Czy Koło musi odprowadzać podatek dochodowy od osób prawnych od uzyskanych odsetek z lokat bankowych (...)

Czy Koło musi odprowadzać podatek dochodowy od osób prawnych od uzyskanych odsetek z lokat bankowych oraz odsetek z bieżącego rachunku bankowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 06 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 05 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odsetek z lokat bankowych oraz odsetek z bieżącego rachunku bankowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 września 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odsetek z lokat bankowych oraz odsetek z bieżącego rachunku bankowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 listopada 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1124/11/MO, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 05 grudnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Koło łowieckie, według zasad określonych w zakładowym planie kont, rejestruje dochody jako różnice między przychodami, łącznie z przychodami finansowymi (w tym odsetkami), powiększonymi o zyski nadzwyczajne a kosztami, łącznie z kosztami finansowymi powiększonymi o straty nadzwyczajne.

Koło łowieckie zakłada lokaty terminowe jak również prowadzi oprocentowany rachunek bankowy aby racjonalnie gospodarować uzyskanymi środkami. Uzyskany dochód w postaci odsetek nie stanowi odrębnej działalności finansowej a jest jedynie formą efektywnego zarządzania środkami uzyskanymi zgodnie ze statutem koła i zostaje przeznaczony na działalność statutową.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 listopada 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż działa jako członek Zrzeszenia Polskiego Związku Łowieckiego, jako osoba prawna realizuje swoje cele statutowe zgodnie z art. 17 ust. l pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Cele statutowe - zadania Koła (§ 34 Statutu PZŁ):

  1. prowadzenie gospodarki łowieckiej w dzierżawionych obwodach łowieckich zgodnie z przepisami ustawy, wieloletnimi planami hodowlanymi oraz w oparciu o zatwierdzone roczne plany łowieckie, a także zgodnie z zasadami selekcji populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych;
  2. inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska, mających szczególnie na uwadze poprawę warunków bytowania zwierzyny;
  3. zwalczanie kłusownictwa i wszelkich przejawów szkodnictwa łowieckiego;
  4. organizowanie teoretycznego i praktycznego szkolenia członków i kandydatów do Zrzeszenia z zakresu łowiectwa;
  5. czuwanie nad przestrzeganiem przez członków i kandydatów do Zrzeszenia ustawy oraz zasad etyki łowieckiej i koleżeńskiej;
  6. utrzymywanie dobrych stosunków z ludnością zamieszkałą na terenach dzierżawionych obwodów oraz propagowanie wśród niej idei łowiectwa i ochrony środowiska;
  7. współpraca ze szkołami w prowadzeniu pracy wychowawczej wśród młodzieży z zakresu ochrony zwierzyny, opieki nad nią i zachowania naturalnego środowiska przyrodniczego;
  8. realizowanie innych zadań zrzeszenia określonych ustawą oraz wykonywanie czynności zleconych przez organy Zrzeszenia;
  9. prowadzenie działalności gospodarczej i rolniczej w celu realizacji statutowych zadań koła.

Zadania te Koło realizuje przez:

  1. dzierżawienie obwodów łowieckich i prowadzenie w nich gospodarki łowieckiej;
  2. organizowanie polowań;
  3. tworzenie optymalnych warunków bytowania zwierzyny oraz jej ochronę na terenach dzierżawionych obwodów łowieckich;
  4. działania członków, kandydatów do Zrzeszenia oraz zatrudnionych bądź powołanych przez nie strażników łowieckich, prowadzone w celu zwalczania kłusownictwa szkodnictwa łowieckiego;
  5. organizowanie szkoleń członków i kandydatów do Zrzeszenia podnoszących ich wiedzę z zakresu przepisów dotyczących łowiectwa;
  6. organizowanie udziału członków i kandydatów do Zrzeszenia w zawodach treningach strzeleckich, kursach, zajęciach praktycznych, wykładach, pokazach myśliwskich i innych imprezach szkoleniowych i propagandowych oraz czytelnictwo prasy łowieckiej;
  7. aktywne uczestniczenie w organizowanych przez Zrzeszenie akcjach propagujących idee łowiectwa i ochrony środowiska;
  8. udzielanie pomocy członkom koła w rozwijaniu kynologii myśliwskiej;
  9. współdziałanie z organizacjami działającymi na terenach dzierżawionych obwodów oraz jednostkami PGL Lasy Państwowe w przedsięwzięciach zmierzających do ochrony środowiska naturalnego;
  10. współdziałanie z organizacjami administracji rządowej i samorządowej w zakresie:
    • planowania zagospodarowania przestrzennego terenów wchodzących w skład dzierżawionych obwodów łowieckich,
    • wykonywania ustawowych i statutowych zadań koła i Zrzeszenia;
  11. prowadzenia działalności gospodarczej, jako podmiot gospodarczy, wg zasad określonych w odrębnych przepisach.

Koło otrzymuje odsetki bankowe ze środków zgromadzonych na lokatach bankowych oraz ze środków na bieżącym rachunku bankowym. Koło nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszystkie uzyskane przychody przeznacza na realizację celów statutowych, (w tym przychody w formie odsetek z lokat bankowych oraz odsetek uzyskanych ze środków zgromadzonych na bieżącym rachunku bankowym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 listopada 2011 r.:

Czy Koło musi odprowadzać podatek dochodowy od osób prawnych od uzyskanych odsetek z lokat bankowych oraz odsetek z bieżącego rachunku bankowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu odsetek z lokat i odsetek z rachunku bieżącego są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych gdyż w całej wysokości są przeznaczone na realizację celów statutowych Koła tj. ochronę środowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., określana dalej ?updop?), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej ?podatnikami?.

Stosownie do treści art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 127 poz. 1066 ze zm.), koła łowieckie posiadają osobowość prawną i ponoszą odpowiedzialność za swoje zobowiązania.

W myśl art. 17 ust.1 pkt 4 updop, wolne pod podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c updop, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Ze zwolnienia nie mogą więc korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c updop. Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest kół łowieckich, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył ich podmiotowo z możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zatem omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. W celu skorzystania z tego zwolnienia, konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop;
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;
  3. dochody muszą być - bez względu na termin ? wydatkowane na te cele, w tym m.in. na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż działalnością statutową Wnioskodawcy jest ochrona środowiska. Z opisu stanu faktycznego wynika także, iż Koło łowieckie zakłada lokaty terminowe jak również prowadzi oprocentowany rachunek bankowy. Uzyskany dochód w postaci odsetek w całości przeznaczany jest na ww. działalność statutową.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż dochód w postaci odsetek od lokat terminowych i rachunku bankowego będzie wolny od podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, jeśli przeznaczony zostanie na cele związane z prowadzoną działalnością statutową.

Stanowisko Spółki należy zatem uznać za prawidłowe.

Nadmienić jednak należy, iż opodatkowaniu podlega dochód, a nie jak wskazał Wnioskodawca w swoim stanowisku ? przychód; powyższe nie miało jednak wpływu na rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika