Czy dochody uzyskiwane ze sprzedaży towarów wyprodukowanych przez Spółkę w strefie zgodnie z zezwoleniem, (...)

Czy dochody uzyskiwane ze sprzedaży towarów wyprodukowanych przez Spółkę w strefie zgodnie z zezwoleniem, dokonywanej za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza obszarem strefy wolne są od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 16 września 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 29 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży towarów za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza obszarem strefy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży towarów za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza obszarem strefy.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. S.K.A. (zwana dalej Spółką) w specjalnej strefie ekonomicznej prowadzi działalność produkcyjną w zakresie produkcji obrzeży i profili meblowych w ramach inwestycji w specjalnej strefie ekonomicznej. Akcjonariuszami Spółki są osoby fizyczne, którzy jako formę działalności wybrali spółkę komandytowo-akcyjną. Komplementariuszem jest Sp. z o.o. (Wnioskodawca). Wnioskodawca jako komplementariusz spółki komandytowo-akcyjnej odpowiedzialny za prowadzenie jej spraw, przewiduje wprowadzenie modyfikacji w zakresie organizacji działalności prowadzonej przez Sp. z o.o. S.K.A., tj. rozważa prowadzenie części dystrybucji towarów (produktów) wyprodukowanych w strefie za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza obszarem strefy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody uzyskiwane ze sprzedaży towarów wyprodukowanych przez Spółkę w strefie zgodnie z zezwoleniem, dokonywanej za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza obszarem strefy wolne są od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 ? 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie sse na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. 2007, Nr 42, poz. 274 ze zm.).

Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Zgodnie z art. 9 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, specjalną strefą ekonomiczną jest wyodrębniona, zgodnie z przepisami ustawy, niezamieszkała część terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na której może być prowadzona działalność gospodarcza na zasadach określonych ustawą.

W ocenie Wnioskodawcy dochody uzyskiwane z dystrybucji towarów wyprodukowanych w strefie za pośrednictwem składów konsygnacyjnych umiejscowionych poza obszarem strefy winny być objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT. Samo prowadzenie sprzedaży towarów strefowych za pośrednictwem składów konsygnacyjnych poza strefą nie stanowi przesłanki pozbawienia tych towarów charakteru towaru strefowego. Towary wytwarzane są w strefie, zgodnie z treścią zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, zaś przedmiotem działalności Spółki jest produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych. Z działalnością gospodarczą Spółki, tj. działalnością produkcyjną, związana jest sprzedaż wyprodukowanych towarów realizowana za pośrednictwem sieci dystrybucji. Niemniej jednak sprzedaż wyprodukowanych przez Spółkę towarów stanowi normalne i logiczne następstwo działalności produkcyjnej, jest więc jedynie elementem działalności pełniącym wtórną i pomocniczą rolę dla głównej działalności Spółki.

Działalność gospodarcza Spółki jest działalnością produkcyjną, zaś dystrybucja towarów pozostaje nieodzownym funkcjonalnie powiązanym elementem działalności prowadzonej w strefie, ma umożliwić potencjalnym klientom dokonanie zakupu towarów wyprodukowanych przez Spółkę. Działalnością gospodarczą w modelu działalności Spółki jest więc produkcja towarów strefowych. Działalność ta jest źródłem dochodów uzyskiwanych przez Spółkę. Wobec tego ta właśnie działalność (działalność produkcyjna) powinna stanowić przedmiot oceny w kontekście możliwości objęcia dochodów z niej uzyskiwanych zwolnieniem przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT. Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy w świetle faktu, że sprzedaż towarów ma charakter pomocniczy, a w istocie stanowi element składowy głównej działalności Spółki, tj. produkcji towarów, przyjąć należy, że sprzedaż towarów wyprodukowanych w strefie, przez składy konsygnacyjne ulokowane poza obszarem strefy, winna być kwalifikowana jako działalność gospodarcza prowadzona na terenie strefy. W konsekwencji dochody uzyskiwane z takiej działalności, zdaniem Wnioskodawcy, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT.

Przedstawione wyżej stanowisko pozostaje w zgodzie z utrwaloną linią wykładni prezentowaną przez organy podatkowe m.in. w nast. indywidualnych interpretacjach:

  • sygn. akt ITPB1/415-1089/12/MR,
  • sygn. akt IBPBI/2/423-741/10/AP,
  • sygn. akt IBPBI/2/423-1510/12/AK,
  • sygn. akt ILPB3/423-362/11-2/MM,
  • sygn. akt ILPB3/423-118/10-9/MM,
  • sygn. akt ILPB3/423-265/09-6/ŁM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j.Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Przepisy wprowadzające zwolnienie z opodatkowania, będące odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, muszą być interpretowane zgodnie z ich literalnym brzmieniem. Mając na względzie powyższą zasadę należy stwierdzić, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ?updop?), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 updop stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, w której Wnioskodawca jest komplementariuszem. rozważa prowadzenie części dystrybucji towarów (produktów) wyprodukowanych w strefie za pośrednictwem składów konsygnacyjnych ulokowanych poza obszarem strefy.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego uznać należy, że dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania decydujące znaczenie ma okoliczność, że działalność produkcyjna, będąca podstawą osiąganego dochodu, będzie prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Dochody osiągnięte z tej działalności będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop pomimo, że miejsce sprzedaży produktów będzie znajdować się poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika