Czy Spółka może objąć zwolnieniem z CIT dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej (...)

Czy Spółka może objąć zwolnieniem z CIT dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie obu Stref, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Pierwszego Zezwolenia, po wyczerpaniu limitu lub wygaśnięciu zezwolenia, limit wynikający z Drugiego Zezwolenia, a następnie po wyczerpaniu tego limitu lub wygaśnięciu Drugiego Zezwolenia, może odpowiednio wykorzystać limit wynikający z Trzeciego Zezwolenia i ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 9 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z całej działalności podstawowej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach dotychczasowych dwóch zezwoleń, a po jego wyczerpaniu lub wygaśnięciu, limit wynikający z trzeciego zezwolenia i ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z całej działalności podstawowej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach dotychczasowych dwóch zezwoleń, a po jego wyczerpaniu lub wygaśnięciu, limit wynikający z trzeciego zezwolenia i ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest producentem systemów hamulcowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Spółka posiada aktualnie trzy zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie ... Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej ?...SSE?) oraz specjalnej strefy ekonomicznej ... (dalej ?...?), (łącznie określanych dalej jako ?Strefy?):

  • zezwolenie z 19 grudnia 2000 r. (dalej: Pierwsze Zezwolenie) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie ...SSE wydane ówcześnie dla firmy X, której Spółka jest następcą prawnym, zmienione następnie szeregiem decyzji uzupełniających,
  • zezwolenie z 10 marca 2010 r. (dalej: Drugie Zezwolenie) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie ...SSE, zmienione następnie decyzją z 8 lutego 2013 r.,
  • zezwolenie z dnia 25 lipca 2013 r., na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie ... .

Treść Pierwszego Zezwolenia była kilkakrotnie zmieniana na wniosek Spółki w zakresie:

  • terminu rozpoczęcia działalności na terenie Strefy,
  • terminów poniesienia i wartości wydatków inwestycyjnych,
  • nazwy Spółki na obecną oraz adresu siedziby Spółki na obecny,
  • warunków zatrudnienia na terenie Strefy pracowników, przedmiotu działalności Spółki określonego kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej ?PKWiU?) oraz wyrobu wytworzonego na terenie Strefy.

Jedną ze zmian była również decyzja Ministra Gospodarki i Pracy z 11 sierpnia 2004 r., obejmująca tzw. konwersję zezwolenia, na podstawie której do Spółki korzystającej ze skonwertowanego Pierwszego Zezwolenia stosuje się przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 1994 r. Nr 123 poz. 600 ze zm., dalej ?ustawa o SSE?) i aktów wykonawczych do tej ustawy w brzmieniu obowiązującym po 1 maja 2004 r., a więc tak jak dla przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie strefowe po tej dacie.

Zakres Pierwszego Zezwolenia - po przeprowadzeniu wspomnianych wyżej zmian ? w aktualnym brzmieniu obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie ...SSE, określonych w następujących pozycjach PKWiU:

  • 34.30 - części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników,
  • 27.51.12-10.00 - odlewy z żeliwa sferoidalnego na części do pojazdów lądowych, z wyłączeniem lokomotyw i taboru, pojazdów dla budownictwa,
  • 27.51.13-10.00 - odlewy z żeliwa szarego do pojazdów lądowych, z wyłączeniem lokomotyw i taboru, pojazdów dla budownictwa,
  • 28.51.22-30.00 - malowanie i lakierowanie metali,
  • 28.51.22-90.00 - obróbka powierzchni metalowych, pozostała,
  • 28.52.20-00.00 - usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych pozostałe,
  • 63.11.12-00.00 - usługi przeładunku towarów pozostałe,
  • 63.12.14-00.00 - usługi magazynowania i przechowywania towarów pozostałych,
  • 63.40.12-00.00 - usługi spedycji,
  • 27.10.13-20.00 - odpady pozostałe i złom żeliwa i stali; wlewki do przetopienia z żeliwa lub stali.

Zakres Drugiego Zezwolenia - po uwzględnieniu zmian wprowadzonych decyzją z 8 lutego 2013 r., obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie ...SSE, określonych w następujących pozycjach PKWiU:

  • 29.32.30.0 - części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 29.32.99.0 - usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych części i akcesoriów stosowanych w pojazdach silnikowych, z wyłączeniem motocykli,
  • 24.51.12.0 - usługi wykonywania odlewów z żeliwa sferoidalnego,
  • 24.51.13.0 - usługi wykonywania odlewów z żeliwa szarego,
  • 25.61.22.0 - pozostałe usługi powierzchniowej obróbki metali,
  • 25.62.20.0 - pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,
  • 52.24.13.0 - usługi przeładunku towarów w portach, z wyłączeniem towarów w kontenerach,
  • 52.24.19.0 - pozostałe usługi przeładunku towarów,
  • 52.10.19.0 - magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów,
  • 52.29.12.0 - pozostałe usługi spedycji towarów,
  • 38.11.58.0 - odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Zakres Trzeciego Zezwolenia obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie ..., określonych w następujących pozycjach PKWiU:

  • 29.32 - pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,
  • 24.51 - usługi wykonywania odlewów żeliwnych,
  • 25.61 - usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale,
  • 25.62 - usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,
  • 52.10 - magazynowanie i przechowywanie towarów,
  • 52.24 - usługi przeładunku towarów,
  • 52.29 - pozostałe usługi wspomagające transport,
  • 38.11.58 - odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Z punktu widzenia profilu działalności Spółki, wszystkie powyższe zezwolenia dotyczą analogicznej działalności. Zezwolenia zostały wydane w związku z rozwojem Spółki, zwiększaniem wolumenu produkcji oraz rozszerzeniem asortymentu produktów.

W odniesieniu do Pierwszego Zezwolenia, na podstawie ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.) maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 50% kosztów inwestycji poniesionych do 31 grudnia 2006 r. Maksymalna intensywność pomocy regionalnej w ramach Drugiego Zezwolenia wynosi 40% wydatków inwestycyjnych, natomiast w odniesieniu do Trzeciego Zezwolenia wynosi 50% wydatków inwestycyjnych, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2008 r., nr 232, poz. 1548, dalej ?Ogólne Rozporządzenie Strefowe?).

Pierwsze Zezwolenie obowiązuje do 8 sierpnia 2016 r. Drugie oraz Trzecie Zezwolenie nie zawierają odrębnej daty obowiązywania, stąd zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 1 ustawy o SSE należy przyjąć, iż obowiązują do końca funkcjonowania ...SSE i ....

Prócz działalności gospodarczej objętej Pierwszym, Drugim oraz Trzecim Zezwoleniem (dalej: Działalność Podstawowa), Spółka prowadzi oraz potencjalnie prowadzić będzie, na terenie obu Stref, niewielką działalność gospodarczą w zakresie nieobjętym Pierwszym, Drugim oraz Trzecim Zezwoleniem (dalej ?Zezwolenia?) - podlegającą opodatkowaniu. Spółka nie prowadzi natomiast żadnej działalności gospodarczej poza terenem SSE.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm., dalej ?ustawa o CIT?), w związku z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 42 poz. 274 ze zm., dalej ?ustawa o SSE?), Spółka kwalifikuje i w dalszym ciągu zamierza kwalifikować dochody z działalności gospodarczej objętej Zezwoleniami i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jako wolne od podatku.

Spółka prowadzi i w dalszym ciągu zamierza prowadzić ewidencję rachunkową, pozwalającą wyodrębnić łączny dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej ?CIT?), osiągany w związku z Zezwoleniami oraz dochód podlegający opodatkowaniu, stosownie do wymagań określonych w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 tejże ustawy.

Spółka uzyskała w dniu 8 marca 2010 r.

interpretację o sygn. IBPBI/2/423-1520/09/MO (dalej ?Interpretacja?), wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, gdzie potwierdzono prawidłowość stanowiska w analogicznym stanie faktycznym (nieuwzględniającym jednak Trzeciego Zezwolenia oraz ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń). W Interpretacji potwierdzono, że w przypadku prowadzenia działalności na terenie ...SSE, jak i poza nią, Spółka może prowadzić jedną ewidencję rachunkową dla działalności strefowej, ponieważ na jej podstawie możliwe będzie określenie łącznego dochodu (straty) z działalności zwolnionej z opodatkowania CIT, prowadzonej na terenie ...SSE (objętej zarówno Pierwszym, jak i Drugim Zezwoleniem). Za prawidłowe uznano także stwierdzenie, że po wyczerpaniu limitu zwolnienia dostępnego w ramach Pierwszego Zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu), zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej działalności objętej wydanymi zezwoleniami strefowymi, prowadzonej na terenie ...SSE do momentu wyczerpania puli zwolnienia dostępnej w ramach Drugiego Zezwolenia lub do wygaśnięcia Drugiego Zezwolenia.

W związku z posiadaniem Zezwoleń, Spółka będzie prowadzić ewidencję księgową w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie, a także wyodrębnienie wydatków inwestycyjnych oraz utworzonych nowych miejsc pracy do każdego z Zezwoleń. Ewidencja umożliwi rozliczenie wszystkich projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniach oraz ustalenia kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją tych projektów, dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej.

Spółka kalkulując dostępną pulę pomocy publicznej, uwzględnia i uwzględniać będzie w dalszym ciągu w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych różne poziomy intensywności pomocy wynikające z wydatków kwalifikowanych ponoszonych w ramach każdego z Zezwoleń.

Spółka nie wyklucza również, iż w przypadku realizacji dalszych nowych inwestycji wystąpi o wydanie kolejnego zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej.

Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. (Dz.U. UE L 214 z 9 sierpnia 2008 r., s.3).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka może objąć zwolnieniem z CIT dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie obu Stref, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Pierwszego Zezwolenia, po wyczerpaniu limitu lub wygaśnięciu zezwolenia, limit wynikający z Drugiego Zezwolenia, a następnie po wyczerpaniu tego limitu lub wygaśnięciu Drugiego Zezwolenia, może odpowiednio wykorzystać limit wynikający z Trzeciego Zezwolenia i ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń?

(pytanie oznaczone we wniosku numerem 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, po wyczerpaniu limitu zwolnienia dostępnego w ramach Pierwszego Zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu), zgodnie z wydaną uprzednio Interpretacją, zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie ...SSE do momentu wyczerpania limitu zwolnienia w ramach Drugiego Zezwolenia (lub do jego wygaśnięcia), następnie zaś dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie Stref podlegać będzie zwolnieniu do momentu wyczerpania puli zwolnienia dostępnej w ramach Trzeciego Zezwolenia lub do jego wygaśnięcia oraz w przypadku i ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń.

Uzasadnienie

Należy podkreślić, że podatnik może prowadzić działalność gospodarczą na terenie objętym statusem specjalnej strefy ekonomicznej w kilku, niejednokrotnie znacząco od siebie oddalonych, lokalizacjach (przykładowo kliku różnych strefach lub podstrefach ekonomicznych). Powyższa sytuacja nie wyklucza jednakże prowadzenia przez przedsiębiorców jednej ewidencji rachunkowej dla działalności zwolnionej z podatkowania prowadzonej na terenie tychże stref. Jak potwierdzono już m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 listopada 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-1016/10/MS), oddalenie od siebie zakładów produkcyjnych funkcjonujących w ramach tej samej spółki na terenach objętych statusem strefy, nie wpływa na zmianę wymogu przewidzianego w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT oraz w innych odpowiednich przepisach strefowych (w przedmiotowym przypadku w § 5 ust. 5 Ogólnego Rozporządzenia Strefowego) tj. zapewnienia wyodrębnienia dochodów uzyskiwanych z działalności podlegającej zwolnieniu oraz wyodrębnienia działalności nieobjętej zwolnieniem z CIT (pozostającej poza zakresem określonym w zezwoleniach lub poza terytorialnym obszarem danej strefy). W konsekwencji, skoro w sytuacji Spółki działalność zwolniona z opodatkowania będzie prowadzona przez Spółkę jednocześnie na terenie dwóch różnych stref ekonomicznych (...SSE oraz ...), Spółka zobowiązana będzie nadal do odrębnego ewidencjonowania dochodu opodatkowanego (osiąganego poza Zezwoleniami) oraz łącznego dochodu zwolnionego (osiąganego na terenie Stref w ramach Zezwoleń). Nie jest natomiast konieczne wyodrębnianie dochodu zwolnionego osiąganego w ramach poszczególnych Zezwoleń bądź też poszczególnych Stref.

Zdaniem Spółki, w wyniku uzyskania Trzeciego Zezwolenia i ewentualnie kolejnych zezwoleń (w powiązaniu ze spełnieniem warunków określonych w tych zezwoleniach) Spółce przysługuje prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu w kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej dla danego zezwolenia oraz wydatków kwalifikowanych poniesionych na podstawie poszczególnych zezwoleń, z uwzględnieniem dyskontowania.

Obliczona zgodnie z powyższymi zasadami pula zwolnienia podatkowego przysługująca Spółce podlega wykorzystaniu przez łączny dochód Spółki z Działalności Podstawowej wolny od podatku, uzyskany na terenie obu Stref, w ramach wszystkich posiadanych ważnych Zezwoleń. Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka zapewnia odpowiednią ewidencję gwarantującą, że limit dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej określony w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT nie zostanie przekroczony.

Z uwagi na to, że uprawnienia wynikające z Pierwszego Zezwolenia są wcześniejsze, w stosunku do uprawnień wynikających z pozostałych Zezwoleń, należy przyjąć, że do momentu wyczerpania puli pomocy publicznej dostępnej na podstawie Pierwszego Zezwolenia, jednak nie dłużej niż do dnia 8 sierpnia 2016 r., tj. do momentu jego wygaśnięcia. Spółka będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z inwestycji, w związku z którą udzielone zostało Pierwsze Zezwolenie.

Wraz z wygaśnięciem Pierwszego Zezwolenia lub po wykorzystaniu puli pomocy publicznej wynikającej z tego Zezwolenia, Spółka będzie mogła korzystać z puli zwolnienia podatkowego dostępnej na podstawie Drugiego, a następnie Trzeciego Zezwolenia i ewentualnych kolejnych, później uzyskanych zezwoleń (jednak nie dłużej niż do momentu wykorzystania puli pomocy publicznej wynikającej z danego zezwolenia lub jego wygaśnięcia). W konsekwencji, dopóki Spółka będzie miała prawo do korzystania z ulgi podatkowej w ramach któregokolwiek z Zezwoleń, będzie również uprawniona do zwolnienia z opodatkowania dochodów pochodzących z Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie Stref w ramach posiadanych Zezwoleń.

Na marginesie powyższych argumentów należy wskazać, że podejście Spółki znajduje potwierdzenie w dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych, przykładowo w:

  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 lutego 2013 r. (sygn. IBPBI/2/423-1427/12/MO),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 grudnia 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-1151/12/SD),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 listopada 2012 r. (sygn. IPTPB3/423-306/12-2/KJ),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 września 2012 r. (sygn. ILPB3/423-664/10/12-S/GC),
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 czerwca 2012 r. (sygn. IPTPB3/423-127/12-2/KJ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ?ustawa o pdop?), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest pewnym wyjątkiem od zasady.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka posiada aktualnie trzy zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie ... Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz specjalnej strefy ekonomicznej. W związku z posiadaniem Zezwoleń, Spółka będzie prowadzić ewidencję księgową w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie, a także wyodrębnienie wydatków inwestycyjnych oraz utworzonych nowych miejsc pracy do każdego z Zezwoleń. Ewidencja umożliwi rozliczenie wszystkich projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniach oraz ustalenia kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją tych projektów, dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej. Spółka kalkulując dostępną pulę pomocy publicznej, uwzględnia i uwzględniać będzie w dalszym ciągu w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych różne poziomy intensywności pomocy wynikające z wydatków kwalifikowanych ponoszonych w ramach każdego z Zezwoleń. Spółka nie wyklucza również, iż w przypadku realizacji dalszych nowych inwestycji wystąpi o wydanie kolejnego zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej.

Ustawa o pdop wprowadzając podział na działalność opodatkowaną oraz wyodrębnioną działalność zwolnioną nie nakazuje wydzielać różnych rodzajów działalności zwolnionej i traktować ich odrębnie - tym bardziej zatem nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych projektów inwestycyjnych. Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem i działalność Przedsiębiorcy spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego. Spółka, jako przedsiębiorca strefowy, posiadający więcej niż jedno zezwolenie na działalność w strefie, aby korzystać ze zwolnienia podatkowego, winna określić maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej wygenerowany przez wszystkie swoje wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą oraz porównać go z wielkością pomocy już otrzymanej w jakiejkolwiek formie.

Obowiązek ustalania odrębnego wyniku podatkowego odnosi się tylko do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i poza nią. W związku z tym, Spółka korzystająca z kilku zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą kilku limitów pomocy publicznej. Ani przepisy strefowe, ani ustawy o pdop nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom wykorzystywania dostępnego limitu.

W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, brak jest przeszkód, aby objąć zwolnieniem wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie obu Stref, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Pierwszego Zezwolenia, po wyczerpaniu limitu lub wygaśnięciu zezwolenia, limit wynikający z Drugiego Zezwolenia, a następnie po wyczerpaniu tego limitu lub wygaśnięciu Drugiego Zezwolenia, odpowiednio limit wynikający z Trzeciego Zezwolenia i ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 wdano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika