Czy przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w postaci gwarancji (poręczenia), opisany w stanie (...)

Czy przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w postaci gwarancji (poręczenia), opisany w stanie faktycznym, należy do przychodów podlegających zwolnieniu od podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT (do wysokości limitu pomocy publicznej, określonego na podstawie odrębnych przepisów)? (stan faktyczny)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 8 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w postaci gwarancji (poręczenia) należy zaliczyć do przychodów strefowych generujących dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (stan faktyczny) ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w postaci gwarancji (poręczenia) należy zaliczyć do przychodów strefowych generujących dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest firmą zajmującą się recyklingiem metali przy zastosowaniu nowatorskich technik pozwalających na filtrację i neutralizację substancji szkodliwych. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Strefa) w zakresie produkcji stopów metali poprzez ich odzysk z różnego rodzaju odpadów przy zastosowaniu zaawansowanych technologicznie metod przerobu. Spółka korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych w związku z działalnością w Strefie w oparciu o trzy zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w Strefie, obejmującą działalność produkcyjną, usługową i handlową w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie Strefy, określonych m.in. w następujących pozycjach PKWiU 2008: 24.41, 24.43, 24.44, 24.45, 28.91, 38.32. Spółka poniosła niezbędne wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną udzielaną w formie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy. Dzięki poniesionym wydatkom Spółka korzysta z przedmiotowego zwolnienia, a przyznana w tej formie pomoc nie przekroczyła dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej.

Na wyłączne potrzeby działalności prowadzonej w strefie i w ścisłym związku z tą działalnością, Spółka zaciąga kredyty bankowe. Przykładowo jest to kredyt obrotowy służący finansowaniu bieżącej działalności Spółki (zakup surowca, materiałów i usług, zapłata wynagrodzeń, itp.) oraz kredyt inwestycyjny służący finansowaniu zakupu środków trwałych w ramach jednego z zezwoleń, które będą służyć działalności wymienionej w uzyskanych zezwoleniach. Środki finansowe uzyskane z przedmiotowych kredytów Spółka przeznacza na działalność gospodarczą prowadzoną w Strefie, mieszczącą się w zakresie posiadanych zezwoleń strefowych i zwolnioną z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., zwanej dalej ?ustawa o CIT?). Część z tych kredytów jest zabezpieczona gwarancjami spłaty (poręczeniami), udzielonymi przez podmiot powiązany kapitałowo ze Spółką. Gwarancje nie są związane z żadną płatnością na rzecz podmiotu ich udzielającego - ani ze strony banków, ani ze strony Spółki. Z uwagi na ugruntowaną praktykę organów podatkowych oraz sądów administracyjnych w tym zakresie. Spółka rozpoznaje przychód związany z nieodpłatnymi gwarancjami w wysokości ceny, którą musiałaby zapłacić za uzyskanie gwarancji na wolnym rynku (wartość tego nieodpłatnego świadczenia została ustalona na podstawie otrzymanej z banku oferty, dotyczącej odpłatnego ustanowienia takiej gwarancji).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w postaci gwarancji (poręczenia), opisany w stanie faktycznym, należy do przychodów podlegających zwolnieniu od podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT (do wysokości limitu pomocy publicznej, określonego na podstawie odrębnych przepisów)?

Spółka stoi na stanowisku, że przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia w postaci gwarancji spłaty kredytów zaciągniętych na bieżącą działalność prowadzoną w Strefie należy do przychodów strefowych zwolnionych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia (z zastrzeżeniem, że wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej na podstawie odrębnych przepisów). Cytowany przepis odwołuje się do kategorii dochodów ?uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej? stąd kluczowe jest rozstrzygnięcie, czy dochód z tytułu nieodpłatnego świadczenia może zostać zaliczony do tzw. dochodów strefowych.

Spółka ocenia, że pod pojęciem ?dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej? należy rozumieć wszelkie dochody, które są związane z tym rodzajem działalności danego podatnika na terenie strefy, który jest objęty zezwoleniem. Tym samym, do dochodów tych należą zarówno dochody z tytułu sprzedaży produktów objętych zezwoleniem, jak również dochody powiązane z tą sprzedażą, jak np. różnice kursowe wynikające ze sprzedaży produktów w walutach obcych, czy właśnie przychody z tytułu gwarancji spłaty kredytów zaciągniętych na działalność strefową.

Co istotne, z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tak jak z każdą działalnością gospodarczą, wiąże się szereg różnorodnych zdarzeń gospodarczych, które mogą generować po stronie przedsiębiorcy przychód. Ujęcie wszystkich rodzajów tych zdarzeń w wyczerpującym katalogu ustawowym lub w zezwoleniu strefowym jest w praktyce niemożliwe, dlatego też w odniesieniu do tych zdarzeń, w celu ustalenia czy wygenerowany przez nie dochód jest objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, należy badać czy wykazują one ścisły funkcjonalny związek z działalnością prowadzoną na terenie strefy. Dotyczy to również przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń, które mogą występować także u podmiotów prowadzących działalność w strefach.

Przychody związane z nieodpłatnymi gwarancjami spłaty kredytów zaciągniętych przez Spółkę na działalność strefową wynikają z działalności w strefie i są związane z tą działalnością. Skoro bowiem kredyty zostały zaciągnięte na działalność prowadzoną przez Spółkę w strefie, to gwarancje, bez których kredyt nie zostałby udzielony, bezpośrednio jej dotyczą. Ścisły związek tych przychodów z działalnością strefową wynika z faktu, iż Spółka zaciąga przedmiotowe kredyty na działalność strefową i osiąga dzięki nim przychody określone w zezwoleniach.

Zaprezentowane wyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej Ministra Finansów. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji wydanej w imieniu Ministra Finansów 24 listopada 2012 r. (IPPB3/423-570/12-2/MS) uznał, że przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia polegającego na udzieleniu poręczenia kredytu bankowego przeznaczonego na bieżącą działalność prowadzoną na terenie Strefy oraz na spłatę wcześniejszych zobowiązań kredytowych wnioskodawcy (związanych z działalnością strefową), należą do przychodów strefowych generujących dochód zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

Dodatkowo jako pośrednie potwierdzenie zaprezentowanego wyżej stanowiska wskazać można interpretacje odnoszące się do przychodów o podobnym charakterze, wynikających z nieodpłatnych świadczeń. Przykładowo:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 17 listopada 2008 r. (IBPB3/423-/08/MO ? winno być IBPB3/423-781/08/MO ) uznał, że zwolniony z podatku jest dochód z umorzenia pożyczki i odsetek udzielonych podatnikowi na potrzeby działalności strefowej,
  • ten sam organ w interpretacji z 25 lutego 2010 r. (IBPBI/2/423-301/10/MO) stwierdził, że w przypadku konieczności rozpoznania umorzonych lub częściowo umorzonych odsetek jako przychodu podatkowego, przychód ten powinien być zakwalifikowany jako przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i tym samym powinien być objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych,
  • również w interpretacji z 28 listopada 2011 r. (IBPBI/2/423-1067/11/AP) organ podatkowy podkreślił, że w zakresie zwolnienia strefowego mieści się dochód wynikający z otrzymanej przez podatnika darowizny urządzeń, które będą wykorzystywane w działalności strefowej.

Wskazane wyżej interpretacje należy uznać ponadto za akceptację wykładni zaprezentowanej przez NSA w Warszawie w wyroku z 30 czerwca 2004 r. (FSK 189/04), który stwierdził, że dochód z nieodpłatnego świadczenia także może być dochodem zwolnionym z opodatkowania. O tym, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT zwolnieniu podlegają nie tylko dochody uzyskane ze sprzedaży produktów wytworzonych w strefie, ale także inne ściśle związane z tą sprzedażą dochody, świadczy szereg przychodów, których kwalifikacja jako dochodów strefowych jest rozpowszechniona i akceptowana przez organy podatkowe. Są to na przykład: dochody z odsetek na bieżących rachunkach bankowych, dochody z tytułu zawarcia kontraktu terminowego S. zabezpieczającego ryzyko zmiany stóp procentowych, dochody z wypłat otrzymywanych przez przedsiębiorcę za bezszkodowość w ubezpieczeniu, kwoty wypłacane na rzecz przedsiębiorcy przez pracowników za zniszczone mienie, dochody z tytułu kar umownych i odszkodowań otrzymywanych przez przedsiębiorcę od dostawców oraz z tytułu niewłaściwego wywiązania się z umów, czy też dochody z tytułu wynagrodzeń za terminową wpłatę podatku.

W tym zakresie powołać można przykładowo:

  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 31 grudnia 2012 r. (ILPB3/423-409/12-3/MM), zgodnie z którą dochód w postaci różnic kursowych powstałych w bezpośrednim związku z operacjami gospodarczymi dokonywanymi w walutach obcych w toku prowadzenia działalności strefowej również może być przedmiotem zwolnienia strefowego;
  • interpretację tego samego organu z 15 kwietnia 2009 r. (ILPB3/423-85/09-2/EK), w świetle której dochody generowane w ramach kontraktów terminowych oraz opcji, w części, w jakiej są związane z działalnością objętą zezwoleniem, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 31 grudnia 2008 r. (IBPBI/2/423-1214/08/MO), zgodnie z którą wynagrodzenia za terminową wpłatę podatku należy kwalifikować do przychodów objętych zwolnieniem strefowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytania dotyczącego zdarzenia przyszłego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika