w zakresie możliwości uznania za pozarolniczą działalność gospodarczą czynności wynikających (...)

w zakresie możliwości uznania za pozarolniczą działalność gospodarczą czynności wynikających z zawartej umowy o współpracę oraz obowiązków płatnika w tym zakresie

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura ? 4 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania za pozarolniczą działalność gospodarczą czynności wynikających z zawartej umowy o współpracę oraz obowiązków płatnika w tym zakresie - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2008r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania za pozarolniczą działalność gospodarczą czynności wynikających z zawartej umowy o współpracę oraz obowiązków płatnika w tym zakresie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Jawna planuje w zakresie transportu towarów nawiązać współpracę m.in. z jednoosobowymi podmiotami prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w zakresie transportu, wykonywanego zgodnie z umową łączącą podmioty.

Zgodnie z najistotniejszymi warunkami umowy:

§ 2

  1. W ramach wykonywania zlecenia Zleceniodawca wskazuje Wykonawcy miejsca przeznaczenia towarów oraz zakres czasowy w którym dostawa ma być zrealizowana.Wykonawca sam dokonuje wyboru trasy, kolejności dostaw i czasu dostawy w określonym przedziale.-
  2. Jeżeli zakres czasowy na wykonanie zlecenia wg Wykonawcy, kierującego się racjonalnymi przesłankami, jest zbyt krótki może on odmówić wykonania zlecenia bez żadnych konsekwencji lub też może je przyjąć z zastrzeżeniem, iż nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienie w dostawie. W przypadku przyjęcia zlecenia bez zastrzeżeń i niewykonania go w określonym czasie wynagrodzenie Wykonawcy ulega obniżeniu o 25%. Obniżenie wynagrodzenia nie ogranicza odpowiedzialności z punktu 3 niniejszego paragrafu.
  3. Wykonawca ponosi wobec kontrahentów solidarną odpowiedzialność ze zleceniodawcą za wszelkie szkody wynikłe w sposób pośredni lub bezpośredni z nienależytego wykonywania czynności wynikających z umowy. (?)

§ 5

  1. Wysokość wypłaconego wynagrodzenia za wykonaną usługę jest uzależniona od liczby przejechanych kilometrów, wagi załadowywanych lub rozładowywanych przez Wykonawcę towarów, liczby odbiorców, itp.
  2. Wysokość wynagrodzenia jest ustalana indywidualnie pomiędzy stronami umowy z zachowaniem zapisów punktu 1. W przypadku braku zleceń wynagrodzenia nie przysługuje. (?)

§ 7

  1. Wykonawca oświadcza, że określone w § 1 czynności dotyczące podjętego zlecenia są objęte zakresem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz że posiada właściwą wiedzę, a także wszystkie uprawnienia ? jeśli charakter zlecenia tego wymaga ? niezbędne do prawidłowego wykonania zlecenia. (?)?.

Wykonawcy są podmiotami krajowymi, które dopełniły formalności rejestracyjnych, zgłoszeniowych, do których są zobowiązane osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Do wniosku dołączono wzór ?Ramowej umowy o stałej współpracy? powołany w treści wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podmioty, o których mowa w poz. 50 wniosku współpracujące ze Spółką Jawną na podstawie umowy można uznać za prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (w szczególności nie podlegają wyłączeniu na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), czego potwierdzeniem są zapisy umowne w związku z czym nie ciążą na wnioskodawcy obowiązki płatnika, o których mowa w art. 31 i następnych ww. ustawy...

Zdaniem wnioskodawcy nawiązując współpracę z podmiotami figurującymi w ewidencji działalności gospodarczej może traktować je jako podmioty prowadzące działalność, bowiem:

  1. Jest to działanie zgodne z wolą stron. Ponadto w § 7 umowy wykonawca oświadcza, że wykonywane czynności wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. Nie znajduje w sprawie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ:
  1. Wykonawca odpowiada solidarnie ze zleceniodawcą wobec osób trzecich za szkody wynikłe z niewykonania lub nienależytego wykonania czynności umownych (m.in. § 2 umowy)
  2. Zlecającego, zgodnie z umową, interesuje rezultat wykonanych czynności. Nie można na podstawie przedstawionego wzoru umowy mówić o pracy pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego (m.in. § 2 umowy)
  3. Wykonawca poza ogólnym ryzykiem gospodarczym z tytułu umowy ponosi dodatkowe ryzyko związane z np. różną liczbą zleceń, a co za tym idzie brakiem gwarancji uzyskania określonego wynagrodzenia (m.in. § 5 umowy).

W związku z powyższym wnioskodawca nie będzie posiadał wobec wykonawców, traktowanych jako podmioty prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, obowiązków które ciążą na płatniku, tj. obowiązku związanego z poborem podatku lub zaliczek na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zważywszy na fakt, iż jak wynika z wniosku wnioskodawcą jest podmiot gospodarczy, tj. Spółka Jawna niniejsza interpretacja stosownie do postanowień m. in. art. 14k Ordynacji podatkowej jest wiążąca tylko dla tego podmiotu co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-551 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika