Czy kwotą 1.538.417,03 zł pozostałą na dzień 31 grudnia 2008 r. zadeklarowaną narastająco na działalność (...)

Czy kwotą 1.538.417,03 zł pozostałą na dzień 31 grudnia 2008 r. zadeklarowaną narastająco na działalność statutową można było pokryć koszty podatkowe roku 2009 nie mające pokrycia w dochodach tego roku, w myśl zapisów art. 17 ust. 1b ? ?przeznaczona i wydatkowana bez względu na termin na działalność statutową', w związku z czym powstała strata podatkowa i w związku z tym od kwoty 1.538.417,03 zł nie należało odprowadzać podatku dochodowego od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z 28 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 02 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 04 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 02 listopada 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1331/09/PC wezwano do ich uzupełnienia.

Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 04 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zespół Opieki Zdrowotnej jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej działał do 30 czerwca 2009r. Organem założycielskim był Powiat.

Uchwałą z dnia 17 lutego 2009 r. Rada Powiatu postanowiła dokonać likwidacji Zespołu Opieki Zdrowotnej. Datą otwarcia likwidacji był dzień 01 lipca 2009 r.

Z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności Zakład korzystał z zapisów art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponieważ dnia 30 czerwca 2009 zakład zakończył swą podstawową działalność w/wym. przepisy art. 17 przestały obowiązywać. Wobec powyższego wszystkie dochody z lat poprzednich nie wydatkowane na działalność statutową należało opodatkować.

Zakład prowadził w trybie ciągłym ewidencję dotyczącą wydatkowania środków zadeklarowanych na działalność statutową. I tak na koniec roku 2008 narastająco dochody zadeklarowane na działalność statutową, a nie wydatkowane do dnia 30 czerwca 2009 r. wyniosły 1.538.417,03 zł.

Z uwagi jednak na wejście w życie zmian w Ustawie dotyczących momentu zaliczania w koszty uzyskania przychodów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, pod warunkiem ich terminowego uiszczania (art. 15 pkt 4 e-h), a obowiązujących od dnia 1 stycznia 2009r., na dzień zakończenia działalności (30 czerwca 2009r.) wystąpiła strata podatkowa w kwocie ? 2.731.698,12 zł.

Nawet po uwzględnieniu zadeklarowanej w roku poprzednim kwoty na działalność statutową i uwzględnieniu jej w bieżącym okresie sprawozdawczym nadal pozostaje strata podatkowa w wysokości ? 1.193.281,09, która nie znajduje pokrycia we wcześniejszych, jak i bieżących dochodach.

Ponadto w roku bieżącym nastąpiło przekazanie do Organu Założycielskiego majątku trwałego Zespołu Opieki Zdrowotnej, którego wartość netto na dzień przekazania w kwocie 1.233.232,78 zł, obciążyła koszty Zakładu, (księgowanie na koncie 761 ? pozostałe koszty operacyjne), ale zostały uwzględnione w wyżej przedstawionym wyniku podatkowym jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Również w roku 2009 Zakład uiszczał comiesięczne wpłaty na PFRON i od tej kwoty zapłacił podatek dochodowy do osób prawnych, pomimo zaistnienia straty podatkowej na koniec działalności. Pomimo wyłączenia składek na PFRON z kosztów uzyskania przychodów nadal pozostaje strata podatkowa.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodatkowo wyjaśniono, iż:

wyliczenie kwoty podatku od osób prawnych na koniec I półrocza 2009 dokonane zostało w oparciu o interpretacją przyjęta podczas badania bilansu za ten okres. Ponieważ stanowisko Wnioskodawcy jest odmienne od przedstawionego przez badających bilans w związku z tym dodatkowo informują:

Uzupełniając informację dotyczącą środków zadeklarowanych na działalność statutową na koniec roku 2008 w kwocie 1.538.417,03 - faktycznie sfinansowały one wydatki zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17 ust. 1 b. :

  1. sfinansowano zakup sprzętu i aparatury medycznej i innej związanej z działalnością statutową oraz zapłacono podatku dochodowego od osób prawnych w kwocie łącznej - 484.422,48 zł.
    Kwota pozostała na działalność statutową z lat poprzednich - 1.538.417,03
    Wydatkowano:
    na zakup sprzętu i aparatury w I półroczu 2009 r. - 454 452,48
    zaplata PDOP - 29.970,00
    Pozostało (wg badających bilans kwota stanowiąca podstawę do opodatkowania) - 1.053.995,55
    - wyliczenie w załączniku nr 2

  2. sfinansowano m.in. wynagrodzenia za m-c grudzień 2008, które w roku 2008 nie stanowiły kosztu uzyskania przychodu, wypłacone 10 stycznia 2009r. (data zgodna z regulaminem pracy obowiązującym w zakładzie) - w roku 2008 kwota 3.070.624,78 NKUP, stała się KUP w roku 2009.

W związku z takimi okolicznościami pomimo dodatniego wyniku finansowego w bieżącej działalności wystąpiła strata podatkowa.

Przychody podatkowe w okresie rozliczeniowym (I półrocze 2009) - 24.688.691,84

Koszty podatkowe w okresie rozliczeniowym (I półrocze 2009) - 27.420.392,96

Strata podatkowa - 2.731.701,12

Wyliczenie dotyczy okresu od 01 stycznia 2009 r. do 30 marca 2009 r. tj. do dnia poprzedzającego otwarcie likwidacji (CIT 8 za l półrocze)

Wyliczenie podstawy opodatkowania za I półrocze 2009 r. w załączniku nr 1.

W związku z powyższym dochód zadeklarowany narastająco na koniec roku 2008 został wydatkowany na cele statutowe objęte zakresem celów wymienionych w art. 17. ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy kwotą 1.538.417,03 zł pozostałą na dzień 31 grudnia 2008 r. zadeklarowaną narastająco na działalność statutową można było pokryć koszty podatkowe roku 2009 nie mające pokrycia w dochodach tego roku, w myśl zapisów art. 17 ust. 1b ? ?przeznaczona i wydatkowana bez względu na termin na działalność statutową', w związku z czym powstała strata podatkowa i w związku z tym od kwoty 1.538.417,03 zł nie należało odprowadzać podatku dochodowego od osób prawnych...

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że na dzień zakończenia działalności Zakład poniósł stratę podatkową (uwzględniającą jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów opłaty na PFRON), w przedstawionej sytuacji podatek dochodowy od osób prawnych nie powinien być naliczony i odprowadzony.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku zaznaczono, iż kwota 1.537.417,03 zł zadeklarowana na dzień 31 grudnia 2008 r. jako przeznaczona na działalność statutową na taką działalność została wydatkowana zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Po pierwsze, sfinansowano zakup środków trwałych służących działalności statutowej, po wtóre sfinansowano część kosztów bieżącej działalności stanowiących koszty uzyskania przychodów KUP, które nie znalazły pokrycia w bieżących przychodach. W związku z powyższym nieuzasadnione jest naliczenie podatku dochodowego od osób prawnych od tej kwoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej dalej jako ?updop?), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

  2. 1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w w/w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Podatnik, aby mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, które jak wynika z zacytowanych powyżej przepisów ma charakter warunkowy, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczyć.

Ważne jest to, iż dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany.

Utrata zwolnienia następuje zatem wyłącznie w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie, że dochód wskazany w zeznaniu podatkowym jako zwolniony (zadeklarowaniu woli o skorzystaniu ze zwolnienia) został faktycznie przeznaczony na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku.

Przeznaczenie dochodu na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1, skutkuje obowiązkiem obliczenia i zapłaty podatku w trybie art. 25 ust. 4 updop. Zgodnie bowiem z dyspozycją zawartą w tym przepisie, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłacają do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonali wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, bowiem prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia.

W dniu 30 czerwca 2009 Zakład zakończył swą podstawową działalność. Ponadto Zakład prowadził w trybie ciągłym ewidencję dotyczącą wydatkowania środków zadeklarowanych na działalność statutową. Na koniec roku 2008 narastająco dochody zadeklarowane na działalność statutową, a nie wydatkowane do dnia 30 czerwca 2009 r. wyniosły 1.538.417,03 zł.

Wprawdzie we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej Zespół Opieki Zdrowotnej wskazał, iż dochody te nie zostały do dnia 30 czerwca 2009r. wydatkowane na cele statutowe, jednak w uzupełnieniu tego wniosku stwierdził, iż ze środków zadeklarowanych na działalność statutową sfinansowano wydatki na zakup sprzętu i aparatury medycznej i innej związanej z działalnością statutową oraz zapłacono podatek dochodowy od osób prawnych, a także dokonano wypłaty wynagrodzeń pracownikom.

W związku z powyższym kwota dochodu z 2008 r. zadeklarowana na cele statutowe, została faktycznie na te cele wydatkowana.

W tym miejscu należy zauważyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji była ocena stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu przedmiotowego wniosku.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż dochód zadeklarowany przez Wnioskodawcę, jako korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a następnie wydatkowany na cele statutowe jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano zatem za prawidłowe.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dołączył wyliczenie dochodu przeznaczonego na cele statutowe oraz wyliczenie podstawy opodatkowania w roku 2009. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytań 2 i 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika