Czy przychód z najmu prywatnej nieruchomości (tj. nie wpisanej do ewidencji środków trwałych) może (...)

Czy przychód z najmu prywatnej nieruchomości (tj. nie wpisanej do ewidencji środków trwałych) może opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym, na podstawie art. 2 ust. 1a ustawy o ryczałcie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 03 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodu z wynajmu nieruchomości nie wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodu z wynajmu nieruchomości nie wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której kupuje, sprzedaje i wynajmuje nieruchomości. Uzyskane przychody opodatkowuje podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ostatnim czasie rozpoczął remont i przebudowę nieruchomości, której nigdy nie używał w prowadzonej działalności gospodarczej, ani też nie zaliczał do środków trwałych, gdyż traktuje ją jako majątek prywatny, tj. niezwiązany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Nieruchomość tą zamierza w przyszłości wynajmować, ale jako najem prywatny, czyli niezwiązany z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychód z najmu prywatnej nieruchomości (tj. nie wpisanej do ewidencji środków trwałych) może opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym, na podstawie art. 2 ust. 1a ustawy o ryczałcie...

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, jako właściciel nieruchomości sam decyduje o tym, którą nieruchomość wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a która pozostaje jego prywatnym majątkiem, dlatego za dopuszczalne uznaje, że mimo prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie szeroko pojętego obrotu nieruchomościami, możliwym jest uznanie, że dana nieruchomość nie będzie wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej, tylko będzie stanowić majątek prywatny. Tym samym przychody osiągane z tytułu najmu nieruchomości pozostającej majątkiem prywatnym, nie będą traktowane jako przychody z prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca uważa, że w przypadku najmu będzie mógł uzyskiwane przychody opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym, na podstawie art. 2 ust. 1a ustawy o ryczałcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Stosownie do art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl w art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Przepisy ww. ustaw nie zawierają zakazu jednoczesnego osiągania przez podatników przychodów z obydwu ww. źródeł przychodów. Ponadto zauważyć należy, iż prawo do opodatkowania przychodów uzyskanych z tzw. prywatnego najmu w formie ryczałtu nie jest uzależnione od nie uzyskiwania przez podatnika przychodów z najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej.

Również zawarta w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, definicja pozarolniczej działalności gospodarczej wskazuje, że przychody mogą być zaliczone do tej działalności, o ile nie zostały zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Wynika zatem z tego, iż najpierw należy ustalić, czy dana umowa najmu generująca przychody jest zawierana w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej w tym zakresie, czy też generuje przychody poza tą działalnością. Dopiero po rozstrzygnięciu tej kwestii i zakwalifikowaniu przychodów do poszczególnych źródeł należy rozpatrywać możliwe zasady ich opodatkowania.

Przychody uzyskiwane z najmu zaliczonego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, albo zgodnie z wolą podatnika ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast do dochodów z tytułu usług najmu zaliczonych do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, podatnik może dokonać wyboru opodatkowania wg 19% stawki podatku bądź opodatkować je wg skali podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza w przyszłości wynajmować w ramach tzw. najmu prywatnego, czyli najmu, którego przedmiotem nie są składniki związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, nieruchomość, której nigdy nie używał w prowadzonej działalności gospodarczej, ani też nie zaliczył do środków trwałych w tej działalności.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż jeżeli umowa najmu przedmiotowej nieruchomości nie zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej m.in. w zakresie wynajmu nieruchomości, to przychody z jej wynajmu będą mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile spełnione zostaną wymogi określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmieniać należy, iż odnośnie sposobu opodatkowania przychodów ze sprzedaży ww. nieruchomości, wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


Referencje

IBPBI/1/415-187/11/ESZ, interpretacja indywidualna

IBPBI/1/415-188/11/ESZ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika