Czy sprzedaż energii cieplnej z tytułu nieodpłatnie używanego środka trwałego (sieci) stanowi dla (...)

Czy sprzedaż energii cieplnej z tytułu nieodpłatnie używanego środka trwałego (sieci) stanowi dla Spółki przychód do opodatkowania?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 09 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 września 2012 r. oraz w dniu 23 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy sprzedaż energii cieplnej z tytułu nieodpłatnie używanego środka trwałego stanowi dla Spółki przychód do opodatkowania (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5) - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 09 lipca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy sprzedaż energii cieplnej z tytułu nieodpłatnie używanego środka trwałego stanowi dla Spółki przychód do opodatkowania. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 12 września 2012 r. oraz z dnia 12 października 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-834/12/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 24 września 2012 r. oraz w dniu 23 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w ramach zadania ?...?, przy pomocy środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 (wersja: zaliczka do 60% dotacji i refundacja), wybuduje sieć cieplną przesyłową, przyłącza cieplne i dwa węzły cieplne. Łączna wartość zadania to 2.051.902,31 zł, w tym wydatki kwalifikowane do pomocy wynoszą 2.028.502,31 zł.

Wydatki kwalifikowane nie objęte regułami pomocy publicznej wynoszą 2.028.502,31 zł, w tym:

  1. dofinansowanie ze środków Funduszu wynosi 1.724.226,96 zł i stanowi nie więcej niż 85% kwoty tych wydatków,
  2. wkład własny Gminy wynosi 304.275,35 zł.

Po zakończeniu zadania, wybudowana infrastruktura zostanie przekazana przez Gminę do bezpłatnego administrowania Spółce. Umowę o administrowanie siecią ciepłowniczą zawarto na czas nieokreślony. Umowa ta stanowi między innymi o udzielaniu Spółce pomocy publicznej ?de minimis? w wysokości rocznej 10.522,00 zł, będącej równowartością rynkowej ceny dzierżawy.

Spółka nie jest zakładem budżetowym Gminy (Gmina posiada 96,30% udziałów), ale w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym wykonuje zadania własne gmin, służące realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty w art. 7 ustawy (Dz. U. z 2000 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

W stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) będącym przedmiotem niniejszego wniosku środek trwały wybudowany z funduszy unijnych będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby podatnika w celu świadczenia usług będących przychodem podstawowej działalności jednostki i wynikającej ze statutu, a mianowicie:

-3530 Z - wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrza do układów klimatycznych.

Pismem z dnia 22 października 2012 r. (wpływ do tut. BKIP 23 października 2012 r.), Spółka uzupełniła przedstawione w poz. 68 wniosku zdarzenie przyszłe o informacje, iż przychody z tytułu sprzedaży energii cieplnej z przedmiotowych środków trwałych są należne Spółce.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sprzedaż energii cieplnej z tytułu nieodpłatnie używanego środka trwałego (sieci) stanowi dla Spółki przychód do opodatkowania? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 października 2012 r. ? wpływ do tut. BKIP 23 października 2012 r.), przychód uzyskany z przedmiotowych środków trwałych jest wyłączony z opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie wyjaśnić należy, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ?ustawa o pdop?), nie zawiera legalnej definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Stosownie do przepisów art. 12 ust. 3 ustawy o pdop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

O przychodzie z działalności gospodarczej można zatem mówić już w momencie powstania uprawnienia podatnika do uzyskania przysporzenia, niezależnie od jego faktycznego otrzymania. Przychodami należnymi w rozumieniu powołanego przepisu są bowiem te przychody, które wynikają ze źródła przychodów i stanowią kwoty, których wydania podatnik może żądać.

Przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. ?Należność? wynika z treści stosunku prawnego, a odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Ponieważ wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego, to przychodami należnymi co do zasady są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż wybudowana przez Gminę infrastruktura przekazana zostanie Spółce do bezpłatnego administrowania. Umowę o administrowanie siecią ciepłowniczą zawarto na czas nieokreślony. Przedmiotowy środek trwały wybudowany z funduszy unijnych będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby Spółki w celu świadczenia usług będących przychodem Jej podstawowej działalności i wynikającej ze statutu. Przychody z tytułu sprzedaży energii cieplnej z przedmiotowych środków trwałych są Spółce należne.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż skoro jak Spółka wskazuje w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego przychody z tytułu sprzedaży energii cieplnej z przedmiotowych środków trwałych będą Jej należne, to winna zaliczyć je do przychodów podatkowych na podstawie cytowanego powyżej art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop.

Ponadto, dodać należy, iż powołany przez Spółkę art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o pdop, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów, w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego nie znajdzie zastosowania.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1- Nr 3 oraz w zakresie części pytania oznaczonego we wniosku Nr 4 wydano odrębne rozstrzygnięcia. Natomiast w zakresie części pytania oznaczonego we wniosku Nr 4 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika