wpływu do tut. Biura 26 marca 2012r.), uzupełnionym w dniach 27 marca oraz 05 i 08 czerwca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności uznania za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawczyni przez nabywców towarów na pokrycie zobowiązań wobec operatora pocztowego w przypadku gdy faktyczny koszt przesyłki jest niższy niż pobrana opłata za przesyłkę pocztową - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie konieczności uznania za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawczyni przez nabywców towarów na pokrycie zobowiązań wobec operatora pocztowego w przypadku gdy faktyczny koszt przesyłki jest niższy niż pobrana opłata za przesyłkę pocztową. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 maja 2012r. Znak: IBPBI/1/415-374/12/ESZ, IBPBI/1/415-639/12/ESZ oraz IBPP1/443-323/12/AL wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 05 i 08 czerwca 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży odzieży za pośrednictwem portalu internetowego. W regulaminie sklepu zawarto zapis, że koszt za przesyłkę pocztową wynosi 10 zł niezależnie od ilości zakupionych towarów. Kupujący przelewa na rachunek sprzedającego należność za towar oraz opłatę pocztową. Kupujący udzieli Wnioskodawczyni pełnomocnictwa, w którym upoważni Ją do zawarcia w jego imieniu i na jego rachunek umowy o świadczenie usług pocztowych z operatorem pocztowym. Zapis o udzieleniu pełnomocnictwa przez kupującego na rzecz sprzedającego będzie zawarty w regulaminie sklepu. Wnioskodawczyni działając jako pełnomocnik kupującego zleci wykonanie usługi pocztowej operatorowi pocztowemu w imieniu i na rachunek kupującego. W przypadku, gdy rzeczywisty koszt przesyłki jest niższy niż kwota pobranej przez Wnioskodawczynię opłaty pocztowej (10 zł), Wnioskodawczyni nie zwróci nadwyżki - kwota ta stanowić będzie dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wykonanej usługi. W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 05 czerwca 2012r., Wnioskodawczyni wskazała, iż opodatkowuje przychody (dochody) z prowadzonej działalności gospodarczej na tzw. zasadach ogólnych wynikających z ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku gdy koszt przesyłki jest niższy niż 10 zł, różnica stanowi u sprzedającego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

(część pytania oznaczonego we wniosku Nr 3)

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku gdy koszt faktycznej opłaty pocztowej jest niższy niż ustalona kwota 10 zł, różnica ta stanowi przychód dla sprzedającego, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 361 ze zm.), źródłem przychodów jest m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy do przychodów o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się zwróconych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży odzieży za pośrednictwem portalu internetowego. Kupujący przelewa na rachunek sprzedającego należność za towar oraz zryczałtowaną i określoną kwotowo ?opłatę pocztową?. Kupujący udzieli Wnioskodawczyni pełnomocnictwa, w którym upoważni Ją do zawarcia w jego imieniu i na jego rachunek umowy o świadczenie usług pocztowych z operatorem pocztowym. W przypadku, gdy rzeczywisty koszt przesyłki jest niższy niż kwota pobranej przez Wnioskodawczynię opłaty pocztowej, Wnioskodawczyni nie zwróci nadwyżki - kwota ta stanowić będzie dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wykonanej usługi.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż gdyby kwota należności za przesyłkę otrzymana od kupującego odpowiadała faktycznej odpłatności z tego tytułu, to nie powstałby u Wnioskodawczyni przychód w rozumieniu ww. przepisów, gdyż kwoty przez Nią otrzymane z tego tytułu nie byłyby kwotami należnymi z tytułu sprzedaży towarów. Działając w imieniu i na rachunek nabywcy towarów, jako jego pełnomocnik, zobowiązana jest Ona bowiem do przekazania otrzymanych tytułem wysyłki towaru kwot na rzecz operatora pocztowego.

Należy jednak podkreślić, iż warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji ww. kwot otrzymanych od nabywcy towarów jest działanie Wnioskodawczyni w imieniu i na jego rzecz (rachunek), na podstawie zawartej umowy i stosownego pełnomocnictwa.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy) na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż przychodem z działalności gospodarczej dla Wnioskodawczyni (sprzedającego), jest kwota jaką otrzyma od kupującego na pokrycie wydatków związanych z opłaceniem przesyłki pocztowej, ale tylko w tej części w jakiej opłata ta stanowi dla Niej nadwyżkę nad faktycznie zapłaconą kwotą za przesyłkę pocztową, (zważywszy przy tym, iż kwota ta nie podlega zwrotowi). W pozostałej części kwota ta nie podlega opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zauważyć należy, iż w zakresie pozostałych pytań przedstawionych we wniosku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika