Czy świadcząc usługi konserwatorskie może opłacać kartę?

Czy świadcząc usługi konserwatorskie może opłacać kartę?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2009r. (data wpływu do Organu 22 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości uiszczania tego podatku w formie karty podatkowej przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług konserwatorskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości uiszczania tego podatku w formie karty podatkowej przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług konserwatorskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zajmuje się wykonywaniem prac konserwatorskich w skład których wchodzą:

  1. Konserwacja obrazów sztalugowych, również ołtarzowych, rzeźb drewnianych polichromowanych.
  2. Konserwacja malowideł ściennych (fresków, polichromii), zdobiących ściany kościołów - działania obejmują tzw. konserwację techniczną, należą do niej następujące zabiegi:
    • odczyszczanie powierzchni z zabrudzeń (czyszczenie chemiczne lub mechaniczne),
    • konsolidacja tynku z podłożem w miejscach odspojeń, na których znajduje się polichromia za pomocą iniekcji specjalistycznymi preparatami konserwatorskimi,
    • założenie kitów z zaprawy wapienno-piaskowej w miejscach ubytków podłoża.
  3. Następnym etapem jest konserwacja estetyczna, mająca na celu poprawę odbioru estetycznego dzieła. Działania konserwatorskie dotyczą wyłącznie uzupełnionych kitów, przetarć oryginalnej warstwy malarskiej. Konserwator zobowiązany jest do wykonania dokumentacji opisowo-fotograficznej, rejestrującej przebieg prac konserwatorskich przy obiekcie.
  4. Konserwacja polichromii wykonywana jest na zlecenie Parafii z dotacji Urzędu Marszałkowskiego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Starosty oraz środków własnych Parafii.

Wyżej wymienione prace klasyfikowane są statystycznie pod numerem PKWiU 92.52.12.

W związku z powyższym zadała następujące pytanie:

Czy wykonywanie powyższych czynności uprawnia do opodatkowania kartą podatkową...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wykonywane przez nią czynności mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

  1. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
  2. karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy ? przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Usługi w zakresie prac konserwatorskich (konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych) ujęte zostały pod poz. 69 części I. Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa, Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w poz.

69 Charakterystyki działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej, stanowiącej Załącznik nr 4 do ww. ustawy, zgodnie z którym w zakresie usług konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych mieści się wykonywanie prac konserwatorskich i naprawy wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, np.: obrazów, ram, rzeźb, mebli, przedmiotów muzealnych, broni, zbroi, zegarów, tkanin, strojów oraz innych prac i czynności towarzyszących, niezbędnych do całkowitego wykonania świadczonej usługi.

Użyte w zacytowanym powyżej przepisie określenie ?inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi? pozwala na zakwalifikowanie tu wszelkich czynności poprzedzających prace konserwatorskie oraz następujących po ich zakończeniu czynności, obejmujące m.in. wykonanie do nich dokumentacji opisowo-fotograficznej rejestrującej przebieg prac konserwatorskich.

Również korzystanie z usług specjalistycznych nie wyklucza z możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie prac konserwatorskich zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

W powołanych powyżej przepisach ustawodawca nie odnosi się do statystycznej klasyfikacji PKWiU wykonywanych przez konserwatora czynności, lecz jedynie uzależnia prawo do omawianej formy opodatkowania od tego, aby prace konserwatorskie dotyczyły przedmiotów artystycznych, uznanych za zabytkowe.

Odnosząc zatem treść cyt. powyżej przepisów do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż jeżeli w wymaganym ustawowym terminie wnioskodawczyni złoży wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, to przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w cyt. powyżej art. 25 ust. 1 ww. ustawy? będzie uprawniona do korzystania z tej formy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika